Pitkämössä uusia oivalluksia
Moderators: Moderaattori, Moderaattorit
joteam1 wrote:Niin tai mittakaava esim. 1:9200
Alkuperäiseen aiheeseen:säännöt wrote:20.8. Reittiä koskevia määräyksiä
Reitti muodostuu siirtymä- ja suunnistusosuuksista. Siirtymäosuudet on kerrottava ajomääräyksessä ja esitettävä pistevälien esityksen yhteydessä. Suunnistusosuudet esitetään 1:5 000-, 1:10 000- ja 1:20 000-kartoilla. Maasto-olosuhteet huomioiden voidaan käyttää myös alkuperäisistä 1:50 000-mittakaavaisesta kartasta kopioituja karttoja. Siirtymäosuuksilla olevat aikatarkastusasemat tarkkailevat vain saapumisennakkoa.
säännötsäännöt wrote:Suomen Tiekartalla suunnistettaessa ajetaan käyttöönotettuja tieoikaisuja.
Löysitpä jälleen oivan esimerkin Åke... Sääntöjen kirjoittajan tarkoitusta ei liene kenenkään vaikea arvata ja asiallisen fiksussa hengessä tuotakin sääntökohtaa on tietääkseni iät ja ajat osattu noudattaa.Åke wrote:Säännöthän ei rajaa millään tavalla käytettävää mittakaavaa siirtymillä
Mutta jos siis sattuisi ratamestari innostumaan ja piirtäisi ihan itse tehdyn kartan vaikkapa mittakaavaan 1:200 001, niin silloinhan kyseessä tosiaankaan ei enää ole sellainen kartta, jolla olisi ajettava "käytössä olevia tieoikaisuja". Ei ole ”Suomen tiekartta” eikä mittakaava ole 1:200 000.
Kilpailun kutsussa on tosin ilmoitettava käytettävät mittakaavat, joten tällaisen mittakaavan ilmaantuminen kutsuun saattaisi aiheuttaa ansaittua huomiota. Tämän ongelman tosin voisi koittaa kiertää sillä, että kilpailukutsussa mittakaavoiksi ilmoitetaan ”kaikki sääntökirjan sallimat”, kuten joskus jossain kutsussa on saattanut ollakin.
Tässä kohdin tulee helposti mieleen, että tällaiset porsaanreiät tulisi säännöistä tukkia. Näin on mitä ilmeisimmin pyritty tekemäänkin jo vuosien ajan. Lopputuloksena onkin pitkät ja varsin monimutkaiset ja moniselitteiset AS-säännöt. Ja kenties aina sääntöjä paikkaillessa syntyy lisää mahdollisia porsaanreikiä...
Jos kilpailijoiden ja ratamestareiden moraaliset näkemykset kävisivät hyvin yhteen, ei tarvittaisi näin monimutkaisia sääntöjä siitä mitä saapi kisassa tehdä ja mitä ei. Tämä ei taida kuitenkaan oikeassa elämässä koskaan toteutua, joten tavoite yksinkertaisemmista lajisäännöistä taitaa olla liian utopistinen ajatus.
Satuin tänään lukemaan kirjoituksen pysäköintivirhemaksusta. AS-säännöistä poiketen parkkisakkoon liittyvää lainsäädäntöä on ollut kirjoittamassa arvatenkin monikymmenpäinen, arvostettu ja päteväksi tunnustettu joukko oikeita juristeja. Tiivistetysti juttu meni tähän tapaan: A oli pysäköinyt autonsa maksulliselle pysäköintipaikalle ja suorittanut siitä maksun, mutta ei ollut jättänyt pysäköintilipuketta näkyvälle paikalle autoon. Oulun hallinto-oikeus katsoi, ettei pelkästään maksulipukkeen asettamisen huolehtimisvelvollisuuden laiminlyönnistä voida määrätä suoritettavaksi virhemaksua, koska maksun määräämistä tällaisen velvollisuuden laiminlyömisestä ei ole säädetty laissa.
Tuossahan olisi sellainen snadin jäynän paikka, jos maksulipukkeen asettamisen huolehtimisvelvollisuuden laiminlyönnistä tulisikin yleinen maan tapa!!! Ketähän ne lappuliisat sitten sakoittaisivat?
Hmmmm... Jää niitä porsaanreikiä näköjään yksinkertaisiinkin säädösteksteihin, saati sitten tällaisen hauskan harrastuksen sääntöihin... Missä määrin niitä sitten kisoissa kilpailijoina tai ratamestareina hyväksi käytetään, onkin jo sitten hyvin paljon kunkin henkilön omasta moraalista kiinni.
Åke kirjoitti: Koska nähdään siirtymällä ensimmäinen kerran mittakaavana 1: 153281 ??
Oisko SM-arvoisessa 3. Pitkämön Pyörityksessä 2008?
