Sunnuntaisarjaa + Valikoita

Ennakkotietoa kilpailuista, tuloslinkkejä ja kisojen jälkipuintia.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

HAK
Posts: 46
Joined: Mon Aug 20, 2007 7:39 am
Location: Turku

Post by HAK »

Terveiset Jarkolle

Enpä ajatellut aikamerkintöjä tuolta kannalta, eli perun kirjoitteluni.

Olet ilmeisesti sovittelemassa lisäkarttoja kilpailukorttiin tai päinvastoin. Mielenkiintoista. Pitääköhän tulla katsomaan, kun on luvattu hyvää keliäkin. Kyllähän noita lappuja käsittelee isompaakin nippua kesäkelissä (toista sitten syksyn pimeydessä ja talven räntäsateessa, mutta silloin pitää varmaan tyytyä katolliseen kulkupeliin).

Teet juuri niinkuin olet suunnitellut, etkä muuta mitään.

Hauskaa vappua t. Hk
Jarkko Heino
Posts: 161
Joined: Tue Sep 26, 2006 10:45 am
Location: Lohja

Hyvää Vappua!

Post by Jarkko Heino »

On oikeasti hyvä että ilmenee näkökantoja ja mielipiteitä jotta saataisiin homma mielekkäämmäksi ja sujuvammaksi!?

Nyt seuraavaan olen väkertänyt 2kpl A4 kokoista peruskarttaa 1:50 000 jotka näyttävät jo itsessään todella hyviltä johtuen tietokoneella tehdystä puhtaaksipiirrosta. (Kiitokset KM:lle)

Sitten on 5kpl A4 kilpailukortteja joissa jokaisessa on 18 rastia 3x3cm 1:20000 apukarttoineen. (on muuten 1 ja ainoa kerta tätä herkkua miun toimesta, leikkaa liimaa askartele manuaalisesti otti reilun 13h) :(

Kysymys kuuluukin jaetaanko lähdössä yhteensä 8kpl A4 (mukana mah ohjepaperi=legend) VAIKO tehdäänkö kartasta & korteista 2 puoliset jolloin määrä putoaisi puoleen mutta käänneltävää/etsimistä olisi koko ajan..
Pyöräilijällä/jöille :) voisi tietysti antaa pelkän kartan ja taitellun kortin ilman apukarttoja jolloin olisi tasan 2 paperia mukana matkassa. (miltä kuulostaisi?)

Rasteja maastossa on 90kpl ja max matka jotain 130-180km väliltä.
Veikkaukseni että tekemistä riittää koko 4 tunniksi kuitenkin. :wink:
HAK
Posts: 46
Joined: Mon Aug 20, 2007 7:39 am
Location: Turku

Post by HAK »

Moi

Yksipuolisina varmaan parempi.
Pyöräilijöille periaatteessa samat paprut kuin autoilijoille.
Voisihan sitä erillistä kilpailikorttia kokeilla - siis yksinkertainen kopioversio riittää - jos ei "viitsi" niitä 20-tonnia plarata.
Yritän tulla mukaan.

Hannu
HAK
Posts: 46
Joined: Mon Aug 20, 2007 7:39 am
Location: Turku

Post by HAK »

Olipa Lohjan III Valikko-AS:ssä taas fillarilla hauskaa. 20-tonniset antoivat lisämakua rastipisteille.
Reitille sattui vain yksi lyhyt ukkoskuuro ja paperit pysyi suht kuivina.
Reitti oli viikontakaista kompaktimpi, oikeastaan oli kaksi kierrosta: Etelän A4:lla Vesikansan-Lehmijärven-Harjun kierros, jonka pystyi fillarilla suoriutumaan alta 6 tunnin. Sitten oli pohjoinen Saukkolan kierros – myös A4:lla, mutta se jäi nyt autoilijoiden nautittavaksi. Rasteja oli molemmissa taas paljon.

Nuo lisäkartat olivat ilmeisesti 20-30v vanhoja, mikä oli mukava juttu. Ympyräpisteet löytyi suht. helposti, kuten osa kolmioista ja neliöistä, mutta osaa niistä sai todella etsiä. Kyltin paikka kolmioissa ja neliöissä vaihteli eli välillä keskellä välillä ei. Tämä oli ilmeisesti tarkoituskin, ok. Mutta nuo vanhat 20tonniset olivat välillä niin makeita, että niillä olisi kyllä halunnut suunnistaa tarkemmin.

20tonnisten ympyröiden koko ok. Kolmiot ja neliöt - ainakin minun mielestä - saisi olla pienempiä. Nyt 50tonnisen neliö antoi suppeamman alueen kuin 20tonnisen neliö. 20tonnisen neliö kulmasta kulmaan oli noin 450mm, aika laaja alue haravoitavaksi, jos kyltti osuu laidalle (mitä nyt ei tapahtunut).
Miten olisi 20tonnisen rastikoot:
Ympyrä kuten nyt = noin 7-8mmmm, >>> kolmio jonka sisään tuo ympyrä mahtuu ja >>> neliö, jonka sisään kolmio mahtuu. Näin ne olisivat paremmin suhteessa ja kolmiot ja neliöt ”väkisin vähän tarkentuvat. Tai jotain sinnepäin.
Ja kyltti aina kaikissa keskelle tai siis mahdollisimman keskelle ja kartoilla voisi halutessa tehdä vaikeutta?
50tonnisen rastipistekoot ok.
Mutta eipä silti, tulen kyllä jatkossakin kisaamaan, vaikka olisikin ”kolmio-neliö-geokätköilyä”.
Vai onkohan asia niin, että se onkin tämän homman suola, no se selviää vasta ajan kanssa.

