Matka- ja suunta-antureiden etäisyys toisistaan
Moderators: Moderaattori, Moderaattorit
Matka- ja suunta-antureiden etäisyys toisistaan
Olen tässä värkkäämässä matka- ja suunta-antureita defeen. Koska auton rengaskoko on mitä on niin tarvittaneen 3 magneettia/renkaan kierros, jolloin pulssien välinen etenemä on n. 80 cm. Mutta kuinka kaukana toisistaan tulee suunta- ja matka-antureiden olla jotta trippi (X-trip2) erottelisi ne toisistaan hyvin, eikä tulkitse yhdeksi pulssiksi?
Molempien antureidenhan pitää olla magneetin alla samaan aikaan, joten kovin kaukana toisistaan ne ei saa olla. Mulla on itsellä molemmat n.10mm kupariputken sisällä, joten etäisyys toisistaan on luokkaa 5mm.
Ei toi magneettien määräkään niin nökönuukaa ole. Yhdelläkin pääset reilun parin metrin tarkkuuteen.
Ei toi magneettien määräkään niin nökönuukaa ole. Yhdelläkin pääset reilun parin metrin tarkkuuteen.
Näin ajattelin ensin tehdäkin, mutta taitaa tuo nopeusmittarin sähköinen anturi antaa liikaa pulsseja, jolloin trippi "kyllästyy" nopeasti.Åke wrote: Tai jos defenderissä on sähköinen nopeusmittari niin ottaa sen matkapulssinkin siitä ja unohtaa magneetit kokonaan.
Peruutustiedon ajattelin myös hakea peruutusvalon virtapiiriin kytkettävän releen potentiaalivapailta sulkeutuvilta koskettimilta. Voikos tämä peruutussignaali olla päällä koko peruuttamisen ajan, toisin sanoen ei tarvita jatkuvaa pulssijonoa?
Jos otat nopeusmittarilta pulssit, tarvitaan siihen jonkinmoinen jakaja väliin.
Peruutustiedosta ei tarvita pulsseja. Eli uusi rele pakkivalon rinnalla riittää. Varoituksen sana, älä yritä tehdä ilman uutta relettä. Älä missään tapauksessa tuo x-tripille uutta maata tai plussaa anturin kautta. Siitä saa vain aikaiseksi savumerkkejä..
Peruutustiedosta ei tarvita pulsseja. Eli uusi rele pakkivalon rinnalla riittää. Varoituksen sana, älä yritä tehdä ilman uutta relettä. Älä missään tapauksessa tuo x-tripille uutta maata tai plussaa anturin kautta. Siitä saa vain aikaiseksi savumerkkejä..
Ok, kiitti neuvoista. 3 kpl magneetteja asennettu, joten taidan hyödyntää niitä ja reedrelettä ennemmin kuin alan tutkimaan nop. mittarin anturilta saatavia pulssimääriä sekä etsimään sopivaa jakajapurkkia. Peruutusvalopiiriin on samoin kytketty rele, jonka pot.vapaat koskettimet odottaa kytkemistä tripille.
pakkitieto
Itse pidän käyttäjän kannalta miellyttävämpänä, jos laite tunnistaa suunnan ihan itse eikä peruutusvaihteen kytkemisestä. Olen jopa kokenut autolla liikkuessani sellaista, että auto on liikkunut takaperin ilman että peruutusvaihde on ollut kytkettynä
Nuo peruutusvalolta tiedon ottavat systeemit tulevat sitten "toiseksi parhaana" ratkaisuna, jos anturilta ei saa suuntatietoa. Mutta jokainenhan tietenkin ratkaisee itse, mitä ratkaisua pitää parhaana ja miksi.
Nuo peruutusvalolta tiedon ottavat systeemit tulevat sitten "toiseksi parhaana" ratkaisuna, jos anturilta ei saa suuntatietoa. Mutta jokainenhan tietenkin ratkaisee itse, mitä ratkaisua pitää parhaana ja miksi.