"jipporatamestarit" voisivat uhrata tarmonsa, vaikkapa uuteen GPS AS:sään. Saisivat toteuttaa jippoilujaan uuden lajin / haasteen parissa.
Rehti kisanteko kunniaan, erot lopputuloksissa on tehty ennemminkin... eli ihan fiksulla kisanteolla! Tälläiset venkoilut (e.m Tiekartta juttu, mittakaavavirheet, useat ennakkovapaat JATit yms.) ja ainakin Pohjanmaalla harrastetut ylipitkät (3-5h) harkkarit syövät varmasti harrastajia jo ennestään kilpailijaköyhästä lajista. Maan ainut "kansallisen tason" kilpailu kuukausikausiin ja MAB;n osallistujamäärä alta kahdenkymmenen, voimakkaasta ennakkorummutuksesta huolimatta. Eipä ole enää korkea kynnys keksiä muuta tekemistä, kun olis jonkun jippoilijan tekemä AS-kisa tiedossa. Valitettavan vähiin näyttävät myös AS-valvojat käyneet, kun saman autokunnan kuski ja kartturi toimivat valvojana-ratamestarina samassa kisassa. Kisaahan markkinoitiin Satakunnan läheisyydessä ajettavana kilpailuna, ei olisi ollut pitkä matka valvojaltakaan sinne
Oisko SM-arvoisessa 3. Pitkämön Pyörityksessä 2008?
"jipporatamestarit" voisivat uhrata tarmonsa, vaikkapa uuteen GPS AS:sään. Saisivat toteuttaa jippoilujaan uuden lajin / haasteen parissa.
Rehti kisanteko kunniaan, erot lopputuloksissa on tehty ennemminkin... eli ihan fiksulla kisanteolla! Tälläiset venkoilut (e.m Tiekartta juttu, mittakaavavirheet, useat ennakkovapaat JATit yms.) ja ainakin Pohjanmaalla harrastetut ylipitkät (3-5h) harkkarit syövät varmasti harrastajia jo ennestään kilpailijaköyhästä lajista. Maan ainut "kansallisen tason" kilpailu kuukausikausiin ja MAB;n osallistujamäärä alta kahdenkymmenen, voimakkaasta ennakkorummutuksesta huolimatta. Eipä ole enää korkea kynnys keksiä muuta tekemistä, kun olis jonkun jippoilijan tekemä AS-kisa tiedossa. Valitettavan vähiin näyttävät myös AS-valvojat käyneet, kun saman autokunnan kuski ja kartturi toimivat valvojana-ratamestarina samassa kisassa. Kisaahan markkinoitiin Satakunnan läheisyydessä ajettavana kilpailuna, ei olisi ollut pitkä matka valvojaltakaan sinne
-
- Posts: 243
- Joined: Mon Sep 25, 2006 9:20 pm
- Location: Panttila
Niin oli meillä GPS-käytössä.AS Iakas wrote: Oisko SM-arvoisessa 3. Pitkämön Pyörityksessä 2008?
"jipporatamestarit" voisivat uhrata tarmonsa, vaikkapa uuteen GPS AS:sään. Saisivat toteuttaa jippoilujaan uuden lajin / haasteen parissa.
No allekirjoittanut ei todennäköisesti toimi kyseisessä kisassa missään tehtävässä (ellei sitten kilpailijana) eli pelkoa meikäläisen jipoista ei ole.
Todellakin valvojat on vähissä pohjanmaalla, meikäläisellä jää nuo kisatkin melko vähiin kun tuo kuski valvoo lähes kaikki kisat tällä alueella.AS Iakas wrote: Valitettavan vähiin näyttävät myös AS-valvojat käyneet, kun saman autokunnan kuski ja kartturi toimivat valvojana-ratamestarina samassa kisassa. Kisaahan markkinoitiin Satakunnan läheisyydessä ajettavana kilpailuna, ei olisi ollut pitkä matka valvojaltakaan sinne
Mutta onneksi edes Saloon sain keikka kuskin (vaikkakin kisa piti sitten ajaa mittarittomalla "siiviili"-autolla)
P.S. niin ja sitten varoituksen sana, lokakuussa on EPUA:n harkkari (joka muuten ei ole kestoltaan 3-5 tuntinen), jossa olen vielä kerran ratamestarina
Idioottien kanssa ei voi väitellä, koska silloin joudut alentumaan heidän tasolleen ja silloin he voittavat kokemuksellaan...
Monenlaisia kuvia enimmäkseen autoihin ja moottoriurheiluun liittyen: http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Monenlaisia kuvia enimmäkseen autoihin ja moottoriurheiluun liittyen: http://jimin.galleria.fi/kuvat/
-
- Posts: 243
- Joined: Mon Sep 25, 2006 9:20 pm
- Location: Panttila
Niin ymmärsinkö rivien välistä oikein, että AS Iakas asuu jossakin Satakunnassa ja olisi ollut halukas valvomaan 2.Pitkämön pyörityksen , voi harmi, että tämä asia tuli esiin vasta nyt.AS Iakas wrote:... Kisaahan markkinoitiin Satakunnan läheisyydessä ajettavana kilpailuna, ei olisi ollut pitkä matka valvojaltakaan sinne
Vai tarkoitatko valvojalla kenties tämän sivuston valvojaa, mutta Arihan oli siellä ajamassa?
