Justyn Vetonivelet

Kaikki autoihin liittyvä tekniikka ja räpellys.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Justyn Vetonivelet

Post by Baas 009 »

Nyt alkaa jurppimaan ja todella pahasti... :evil: :evil:

Miten olette saaneet vaihdettua Justyssä ulompia vetoniveliä?
Pois saaminen on jo tarpeeksi perseestä mutta millä helv.. uuden saa kiinni akseliin niin että se myös pysyy siellä? Ekalla kertaa pomppasi heti, toisella kertaa 2km päässä...

Uudestaan asennettaessa jo napamutterin kierteet kärsivät kun niin lujaa löin kun vain vähänkään uskalsin. On kyllä ollut varsinainen virheinvestointi, siinä määrin tersseliä heikompaa tekoa että kohta alkaa tojon koneenvaihtokin kummasti kiinnostamaan...

Pitäisikö koko akseli, ts. myös sisänivel kaivaa irti ja vaihtaa ulkopää irrallaan? Öjynvaihto muodostunee tällöin pakolliseksi vaihteistoon??

AARGGH!


-Ville
AMa

Re: Justyn Vetonivelet

Post by AMa »

Baas 009 wrote:Uudestaan asennettaessa jo napamutterin kierteet kärsivät kun niin lujaa löin kun vain vähänkään uskalsin.
Tosi pehmeää on juu. Usein nuo vetarin pään kierteet tuhotaan jo siinä vaiheessa, kun vetaria yrittää saada navasta laakereista liikkeelle, vetari juuttuu yleensä laakereiden sisäpintaan tosi miehekkäästi. Kannattaa lyönnin ajaksi laittaa yksi tai pari ylimääräistä mutteria peräkkäin vetarin päähän suojaamaan vetarin kierteitä; voi auttaa tai sitten ei, mutta haittaakaan muttereista ei lyödessä ole.
Baas 009 wrote:Pitäisikö koko akseli, ts. myös sisänivel kaivaa irti ja vaihtaa ulkopää irrallaan? Öjynvaihto muodostunee tällöin pakolliseksi vaihteistoon??
ei muodostu; Justyn laatikossa on spooritetut tumpit ja vetarin sisänivelessä vastaavasti spooritettu kolo tumpille. Eli just toisinpäin kuin valtaosassa autoja (Mutu).
-> laatikon öljyt eivät tule ulos, vaikka vetarin sisänivelen irrottaa laatikosta.

Sisänivelen ja siten laatikon tumpin läpi menee putkisokka. Lyö sokka läpi siihen suuntaan, että se ei jää laatikon kopan koloseen jumekseen.. Huomaat kyllä, jos noin kävi :roll:. Kampea sisänivel irti tumpista esmes isolla meisselillä, älä vetämällä. Vetämällä sisänivel pullahtaa helposti ulos kupistaan, ja silloin loppuilta menee kuulien jahtaamisessa, etsimisessä ja putsaamisessa.

Itse en koskaan tarvinnut vaihtaa ulkoniveltä vetariin (vaihdettiin aina koko vetari, ongelmat aina sisänivelessä), joten siinä en osaa auttaa. Siispä kokeneemmat, vinkkejä kiitos. Mutta jos kohdalle olisi osunut, olisin kyllä irrottanut koko vetarin ja alkanut ruuvipenkissä hakata ulkoniveltä vetarista irti.

// arto
KariM
Posts: 174
Joined: Tue Sep 26, 2006 9:07 am
Location: Lohja
Contact:

Post by KariM »

Subarun vetarit irti vaihdelootasta AMa:n kuvaamalla tavalla (putkisokat irti 5 mm tuurnalla - varo tosiaan ettei jää sokka tai työkalu jumittamaan koko hoitoa...) . Ehjänä tuon vetarin ulomman nivelen olen saanut irti lähinnä vahingossa silloin kun sen EI olisi pitänyt irrota eli iskarirempassa... mutta jos se nivel on huonossa kunnossa niin rälläköimällä sen sisuskaluosan halki sen saa kyllä pois paikaltaan. Uusi nivel uuden rengassokan kanssa napauttamalla paikalleen. Jos siis ei katkennut tuo vetoakselin ulompi pää hakkaussessiossa siitä sokan uran kohdalta (niinkin on käynyt).

