RT/AT suhde

Keskustelua, kommentointia ja pohdintaa säännöistä, niiden tulkinnoista ja parannusehdotuksista.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Post Reply

RT/AT suhde

Poll ended at Thu Jun 07, 2007 7:51 am

1/5
4
40%
1/10
6
60%
 
Total votes: 10

Tepi S
Posts: 128
Joined: Tue Sep 26, 2006 5:10 am
Location: Tetroit

RT/AT suhde

Post by Tepi S »

Heippa harrastaja, Yö Ajoa tehdessä tuo RT/AT suhde asetti melkoisia rajoituksia kyltityksille. Kuten moni on esim Hanaan "kisaraportista" lukenut ja kilpailussa mukana oleet huomasivat, kylttejä olisi pitänyt olla paljon enemmän. Ainakin leirikentän tyyppisessä maastossa tuo rajoitus tuntuu lähinnä naurettavalta. Kysymys, olisiko tuota suhdetta muutettava vai pitäisikö se poistaa kokonaan. Henkilökohtaisesti tuon voisi muuttaa ainakin 1/10, vai huomioiko tuota edes kukaan?
Ari
Posts: 185
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:10 pm
Location: Kokemäki

Ei nykyinenkään suhde huono ole...

Post by Ari »

Nyt ei käsissäni ole kisan papereita, mutta hatarasta ulkomuistista kisassa oli seuraavia AT:n arvoisia asemia:
- Lähtö
- AT 3 kpl
- JAT 3 kpl
- JRT 2 kpl
- Maali
Yhteensä 10 aika-asemaa.

Kisassa saa siis olla maksimissaan 50 RT-asemaa. Jos sääntöjä hieman soveltaa (tämä on nyt sitten ihan omaa tulkintaa...) niin 54 RT-asemaa. Onhan 54/10 kokonaislukuna 5!

Kisassa ensimmäisellä jaksolla oli muistaakseni kaksi asemaa ja lopun peruskarttajaksolla 4-5 asemaa. Eli kahteen kertaan ajetulle Leirikentälle olisi sallittua asettaa noin 50 RT-semaa.

En muista mikä oli Leirikentällä ajettujen jaksojen yhteenlaskettu ihanneaika, mutta se lienee ollut noin yksi tunti (siis pelkkä leirikenttä ilman siirtymiä). Jos alueella on esimerkiksi MA-luokalla 50 RT-asemaa, niin RT-taulu tulee vastaan keskimäärin minuutin välein!!

Jos samalla alueella ajettavien kahden jakson taulut ovat (niin kuin varsin usein ovat) aseteltu siten, että toisen jakson taulut näkyvät ainakin osittain ensimmäisen jakson reitille ja päinvastoin, niin RT-tauluja tulee vastaan vielä tätäkin useammin. Lisäksi alueella oli myös muiden luokkien tauluja, joten nykyistä maksimitaulumäärääkin käyttämällä RT-ratkaisuja tulee vastaan riittävän usein.

Jos tällaisella alueella käyttäisiin kaksinkertaista RT-asemamäärää (RT/AT-suhde 1/10), tulisi RT-tauluja vastaan keskimäärin 30 sekunnin välein. Lisäksi suunnistuspäätöksissä tulisi ottaa huomioon muiden luokkien ja muiden jaksojen taulut. Tällöin ajo ei enää välttämättä ole erityisen etenevää.

Mm. tästä syystä kannatan nykyistä AT/RT -suhdetta.
Tepi S
Posts: 128
Joined: Tue Sep 26, 2006 5:10 am
Location: Tetroit

Post by Tepi S »

54 tark= 11 AT meillä 10 AT =49 alku MRT, 2Tark lopussa 9 eli 12 yht jää 37 Eli n. joka toinen minuutti pysäkki leirikentällä. :shock:
Leena
Posts: 33
Joined: Thu Dec 21, 2006 9:33 am
Location: Päijät-Häme

Post by Leena »

Taitaa olla useampi kuukausi siitä, kun olen foorumia lueskellut, koska nyt vasta huomaan tällaisenkin keskustelun.
Olet Tepi aivan oikeassa RT/AT-suhteen kanssa. Sääntöihin en kuitenkaan tekisi muutosta 1/10 tai mitään muutakaan numeerista muutosta. Jättäisin valvojan harkittavaksi sen, että RT/AT-suhteesta voidaan poiketa kilpailun luonne huomioiden ja niin, että kaikille kilville kuitenkin perusteet löytyvät. Enkös mä vähän ehdotellutkin, että sun ei niin tarttis siitä suhdeluvusta välittää...
Asiasta on mennyt ehdotus AKK:lle valvojaraportissa.

t: ls
Post Reply