Ainoa rasti alakartalla, joka meikäläiseltä jäi etsimisestä huolimatta löytymättä, oli 59 ympyrä. Olipa siinäkin makea 20tonninen kartta ja kyltinasettelu, oli varmaan kolmion tai neliön arvoinen.

Mitähän autoilijat näistä rasteista pitivät?

Lohjalaiset olivat tehneet ison urakan. Kisailijoita varmaan verotti edellisillan Forssan kisa.

Laitetaan nyt tässä samalla pari kommenttia Loukku-Somero väliltäkin. Kisa oli taattua ja rehellistä as:ää. Kompakti paketti, jossa kaikki oli kohdallaan. Erityiskiitoksen saa harkittu taukoajankohta, toivoisi tavan yleistyvän (tai sitten tauon voisi poistaa kompakteista kisoista kokonaan, vai miten se nyt sääntöjen mukaan meneekään?)
Ansion ratamestarille pikku vinkki, ei moite. Kisassa oli ehkä tavallista enemmän oikomismahdollisuuksia – lähes joka jaksolla - mikä saattoi aiheuttaa muutamia yllättäviä kohtaamistilanteita. Mutta oikoo ken osaa eikö niin.

Kisaviikonloppuun tyytyväinen HK Turku
Jarkko Heino
Posts: 161
Joined: Tue Sep 26, 2006 10:45 am
Location: Lohja

Tervehdys

Post by Jarkko Heino »

Nuo 1:20000 olivat vuodelta 1989 kun niistä löytyi koko alue sopivasti. Uudet 1:25000 tulevat kuulemma tänä tai ensivuonna alueelta.

1:50000 kartat KariM piirsi tietokoneella symbolit+numerot ja siksi tarkasti ja siististi kohdillaan.

!:20000 itse väkersin legoa apunakäyttäen 2x2 värillinen palikka ja siksi ei tarkasti kohdallaan ja niin isojakin vielä. :(
No nyt on oma urakkani ohitse tältä erää ja on kiva päästä tutustumaan seuraavaan kilpailuun auton sisältä.

Kyltinpaikat eteläkartalla Jyrki & Kari asemoi max 1mm kartan keskipisteestä, yläkartalla ne olivat enemmin sinne päin ainakin vaikeammat... arvaappa kuka kilvitti sen puolen? :wink:

Maalissa kuulinkin kommentin että helpommin löytyi 50 kuin 20 kartalla kilvet!

Kuvia olen rapsinut molemmista kisoista jokusen (jälemmästä enempi) Toivottavasti niistä joitan saadaan nettiinkin jossain vaiheessa.

Kiitokset osallistujille sekä LohUAn aktiiveille (Kari,Jyrki&Rauno) jotka mahdollistivat & helpottivat valikoiden läpivientiä osaltani.

Seuraavan kerran 2010 sorvin ääressä toivottavasti jotakin tekemisestä oppineena :)
HAK
Posts: 46
Joined: Mon Aug 20, 2007 7:39 am
Location: Turku

Post by HAK »

On lapsista ainakin se "hyöty", että sait sen legon arvokkaaseen käyttöön, Jarkko.
KariM
Posts: 174
Joined: Tue Sep 26, 2006 9:07 am
Location: Lohja
Contact:

Post by KariM »

Tuo alalenkki Lehmijärventiellä ja siitä kaakkoon oli minun ja Kujalan Jyrkin kilvittämä. Koitimme toteuttaa kompromissin 1:20.000 ja 1:50.000 kartoilla symbolin keskipisteeseen vaikeusaste huomioiden (ympyrä = kilpi tai sen selkä näkyy autoon, kolmio max. 30 m käyskentely, neliö = max 200 metriä jalkaisin). En osannut ihan jokaista rastia viiskyttonniselle piirtää Jarkon valvonnassakaan täysin oikein, maastossa käyminen ennen piirtämistä olisi helpottanut paljon mutta siihen mulla ei ollut aikaa.

Rastipiste 59... oli karttaan piirretyn risteyksen koillispuolella puukepissä tielle päin mutta pengerryksen alapäässä (tieltä n. 10 metriä) ja aika alhaalla (n. 20 cm maasta). Kontrolli laitettiin alas, koska pelkäsimme sen lähtevän muusikoiden mukaan (siinä risteysalueella oli treenikämppä ja porukkaa vipelsi aika tavalla perjantai-iltana kun se siihen vietiin). Mutta: se tunnuskin näkyi kyllä autoon kun ajoi luoteeseen lähtevälle pikkutielle kymmenisen metriä ja katsoi oikeaan suuntaan. Jarkkokin taisi muuten tarvita puhelinsoiton tuon rastin löytääkseen...

