Citroen C2 - SuunnistusSitruuna
Posted: Sun Feb 04, 2018 9:06 pm
Kalustopäivityksestä on pitänyt kirjoitella jo monta kertaa, mutta kaikenlaisen kiireen alla on jäänyt. Nyt flunssapäivän kunniaksi järjestyi aikaa naputella tarinaa Finrexin-kupin äärellä siitä mitä kaikkea 2017 CUP-voittoauton rakentamisessa on vastaan tullut. Kyseessä siis tiettävästi ensimmäinen autosuunnistukseen rakennettu Citroen C2. Toivottavasti tästä on jollekin apua ajatusten, vinkkien tai tallimotivaation suhteen.
Juttua on kertynyt jo siinä määrin, että katkon tämän aihealueittain enkä aikajärjestyksessä. Jos joku haluaa kommentoida tai kysyä lisää niin helpompi vastata ko. aiheeseen. Sähköpostilla antti (piste) i (piste) nousiainen @ gmail (piste) com voi myös lähestyä jos joku asia jää vaivaamaan ja ujostuttaa.
Tarinat aiheittain:
- Aihio ja kulut
- Alusta, panssarit, renkaat ym.
- Varusteet
- Tulevat kuviot
AIHIO JA KULUT
Edellinen kisapeli vm. 1995 Clio alkoi saavuttaa jo konkaristatusta, minkä johdosta talli-illoista entistä isompi osa meni ruostemätähommien parissa ja leimalle mennessä jännitti vuosi vuodelta enemmän mistä meisseli tällä kertaa sujahtaa sukkana läpi. Mikään koppa (edes ranskalainen) ei ole ikuinen, joten ajatus kalustopäivityksestä alkoi kyteä jo oikeastaan hyvissä ajoin kesällä 2016.
Mietinnässä oli mukana monta eri vaihtoehtoa. Halu oli rakentaa kalusto itse, koska onhan se osa lajin viehätystä. Justyt ja muut Clioa vanhemmat aihiot jätettiin pois laskuista, koska niitä ruostehommia sai tosiaan tehdä Clion kanssakin tarpeeksi. Ravikaan ei missään vaiheessa oikein sytyttänyt, joten nelikoista suunnittelupöydällä pyöriteltiin lähinnä Imprezoja, A3 Audeja ja eri versioita Golfeista.
Toisaalta mietinnässä oli myös liuta etuvetoisia malleja, joiden etuina noihin mainittuihin nelikkoihin olivat ulkomitat, paino (ja näiden myötä ketteryys), sekä aihioiden ja varaosien saatavuus. Tästä joukosta C2 Sitikka erottui edukseen sillä, että varsinkin Britit ovat innostuneet tekemään siihen ”club sport” –tason kilpaosaa ja jopa S1600 –luokiteltua palaa löytyy netistä varsin kattavasti. Myös kotimaan vauhtikilpailuissa C2 mallia on käytetty R2-mallin lisäksi V1600 autona, mikä loi luottoa siihen että vakiokaluillakin voisi pitää hauskaa.
Ruudikkaampaa 1,6 litraista VTS-versiota käytiin maistelemassa pariinkin kertaan vuoden 2016 aikana kun lähialueen jobbareiden nurkista sellaisia löytyi. Koeajoista jäi kuva varsin pirteästä pakkauksesta, jossa välitykset ja kääntösäde olisivat AS-käyttöön kohdallaan. Samalla tuli varmistettua että ajonvakautuksen saa kytkettyä pois häiriköimästä. Nettiautossa näiden hinnat pyörivät n. 3000 euron nurkilla tuolloin.
Helmikuun alussa 2017 AVK:n nettisivulle ilmestyi huutokauppakohteeksi lievästi kolaroitu C2 VTS, joka herätti kiinnostuksen välittömästi. Vaurioita oli oikean kyljen koko pituudelta, mutta ne olivat naarmutasoisia – sellaista lajille ominaista. Pikainen tarkastuskäynti AVK:n varikolle ei paljastanut muita isompia vaurioita kuin poikkinaisen etujousen. Alusta olisi tarkoitus tehdä uusiksi muutenkin, joten huutoajan päättymisen aikaan linjoille katsomaan mihin rahkeet riittää. Limitiksi ajateltiin 1700 euroa ja lopulta virtuaaliset kättelyt tehtiin 1710 eurolla. All in ja vähän päälle siis – se on sitä motorsporttia.
Neitsytmatkalle Espoon AVK:lta.
Alle listattu pääosa kuluista mitä projektiin on tähän mennessä uponnut. Cliosta Sitikkaan siirrettiin lisäkaukovalot, karttavalo + muuta vähemmän arvokasta.
- Aihio + rekisteröinti: 1738 e
- Rekisteröintikatsastus + tarvittavat dokumentit: ~ 250 e
- Iskunvaimennus (Bilstein / Timo Kittelä): 1030 e
- Jouset + kääntölaakerit: 250 e
- Panssarointi: ~ 250 e
- Renkaat ja vanteet: 220 e
- Polttimoita, tulpat, suodattimet, ym. pientarvikkeet ja varaosat: ~ 300 e
- Sumuvalot: 150 e
- Pakkivalot: 50 e
YHT: 4238 e.
