Apupisteet A, B, C ...
Posted: Mon May 18, 2009 10:02 am
Nuutajärven kisapaikalla jutusteltiin leppoisassa hengessä reittiviivan lenkkien ajojärjestyksestä. Sen verran paljon jutusteluun osallistuneiden ajatukset poikkesivat toisistaan, että lienee syytä löytää se yhteinen käsitys siitä, mitä asiasta on säännöissä kirjoitettu ja/tai tarkoitettu. Mikäli tarvetta esiintyy, niin tehdään asiasta sääntömuutosesitys, mutta jutustellaan nyt vielä netissäkin siitä, miten kukin asian haluaisi olevan.
Itse olen asian oivaltanut seuraavasti:
LYHIN REITTI
Reittiviiva ajetaan aina lyhimmällä mahdollisella tavalla. Ratamestarilla on MAHDOLLISUUS selventää tätä lyhintä tapaa apupisteillä (A, B, C jne...). --> Katso kuva VE1 ja VE2
YHTÄ PITKÄT REITIT
Jos lyhintä mahdollista reittiä ei voi yksiselitteisesti päätellä, on ratamestarilla VELVOLLISUUS merkitä lenkkien oikea ajojärjestys käyttämällä apupisteitä (A, B, C jne...). Tällöin on käytettävä vähintään kahta apupistettä, tarvittaessa useampia. --> Katso kuva VE3
Asiaan liittyvät sääntökohdat:
20.2. Reitinmäärittelytapoja koskevia määräyksiä
Tapa 1
Reitti määritellään viivapiirroksena.
Kiertosuuntanuolien ja apupisteiden avulla yksiselitteisiksi
määritellyt pistevälit on ajettava lyhimmällä
mahdollisella tavalla U-käännöksiä tekemättä.
30.3. Vaihtopiste
Reittiviivan apupisteitä (merkitään isoilla kirjaimilla
A, B, C jne.) saa käyttää ainoastaan selventämään ajojärjestystä.
Itse olen asian oivaltanut seuraavasti:
LYHIN REITTI
Reittiviiva ajetaan aina lyhimmällä mahdollisella tavalla. Ratamestarilla on MAHDOLLISUUS selventää tätä lyhintä tapaa apupisteillä (A, B, C jne...). --> Katso kuva VE1 ja VE2
YHTÄ PITKÄT REITIT
Jos lyhintä mahdollista reittiä ei voi yksiselitteisesti päätellä, on ratamestarilla VELVOLLISUUS merkitä lenkkien oikea ajojärjestys käyttämällä apupisteitä (A, B, C jne...). Tällöin on käytettävä vähintään kahta apupistettä, tarvittaessa useampia. --> Katso kuva VE3
Asiaan liittyvät sääntökohdat:
20.2. Reitinmäärittelytapoja koskevia määräyksiä
Tapa 1
Reitti määritellään viivapiirroksena.
Kiertosuuntanuolien ja apupisteiden avulla yksiselitteisiksi
määritellyt pistevälit on ajettava lyhimmällä
mahdollisella tavalla U-käännöksiä tekemättä.
30.3. Vaihtopiste
Reittiviivan apupisteitä (merkitään isoilla kirjaimilla
A, B, C jne.) saa käyttää ainoastaan selventämään ajojärjestystä.