Emitin käyttöön ehdotus

Keskustelua, kommentointia ja pohdintaa säännöistä, niiden tulkinnoista ja parannusehdotuksista.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Post Reply
jouni
Posts: 37
Joined: Mon Nov 06, 2006 12:30 pm
Location: Hauho

Emitin käyttöön ehdotus

Post by jouni »

Forsassa ( hyvä kisa muuten, kiitos ) oli taas Emitit käytössä ja tuli sitten taas ajeltua jonossa muutamaan otteeesen. Ja yleensä vielä ekana.
Emit-Jatit meni ihan OK, mutta kun se jono lähtee seuraavalle jaksolle niin sitten alkaa ruuhka etu-AT:lla.
Ehdottaisin JAT:in jälkeen toista emitasemaa josta otetaan uusi lähtöaika minuutin kuluttua seuraavalla tasaminuutilla. Kuitenkin siten , että kilpailijat huolehtivat ettei samaan aikaan leimaa kuin yksi kilpailija.
Keskustelua aiheesta?
Jarkko Heino
Posts: 161
Joined: Tue Sep 26, 2006 10:45 am
Location: Lohja

emitistä

Post by Jarkko Heino »

Jos ruuhkaa ilmenee niin takana olevat jalkautuvat leimaamaan, ei olisi ensimmäinen kerta. :)
Emitti on ihan hyvä systeemi, ainoastaan sport id on viel parempi mut valitettavan vähän Suomessa käytössä. (leimatessa vilahtaa punanen valo ja kuuluu piippaus)
Ari
Posts: 185
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:10 pm
Location: Kokemäki

Re: Emitin käyttöön ehdotus

Post by Ari »

jouni wrote: Ehdottaisin JAT:in jälkeen toista emitasemaa josta otetaan uusi lähtöaika minuutin kuluttua seuraavalla tasaminuutilla. Kuitenkin siten , että kilpailijat huolehtivat ettei samaan aikaan leimaa kuin yksi kilpailija.
Keskustelua aiheesta?
Juuri kuvaamaasi järjestelmää on käytetty ainakin Kiikoisissa useammassa harkkarissa. Kokemukset ovat olleet hyviä - jonot on saatu katkaistua ja yletön kiire ja häsellys pois Emit-JATilta lähdöstä. Kilpailijat ovat osanneet ottaa sopivan lähtövälin seuraavaan eikä asia ole ylivoimainen tuloslaskennallekaan. Kilpailijoiden keskinäinen valvonta on riittänyt. Erinomaisesti on siis toiminut! Myös Emitin kotimaassa Norjassa on PM-kisassa käytetty kuvattuja ULA-leimauksia.

Mutta Suomen AS-sääntöihin asti vietäväksi tuota on ollut haasteellista muotoilla. Sopivaa ehdotusta lajiryhmän pohdittavaksi on tullut koitettua vääntää, mutta hommaan tuntuu aina jäävän jotain epämääräistä. Pelkästään kilpailijoiden keskinäiseen solidaarisuuteen ja ehdottomaan korkeaan moraaliin luottamisen varaan en olisi ULA-leimauksen suorittamista oikein valmis jättämään.

Ehkä käytännössäkin - mutta ainakin teoriassa - on mahdollista, että kilpailijapari leimaa tarkoituksellisesti mahdollisimman pian edellä lähteneen kilpailijan perässä. Huippuparien peesiin pääsy saattaisi kiinnostaa?? Toisaalta uuden ajan antavaa leimausta voisi olla mahdollista viivyttää vaikkapa autoon tulleen vian korjaamisen ajan. Olisiko tämä sallittua? Mikäli tällaiseen ei haluta antaa mahdollisuutta, olisi joko luotettava autosuunnistuskansan moraaliin (toimii ainakin harjoitusajoissa) tai säädettävä jokin rangaistus liian aikaisin tai liian myöhään leimaamisesta.

Väärällä ajalla tehdyn uusintaleimauksen määrittely on osaltaan haasteellinen tehtävä. Jos minimiväli edelliseen kilpailijaan määrättäisiin esimerkiksi minuutin pituiseksi, niin tulisiko kilpailijalle rangaistus jos leimaus tapahtuu 59 sek edellisen kilpailijan leimauksesta? Kohtuutontako? Voitko olla varma koska edellä ajanut todella leimasi?

Mikä olisi sopiva rangaistus väärällä ajalla tehdystä ULA-leimauksesta? Mietityttää myös, kuka laatii tuloslaskentasoftan, joka tarkastaa automaattisesti sen kuka leimasi ennen ketäkin ja millä Emit-asemalla. Toisaalta liian myöhään tehdyn leimauksen rangaistuksen mahdollistaminen vaatisi tiedon sekä kilpailijan JAT-leimauksen, ULA-leimauksen ja edellisen kilpailijan ULA-leimauksen välisistä suhteista. Tuo JAT:n ja ULA-leimauksen välinen maksimiaikahan ei voi olla annettu tarkkana minuuttimääränä (esim. max 10 min.) Pitkässä jonossa JAT:lle saavuttaessa aikaa kuluu vääjäämättä ja jonon viimeisellä on riski ylittää maksimiminuuttimäärä tahtomattaan. Toisaalta kahdenkin auton "jonossa" JAT:lle saavuttaessa voisi olla mahdollista rakentaa takana tulevalle miina leimaamalla ULA vasta 9:50 minuutin päästä JAT-leimauksesta. Tällöin perässä tuleva saisi itse päättä ottaako rangaistuksen liian aikaisin vai liian myöhään leimaamisesta :lol:

Toisaalta asia voitaisiin ratkaista siten, kun se on tehty ainakin Norjan ja Viron AS-kisoissa, joissa on nähty olevan asemalla vahti, joka raportoi ja ilmeisesti tarvittaessa rankaisee vilpillisesti tapahtuneista leimauksista. Mutta eikös yksi painava syy käyttää Emittiä ole tarve vähentää miehityksiä maastosta?