Ja jos oli vanhakoppainen niin uudesta nivelestä kannattaa katsoa ettei kierteen loppu ole terävä lovi. Jos on -> kierreosa katkeaa n. parin vuoden sisään; eli sitten se kierteen loppu kannattaa pyöristää ohuella viilalla/laikalla ja kiillottaa rättilaikalla. Laakerit muuten kannattaa sitten vaihtaa napaan samalla reissulla tai tulee ikävyyksiä hammastusten kanssa (tuntee narisevasta äänestä).

Mä muuten "vihasin" koko härpeliä sydämeni kyllyydestä koko 1990-luvun lopun mutta muuttui vissiin viha-rakkaussuhteeksi koska härpeli käy vieläkin ulkoilemassa silloin tällöin. Kun tuon oikut oppii laite on ihan hauska. Vaikka sen onkin suunnitellut japanialaiskauppiksen 1. vsk opiskelijat ensimmäisenä harjoitustyönään...
Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Post by Baas 009 »

Jaahas, kiitokset Artolle ja Karille neuvoista, pääsiäisenpyhinä täytynee TAAS käydä tuonkin kimppuun.

Se että vetarin saa irti tyhjentämättä laatikkoa on hyvä uutinen. Jossain Tojoissa moista ratkaisua on myös, tosin tumpeissa on pulttilaipat.

Löin vanhan nivelen ulos navasta (ja uudenkin uudelleenasennuksessa) ensin vanhan mutterin ja sitten sopivan pultin avulla, irti akselista vanha ulkopää lähti brutaalilla lekankäytöllä... Täytyy nyt kaivaa koko akseli veks, navan avaaminen ei enää muodostune ongelmaksi tällä rutiinilla. Sitten vain ruustukkiin kiinni ja mänttäämään uusi nivel paikalleen.
Suurin ongelma tässä tosiaan on ollut se, että vetoakseli ei halua pysyä uuden ulkonivelen sisällä. Lyömään joutuu irrallaankin todennäköisesti aivan helvetillisellä voimalla.


Syy miksi ulkopää pitää vaihtaa, on se että suojakumi räjähti totaalisesti ilmeisesti Kyrön ajossa -> nivel täynnä sontaa ja rutina sen mukainen.

Saisikohan jostain sitä itse pääpirua eli akselinpään sokkaa jostakin irrallisena, koska se saa tuossa kyllä aika hyvin osumaa kun vetaria asentaa, ja jos sen takia lakkaa pitämästä niin sitten on taas mäki täynnä ärräpäitä...

-Ville
Jyrki Kujala
Posts: 7
Joined: Sun Feb 10, 2008 6:21 pm
Location: Lohjan Kirkonkylä

Post by Jyrki Kujala »

:-)
Last edited by Jyrki Kujala on Thu Aug 09, 2012 4:06 pm, edited 1 time in total.
Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Post by Baas 009 »

Noniin, nyt vihdoin on justiina taas ajokunnossa. Vaati uuden akselin ulkonivelineen...

Jälkimmäisellä kerralla kun akseli pomppasi pois ulkonivelestä, sorvaantui akselinpää sokkauran ulkopuolelta kelvottomaksi ja tästä syystä jouduttiin koko akseli vaihtamaan. Varaosassa ( Kiitokset H. Hämäläiselle) olikin sitten tuntemattoman kuntoinen ulkonivel paikallaan. Tuntuu olevan kunnossa sekin, ei ainakaan koeajolla rutissut (kop kop).
Sisänivelen vaihto uuteen akseliin sujui hyvin, putsaus ja rasvojenvaihto luonnollisesti samalla. Akseli irtaantui lootan päästä ilmeisen helposti, en ollut paikalla kun irrotus oli suoritettu.