Mulla tulee nopeusmittarilta pulsseja 9 kpl / kierros, ja ainkaan bemari ei kulje niin kovaa että mittari ei pysyisi mukana. Jakaja/muuntoboxi tarvitaan siinä tapauksessa että nopeusmittarin signaali on plus-pulssi, X-trip (JC-trip) tarvii maa-pulssin. Bemarissa nopeusmittari antaa maa-pulssin, joten johto on haaroitettu mittarin takaa suoraan compulle. Muunto-boxeja saa tarvittaessa JC-trippiä valmistavalta taholta, eli Jylhän Mikalta.
Pakki signaali jonka X-trip tarvii on niin ikään maa, eli kun tuo toinen anturin karva on maissa, niin laite pakittaa. Bemarissa pakkivalon signaali oli plussa, joten väliin piti laittaa rele, jota pakkivalo kytkin ohjaa, ja rele sitten maadoittaa tuon compun pakki-signaalin. Ja kuten Esa jo edellä totesi niin kumpaankaan johtoon, matka tai peruutus EI SAA KYTKEÄ PLUSSAA, se rikkoo laitteen.
Itse (yleensä) käytän pakkivaihdetta peruuttaessa, joten eipä tuo hankalalta ole tuntunut tuo käyttö. Erääseen autosuunnistus Subaruun toteutettiin anturointi sähköisen nopeusmittarin puuttuessa induktiivi anturilla joka tunnistaa jarrulevyn vahvikerivat. Jylhän tekemä boxi väliin ja pakkivalolta peruutuksen tunnistus ja päästiin eroon irtoilevista magneeteista.
Pakki signaali jonka X-trip tarvii on niin ikään maa, eli kun tuo toinen anturin karva on maissa, niin laite pakittaa. Bemarissa pakkivalon signaali oli plussa, joten väliin piti laittaa rele, jota pakkivalo kytkin ohjaa, ja rele sitten maadoittaa tuon compun pakki-signaalin. Ja kuten Esa jo edellä totesi niin kumpaankaan johtoon, matka tai peruutus EI SAA KYTKEÄ PLUSSAA, se rikkoo laitteen.
Itse (yleensä) käytän pakkivaihdetta peruuttaessa, joten eipä tuo hankalalta ole tuntunut tuo käyttö. Erääseen autosuunnistus Subaruun toteutettiin anturointi sähköisen nopeusmittarin puuttuessa induktiivi anturilla joka tunnistaa jarrulevyn vahvikerivat. Jylhän tekemä boxi väliin ja pakkivalolta peruutuksen tunnistus ja päästiin eroon irtoilevista magneeteista.
Re: pakkitieto
Tämä systeemi olis tietty helpoin toteuttaa nyt kun magneetit on paikallaan eikä anturirakennetta ole vielä kasattu. Mutta en oikein ymmärrä miten trippi tunnistaa suunnan, jos molemmat anturit (reedrele tai hall elementti) ovat vierekkäin ja tunnistavat magneetin yht`aikaa. Vois kuvitella, että ensin tulee esim. suuntapulssi ajettaessa eteenpäin, ja sen jälkeen matkapulssi. Jos järjestys on toinen, tietää trippi että nyt mennään takaperin. Tämän vuoksi alunperin juuri kyselinkin tuota antureiden keskinäistä välimatkaa.jukka p wrote:Itse pidän käyttäjän kannalta miellyttävämpänä, jos laite tunnistaa suunnan ihan itse eikä peruutusvaihteen kytkemisestä.
Reed releet
Anturi täytyy asentaa niin, että kun magneetit ohittavat releet, ne ovat peräkkäin (Vaikkakin ero on vain muutama millimetri). Ohittaessaan magneetin toinen reed rele menee kiinni hiukan aikaisemmmin kuin toinen ja juuri siitä kone tunnistaa kumpaan suuntaan pyörä pyörii.
Eli releet kehälle peräkkäin.
Eli releet kehälle peräkkäin.