Yksi ajatus on ollut se, että kilpailijoiden järjestys ei saa muuttua JAT:n ja ULA-leimauksen välillä. Tämä on hyvä periaate, mutta jos järjestys muuttuu, niin pitäisikö siitä rankaista? Jos rankaistaan niin kumpaa kilpailijaparia rankaistaan - aikaisemmin leimannutta vai myöhemmin leimannutta? Vai peräti kumpaakin? Jos kilpailijapari jää korjaamaan autoaan JATin jälkeen ja saa tästä erikseen määrätyn rangaistuksen, niin voivatko muut kilpailijat ohittaa hänet ilman rangaistusta. Saako korjauksen suorittanut kilpailijapari rangaistuksen sekä liian pitkäksi venyneestä leimausvälistä ja muuttuneesta ajojärjestyksestä vai vain toisesta?

Ja kaikki nämä vaihtoehdot lisättäneen tuloslaskentasoftaan - ja kerrotaan ensikertalaisille autosuunnistuksen perehdytystilaisuudessa :wink: :lol:

JOKA TAPAUKSESSA tuo olisi HYVÄ ratkaisu, kunhan periaatteet sovittaisiin mahdollisimman aukottomasti ennen sen käyttöönottoa.

Ari
Ari
Posts: 185
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:10 pm
Location: Kokemäki

Re: emitistä

Post by Ari »

Jarkko Heino wrote: Emitti on ihan hyvä systeemi, ainoastaan sport id on viel parempi mut valitettavan vähän Suomessa käytössä. (leimatessa vilahtaa punanen valo ja kuuluu piippaus)
Jarkko ei pahalla, mutta pakko kuitata.... Nimittäin tämän vuoden Ruotsin NEZ-sarjan osakisan viimeinen, runsaasti aikapiste-eroja aiheuttaneen jakson aikapisteet nollattiin, kun Sport-Id -leimasin antoi vääriä aikoja vaikka valot vilkkuivat ja summerit soi.

Asialla oli oikeasti vaikutusta kärkisijoituksiinkin.... :(

Ari
jouni
Posts: 37
Joined: Mon Nov 06, 2006 12:30 pm
Location: Hauho

Post by jouni »

Huomenta vaan. Tuon auton korjaamisen saisi rajattua pois vaikka lainaamalla ohjeistusta rallin sääntöjen puolelta.
Otetaan käyttöön ns.asema-alue joka olisi vaikka muutaman autonmitan pituinen aina emitin molemmin puolin. (Ei tarvitsisi laittaa asema-alue merkkejä metsään)
JAT-ULA lähtöemitin välillä olisi yhtenäinen asema-alue jossa autoa ei saa korjata. Eihän miehitetyllä JAT:illakaan ihmeellisiä remontteja ehdi tehdä.
TAUKO on sitten asia erikseen ja sen pituushan on ennalta määrätty.
Toisaalta lajiammehan mainostettiin joskus aikoinaan tarroillakin tyyliin: OLEN HERRASMIES AUTOSUUNNISTAJA, joten eiköhän sitä moraalista selkärankaa sen verran löydy , että säännöt voisivat pysyä sellaisina yksinkertaisina ja opastavina.

Sitten tämä sääntökeskusteluun kuulumaton tapaus sport-ident, jalkasuunnistajat eivät ole olleet oikein tyytyväisiä tähän ruotsalaisten härveliin. Ruotsalaissuunnistajien järjestämässä 25-mannassa (=ruåtsalaisten jukola) hylätään hirmuinen määrä suorituksia näiden epäonnistuneiden leimausten takia, eli vaikka se piippaa ja välähtää niin silti se ei aina tee merkintää.
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

Minkä perusteella leimataan uusi lähtöaika jos autossa oleva kello sattuu hajoamaan/näyttämään väärin? Rangaistaanko kilpailijaa tällöinkin "väärällä" ajalla leimaamisesta?

Ilman Emittiä ajettaessa tämä(kään) ei ole ongelma, paitsi ehkä tuottaa hieman ylimääräisiä aikapisteitä, mutta asema kyllä kertoo uuden lähtöajan.
Jarkko Heino
Posts: 161
Joined: Tue Sep 26, 2006 10:45 am
Location: Lohja

Aivan

Post by Jarkko Heino »

Arille nyt lähinnä.. :)

Eli aivan sama millä ajetaan mutta Sport id:en "tiedät" leimanneesi tuon äänen ja väläyksen perusteella. Siitä en sitten tiedä kumpi toimii paremmin. (mutta jo alkaa Suomessakin "väsymään" emit kortteja ja leimasimiakin, eli ei ole pomminvarma tuokaan järjestelmä)
Moni kilpailija vain on purnannut juuri tuota kun jää epävarma olo ottiko vai eikö leimauksen.
No sitä varten on olemassa näytöllä varustettu emit kortti :wink:
Post Reply