Mutta jottei remontti olisi sujunut liian helposti, oli jo valmiiksi hankittu uusi pallonivel koska vanha oli kärsinyt usean avaamisen tiimellyksessä. Totta kai kiinnityspultti katkesi ja sen poiskaivamisessa olikin sitten oma taistelunsa, irtaantui lopulta mutterin, hitsauskoneen, kaasutohon ja pulttipyssyllä suoritetun suostuttelun jälkeen. Uuden nivelen asentaminen oli myös oma lukunsa, kun ei mokoma halunnut asettua paikalleen. Piti napakappaletta vähän jyrsnätä jotta sai sopimaan...

Vetarin saaminen laakerin sisään vaati nytkin ja ilmeisesti aina varsin miehekästä lekan käyttöä ja sen jälkeen mutterilla kiristäen... Vielä vain haluaisin tietää että miten saada ulkonivel paikalleen niin että se siellä pysyy. Jos ja kun niitä vielä pitää vaihtaa, akseli irti ja ruustukkiin, vanha pois ja uusi lekan avustuksella tilalle, jos vaikka menisi... Ihan pienellä lyömisellä en kyllä usko asentuvan...


-Ville
TomiViitala
Posts: 72
Joined: Tue May 15, 2007 1:55 pm
Location: Ylöjärvi

viime kesän kokemuksia

Post by TomiViitala »

Vaihdoin viimekesänä molemmat ulkopuoliset vetonivelet justyyn. En tiedä, oliko sitten tuuria mukana, mutta molemmat vetarit irtosivat kohtuu nätisti vetoakselista napauttamalla aika voimakkaasti lekalla muutaman kerran. Tosin en lyönyt lekalla suoraan niveleen, vaan mulla oli iso jakoavain välikappaleena, jolla sain kohdistettua iskun tarkalleen akselia ympäröivään vetarin sisäosaan. Vetoakselit oli kiinnitetty tukevasti ruuvipenkkiin operaation ajaksi.

Vetarit irtosivat myös nätisti pyörän laakereiden sisältä, mutta se johtuu varmaan siitä, että ne on olleet auki melko säännöllisesti :) Edes laakereita ei uusittu, mutta on kuitenkin normaalisti suositeltavaa uusia ne.

Vetoakseli meni uuteen vetariin paikalleen ihan pienellä napautuksella ja vetarin sai työnnettyä käsin pyörän laakereiden läpi. Ei siinä pitäs mun mielestä tarvita voimaa :o
Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Post by Baas 009 »

Jatketaanpas vanhaan ketjuun tästäkin...

Julmetun pitkä juttu sisältää pari kysymystäkin johon olisi hyvä saada vastaus, muitakin kommentteja toki olisi kiva kuulla.

Tähän mennessä on vaihdettu nyt jo molemmat ulommat vetonivelet kerran ja toinen sisänivel. Sisänivelessä ei välttämättä ollut vikaa, sokka oli hypännyt kumin puolelle ja kuulat pääsivät liikkumaan vähän liiaksikin, ihme ettei koko nivel purkaantunut kesken kaiken jossain vaiheessa. Rutiinia vaihtohommiin alkaa olla siinä määrin että homma onnistuu aika nopeasti jo.

Onko totta että justyissä todella on eri puolella eri määrä booreja nivelissä kuten motonet väittää?
Ja tarkoitetaanko tällä akselin booreja vai navan booreja?

Kun ensimmäisiä kertoja näiden kanssa taistelin, motonetista ostettu vasen ulkonivel ei suostunut menemään/pysymään akselissa kiinni. Jäi kuitenkin sen verran kiinni että tuntui olevan paikoillaan, vaan ei ollut. Laitoin käytetyn jossa oli akseli mukana. Kun oikealta räjähti ulkonivel, tämä vasemmalle ostettu sopi kuin nokka päähän.