Idioottien kanssa ei voi väitellä, koska silloin joudut alentumaan heidän tasolleen ja silloin he voittavat kokemuksellaan...
Monenlaisia kuvia enimmäkseen autoihin ja moottoriurheiluun liittyen: http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Monenlaisia kuvia enimmäkseen autoihin ja moottoriurheiluun liittyen: http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Harvapa on seppä syntyessään, saati sitten AS-ratamestari. Tekemällä oppii ja asiallisesta palautteesta helmet poimimalla voipi koittaa oppia vielä enemmän.poutsi wrote:...ehkä on parempi, että ne tekevät kisoja jotka osaavat...
Osaamisen suhteen ei Pitkämön ratamestareilla ole kuitenkaan hädän päivää. Niin loistavan kilpailun olivat aikaiseksi saaneet. Erinomaisista alueista oli tehty todella tarkat ja ammattimaisen siistit kartat, reitti oli pullollaan tarkkoja ja nautittavan haastavia RT-asemia. Jaksot alkoivat oikeaoppisesti AT-asemilta, joten oikeasti nopeat suoritukset palkittiin. Heti ensimmäisellä pyörityksellä katsottiin kuka osaa tämän lajin, ja kenen on vielä tarvis harjoitella... Hmmmm… (tässä kohdin ei kannata katsoa tuloksista missä ryhmässä sitä oltiin...)
Loistava kisa oli tällä kerralla kuorrutettu muutamalla lisämausteella, mm. tuolla GT-karttajutulla. Tämän otsikon ensimmäisessä viestissä tarkoituksenani oli yleisesti kysellä harrastajakunnan ajatuksia siitä, miltä kunkin suussa maistuivat tällaiset harvakseltaan käytetyt lisämausteet. Jos lisämausteet tuntuvat sopivan monen harrastajan suuhun, niin niitä kannattanee ottaa kisoihin mukaan yleisemminkin. Jos taas pääasiassa näihin mausteisiin suhtaudutaan kuten useimmat suhtautuvat sinappiin suklaajäätelössä, niin ratamestarit kautta maan voivat suunnata energiaansa reitinrakentelussa sopivaan suuntaan.
Vaikka tämä nettikeskustelu ei millään tavalla vastaa koko harrastajakunnan ajatuksia - vain harvathan tänne ovat uskaltaneet ajatuksiaan kirjoitella - niin jonkinlaista suuntaa harrastajien ajatuksista näistäkin jutuista voitaneen vetää.
Eli kiitokset vielä näin jälkikäteen kaikille Pitkämön kisan syntyyn vaikuttaneille. Hienoa, että pääsemme vuoden päästä nauttimaan SM-arvoisesta kisastanne. Jälleen on SM-kilpailun järjestämisvastuu annettu varmasti osaaviin käsiin.
-
- Posts: 115
- Joined: Tue Sep 26, 2006 12:28 pm
- Location: Vaasa/Isokyrö
Henkilökohtainen mielipide on, että 200 000 karttaa ei saisi käyttä kuin yli pitkillä siirtymillä esim. >10km koska silloin se on perusteltua kartta tilan vuoksi.
Olihan se pitkämön juttu ehkä vähän "turha", mutta ei siitä nyt näin suurta numeroa kannata tehdä, mielestäni kisa oli hyvin suunniteltu ja toteutettu. Ei lannisteta ehkä pohjanmaan innokkainta ratamestari kaksikkoa!
Olihan se pitkämön juttu ehkä vähän "turha", mutta ei siitä nyt näin suurta numeroa kannata tehdä, mielestäni kisa oli hyvin suunniteltu ja toteutettu. Ei lannisteta ehkä pohjanmaan innokkainta ratamestari kaksikkoa!
-
- Posts: 161
- Joined: Tue Sep 26, 2006 10:45 am
- Location: Lohja
viittaus valvojiin..
Täysin off topik!
Aikoinaan kun oli halukkaita valvojakurssille/koulutukseen ilmoitettiin ylempää ettei ole tarvetta enemmille valvojille (täällä etelässä ainakin oli näin noin 10v sitten) joten ei kai ketään oikeasti harmita jos saman autokunnan "ukot" ???????
Miten sitten lienee nykyisin tilanne?
Aikoinaan kun oli halukkaita valvojakurssille/koulutukseen ilmoitettiin ylempää ettei ole tarvetta enemmille valvojille (täällä etelässä ainakin oli näin noin 10v sitten) joten ei kai ketään oikeasti harmita jos saman autokunnan "ukot" ???????
Miten sitten lienee nykyisin tilanne?