Innostuin tuosta pääkartan puhtaaksipiirtämisestä ja koristelemisesta siinä määrin, että olisin samalla vauhdilla huitassut ne 1:20.000 kartatkin jos ei olisi ollut samaan aikaan Rofan piirroksia puhtaaksipiirrettävänä (Sunnuntaisarja). Ihan hyvä, että Jarkko suostui sen skissikortin tekemään, mulla ei olisi se 13 tuntia tainnut riittää kun mikään ei meinaa koskaan itselle kelvata.

Hannun kanssa olen samaa mieltä siitä, että rasti laitetaan symbolin keskelle 1 mm tarkkuudella. Viiskyttonnisessa se tarkoittaa halkaisijaltaan n. 50 metristä ympyrää. Virossa alun perin osa hauskasta oli siinä, että se rasti oli jossain symbolin sisällä (ja välillä vähän ulkonakin) ja edes rastimääritettä ei anneta kuin kaikkein vaikeimpiin pisteisiin. Tällöin siitä tulee arvaussuunnistusta joka sekin kieltämättä on hauskaa toisinaan ja kokee todellista onnistumisen iloa kun rastin (etenkin sen neliörastin) löytää.

Nyt kokeiltu 1:20.000 apukartta saa toivottavasti seuraavalla kerralla kaverikseen ainakin vähän epätarkemman maantiekartan tms. Tuo 1:50.000 oli tosiaan, niin kuin taisin Forssassa mainita, paremmin rastinottoon sopiva ja 20.000 karttatilkut lähinnä hämäsi. Tästähän vuonna 2003 oli Saarenmaalla kyse kun olin ekaa kertaa autosuunnistuksessa etelänaapurissamme. Kts.

http://www.saunalahti.fi/mamia1/kisat/e ... u2003.html

Valikon hienous on siinä, että yksinkertaisesta ideasta saa helposti mielettömän määrän muunnelmia, jänskättää nähdä mitä uutta Nalle tuo 18.5. tapahtumaan.
HAK
Posts: 46
Joined: Mon Aug 20, 2007 7:39 am
Location: Turku

Post by HAK »

Valitettavasti en näillä näkymin pääse fillaroimaan 18.5., harmi.
Tuli noista rajattomista mahdollisuuksista mieleen; voisihan 50-tonninen lokero olla kokonaan tyhjä ainakin toisinaan (varsinkin jos se tietokoneteknisesti käy yhtä ”helposti” kuin sen lokeron laitto?) ja loppusuunnistus / kyltinhaku tehtäisiin pelkillä 20-tonnisilla legoruuduilla tai millä tahansa mittakaavalla / omalla specialkartalla / pelkällä sanallisella ohjeella / ……. riippuen ratamestarin mielikuvituksesta ja työmäärästä.
Alkaako mennä jo yhtä vaativaksi kuin perinteisen as-kisan teko? No ainakin luvitus puuttuu, kun metsään mennään jalan tai fillarilla tai vaikka hevosella jokamiehenoikeudella.
Jarkko Heino
Posts: 161
Joined: Tue Sep 26, 2006 10:45 am
Location: Lohja

18.5

Post by Jarkko Heino »

Huhujen mukaan Sunnuntaisarjan viimeisen osakilpailun tekijöiltä on karannut mopo pahasti käsistä. 7 karttaa ja 6 korttia takaavat että purtavaa on. Riittäneeköhän puut saunalla myöskin?

Konkariluokassa kartturien iän keskiarvo jäänee 16-18v väliin?? :wink:
KariM
Posts: 174
Joined: Tue Sep 26, 2006 9:07 am
Location: Lohja
Contact:

Post by KariM »

Moposta tiedä... Onhan tuossa maakuntakierrosta SRT-asemilla höystettynä, pari karttakepposta ja vähän uuttakin "jyvät akanoista" -osastolla. Eli kisan pyöritysjakso on AS ensi-ilta eräällä alueella.

Ratamestarina on touhunnut meidän juniori Jykä Kujala, jonka perään olen vähän koittanut katsella. Kaikki on kuten normaalisti eli pirun kiire kisaa edeltävänä yönä. Nyt on kisapaperit valmiina (no, kartat tulostan vasta kun Joona heräilee eli aamun koitteessa), tulostelen parit ylimääräiset ihan vaan varmuuden välttämiseksi. Ja Sunnuntaisarjan lupauksen mukaan, reitin pääsee läpi ihan tavallisella henkilöautolla (kunhan sitä ei ole madallettu montaa senttiä). Nyt ei tarvitse edes varoa niin kuin viimeksi, asfalttia on about 90% koko reitistä.

Sauna on tosiaan myös varattu tuonne tuloslaskentapaikalle eli Gunnarlan majalle ja kait siellä kisamakkaraakin on tarjolla. Valitettavan vähän on väkeä ilmoittautunut mukaan mutta ehkä pidotkin on sitten sitä paremmat.
Post Reply