Sisänivelet ovat samanlaisia sekä uudessa että vanhassa, sillä laitoin hajonneen tilalle vanhakorisesta peräisin olevan.


Se mikä kummastuttaa myös, on se että justyssä pitää NAPAMUTTERIT jälkikiristää remontin jälkeen muutaman sadan kilometrin päästä. Ainakaan minä en saa survottua niveltä niin pitkälle edes mutterilla kiristäen että se tulisi pohjaan asti. Yleensä kiristystarve ilmenee suht nopeasti voimistuvalla narisevalla äänellä jarrutuksessa. Kiristys ja narina poistuu. Järjettömän ahdas nivelen akseli on napaan ylipäänsä.

-Ville
kossu
Posts: 56
Joined: Sat Jul 05, 2008 12:34 am

Post by kossu »

Muistelisin että kun tuossa kesällä vaihdoin justukseen vetonivelen suojakumit molemmille puolille ja siinä sitten jotenkin laskeskelin ajatuksissaan,
että niitä ois siinä vetoakselin päässä ollut erimäärä niitä booreja... En muista kummalla puolella ois ollu enemmän tai muuta,
mutta semmonen muistikuva vaan jäi.
Ja käsittääkseni tossa mätänetin kataloogissa tarkoitetaan noita akselin booreja.
nkos
Posts: 3
Joined: Wed Jan 26, 2011 6:10 pm
Location: TRE

Post by nkos »

KariM wrote:. Laakerit muuten kannattaa sitten vaihtaa napaan samalla reissulla tai tulee ikävyyksiä hammastusten kanssa (tuntee narisevasta äänestä).

Mä muuten "vihasin" koko härpeliä sydämeni kyllyydestä koko 1990-luvun lopun mutta muuttui vissiin viha-rakkaussuhteeksi koska härpeli käy vieläkin ulkoilemassa silloin tällöin. Kun tuon oikut oppii laite on ihan hauska. Vaikka sen onkin suunnitellut japanialaiskauppiksen 1. vsk opiskelijat ensimmäisenä harjoitustyönään...
Siis johtuuko se saaturina narina pyöränlaakerista!? narina kuulu mulla ekaks sillon kun jarrutti. nykyään se kuuluu ajossa normaalisti.
Keke edition 058/150
KariM
Posts: 174
Joined: Tue Sep 26, 2006 9:07 am
Location: Lohja
Contact:

Post by KariM »

Narina (narskutus) tulee siitä kun napa hankaa laakerin pintaa vasten. Narskutus "syö" laakeria ja napaa, vetarin hammastusta sekä kartiota. Kartio ja kartiomainen "jousiprikka" kannattaa vaihtaa jos tuo ääni on päässyt tulemaan, suosittelen lämpimästi näin tehtävän myös laakereille ja kruunumutterille.

Tilanne syntyy kun hammastus on hiukan kulunut. Näin pääsee tapahtumaan, jos vetarin pään kruunumutteri on liian löysällä (myös syystä että kartion päälle kuuluva "jousiprikka" on asennettu väärin päin). Oikea kiristysmomentti Chiltonin kirjan mukaan on 196/177 (uusi/vanhakoppainen) Nm edessä ja 147 Nm + 30 astetta takana.

"Niksipirkkakorjaus" narskuttaville Justyn pyörille: leikkaa kärkivälimitan 0,05 mm lehdestä pari palaa, jotka tungetaan hammastuksen "tiivistämiseksi" vetarin hammastuksen päälle (miel. symmetrisesti) ennen navan paikalleenrunnomista. Kuluneet osat tietysti vaihdettuna.
geeza
Posts: 23
Joined: Fri Aug 13, 2010 1:55 pm

Post by geeza »

Jatketaanpa samaan aiheeseen.
Riksun harkkariin osallistuminen jäi haaveeksi, kun pihalla autoa liikuttaessa auto sylkäisi kartturin puolen vetoakselin nivelestään pihalle. Eli tehtäessä pikavilkaisu toistamiseen homma ei ollutkaan ihan niin paha miltä vaikutti alkuun kun kisapaikalla veikkailtiin jo laatikon kyljen tumpin katkenneen tai spoorien antautuneen :oops:
Muuten vaikuttaa luojan kiitos suht ehjältä, mutta lukkorengas tuolta spoorien lomasta on tipotiessään. Suurin pyörtein mitatkin on, ja varmaan välitön isku voimansiirto-osia tukuttavaan liikkeeseen tehdään useammilla paikkakunnilla.
Kysytääs kumminkin, onko kuumia vinkkejä mistä pelkkää lukkorengasta kannattaa kysellä? Taisi olla sinne nivelen naaraspuolen spooriin koneistettuun uraan painettu jo tehtaalla se alkuperäinen lukkorengas - ainakin tarvikenivelessä. Liekö sitten koskaan ollut kunnolla paikallaankaan, mutta parempi onni ensi kerralla, vai miten sitä sanotaan :)
Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Post by Baas 009 »

Se lukkorengas tulee yleensä uuden nivelen mukana, irtaallaan. Suosittelen ostamaan varastoon kaikki vastaan tulevat justyn vetonivelet, varsinkin eteen, sekä sisälle että ulos. Myös ehjät käytetyt kannattaa varastoida, varsinkin sisänivelet. Näiden saatavuus kun alkaa olla jokseenkin heikko.

Täytyy kysellä kuskilta vieläkö sillä on ylimääräisiä jäljellä, kaikennäköstä Justy-silppua on ainakin ollut.

Pelkkää lukkorengasta olisin ittekin vähän kaipaillut aikanaan, mutta laitoin sitten kokonaan uuden nivelen. En osaa sanoa että mistäköhän sellaisen saisi.

Kun joskus vaihdatte ulkopäitä rutinan tms. takia, ei sitä niveltä kannata edes yrittää lyödä pois. Ei meinaan ihan helpolla lähde. Lisäksi saattaa lohjeta se lukkorengasura akselista. Eli rälläkkä käteen ja nivel kappaleiksi, varoen vahingoittamasta akselia, ja se sokkakin kannattanee tallentaa varmuuden vuoksi.

Ittekin tarttis vähän vetareita kyniä. Toisen etu-ulkopään kumi on vähän löysä kun on mallia universaal ja side on huono...

-Ville
geeza
Posts: 23
Joined: Fri Aug 13, 2010 1:55 pm

Post by geeza »

Kiitosta vain vinkeistä.
Tällä nivelellä ei nyt hirveästi ole ajettu eikä pidä minkään valtakunnan mellakkaa ajellessa. Itse ajattelin ratsata tammer-dieselin josko moista löytyisi. Mutta 5000km suurin piirtein kun matkat kisapaikoillekin veivataan tuolla.
Pitää etsiskellä, tässä tapauksessa varmaan likimain sopiva sovellutus on riittävä. Toi nivel lähti navasta ihan suht nätisti, viime visiitistä on suurin piirtein vuoden verran. Laittaa vaikka useamman mutterin peräkkäin jos päätyy mutterista lyömään. Kun vähän armahtaa liikkeelle niin ainakin tarvikeniveleen sopii tuurna keskelle. Riittävän iso ja järkeä lyöntiin niin ei tule damagea.
Ja tuli huomattua, että ulkoniveltä saa suht hyvin tarvikemarkkinoilta mutta sisänivelet on jo harvemmassa.
geeza
Posts: 23
Joined: Fri Aug 13, 2010 1:55 pm

Post by geeza »

Vähän valoa tunnelin päässä. Tammer-Diesel tarjosi pari vaihtoehtoa jotka alustavan mittauksen mukaan voivat sopia. Kokeillaan kokeillaan, ja raportoidaan sitten tänne miten niitä mahdollisesti voisi joku muukin tarvitseva saada.
Post Reply