Tuohon kuntoon autosuunnistus-C2:n rakentaminen maksaa siis n. 5000 euroa riippuen aihion hinnasta. Ainoa varsinaisesti yllättävä kuluerä on ollut rekisteröintikatsastukseen tarvittavien papereiden metsästäminen. Kun auto on poistettu liikenteestä vaurioituneena ( = AVK:lle), täytyy se rekisteröintikatsastaa uudelleen käyttöön otettaessa. Kun vaurio on johtunut kolarista, vaaditaan katsastuksessa todistukset nelipyöräsuuntauksesta vaadittuihin arvoihin. Totuus on ilmeisesti se, että tuskin puoletkaan jäykällä taka-akselilla ( =pyöränkulmia ei pysty takana säätämään) liikenteessä liikkuvista autoista ei osu noihin raja-arvoihin. Siis vaikka kolari olisi niin lievä ettei sillä ole mitään vaikutusta takapyörien suuntaukseen, täytyy rekisteröintikatsastusta varten löytää paja joka saa mitattua pyöränkulmat raja-arvojen sisään. Meillä tämä ei onnistunut ihan ensimmäisellä yrittämällä.
Rakentamiseen on siis käytetty n. 2500 euroa, josta n. puolet alustaan. Tämä suhde oli arvattavissa, koska juuri alusta on vakio-C2:n heikkous AS-käytössä. Miehistö päällä VTS:n maavara vakiopyörillä ja –tolpilla on vain n. 11 senttiä. ”Seuraavassa jaksossa” tarinaa siitä miten tähän on saatu pelivaraa aikaan.
Juttua on kertynyt jo siinä määrin, että katkon tämän aihealueittain enkä aikajärjestyksessä. Jos joku haluaa kommentoida tai kysyä lisää niin helpompi vastata ko. aiheeseen. Sähköpostilla antti (piste) i (piste) nousiainen @ gmail (piste) com voi myös lähestyä jos joku asia jää vaivaamaan ja ujostuttaa.
Tarinat aiheittain:
- Aihio ja kulut
- Alusta, panssarit, renkaat ym.
- Varusteet
- Tulevat kuviot
AIHIO JA KULUT
Edellinen kisapeli vm. 1995 Clio alkoi saavuttaa jo konkaristatusta, minkä johdosta talli-illoista entistä isompi osa meni ruostemätähommien parissa ja leimalle mennessä jännitti vuosi vuodelta enemmän mistä meisseli tällä kertaa sujahtaa sukkana läpi. Mikään koppa (edes ranskalainen) ei ole ikuinen, joten ajatus kalustopäivityksestä alkoi kyteä jo oikeastaan hyvissä ajoin kesällä 2016.
Mietinnässä oli mukana monta eri vaihtoehtoa. Halu oli rakentaa kalusto itse, koska onhan se osa lajin viehätystä. Justyt ja muut Clioa vanhemmat aihiot jätettiin pois laskuista, koska niitä ruostehommia sai tosiaan tehdä Clion kanssakin tarpeeksi. Ravikaan ei missään vaiheessa oikein sytyttänyt, joten nelikoista suunnittelupöydällä pyöriteltiin lähinnä Imprezoja, A3 Audeja ja eri versioita Golfeista.
Toisaalta mietinnässä oli myös liuta etuvetoisia malleja, joiden etuina noihin mainittuihin nelikkoihin olivat ulkomitat, paino (ja näiden myötä ketteryys), sekä aihioiden ja varaosien saatavuus. Tästä joukosta C2 Sitikka erottui edukseen sillä, että varsinkin Britit ovat innostuneet tekemään siihen ”club sport” –tason kilpaosaa ja jopa S1600 –luokiteltua palaa löytyy netistä varsin kattavasti. Myös kotimaan vauhtikilpailuissa C2 mallia on käytetty R2-mallin lisäksi V1600 autona, mikä loi luottoa siihen että vakiokaluillakin voisi pitää hauskaa.
Ruudikkaampaa 1,6 litraista VTS-versiota käytiin maistelemassa pariinkin kertaan vuoden 2016 aikana kun lähialueen jobbareiden nurkista sellaisia löytyi. Koeajoista jäi kuva varsin pirteästä pakkauksesta, jossa välitykset ja kääntösäde olisivat AS-käyttöön kohdallaan. Samalla tuli varmistettua että ajonvakautuksen saa kytkettyä pois häiriköimästä. Nettiautossa näiden hinnat pyörivät n. 3000 euron nurkilla tuolloin.
Helmikuun alussa 2017 AVK:n nettisivulle ilmestyi huutokauppakohteeksi lievästi kolaroitu C2 VTS, joka herätti kiinnostuksen välittömästi. Vaurioita oli oikean kyljen koko pituudelta, mutta ne olivat naarmutasoisia – sellaista lajille ominaista. Pikainen tarkastuskäynti AVK:n varikolle ei paljastanut muita isompia vaurioita kuin poikkinaisen etujousen. Alusta olisi tarkoitus tehdä uusiksi muutenkin, joten huutoajan päättymisen aikaan linjoille katsomaan mihin rahkeet riittää. Limitiksi ajateltiin 1700 euroa ja lopulta virtuaaliset kättelyt tehtiin 1710 eurolla. All in ja vähän päälle siis – se on sitä motorsporttia.
Neitsytmatkalle Espoon AVK:lta.
Alle listattu pääosa kuluista mitä projektiin on tähän mennessä uponnut. Cliosta Sitikkaan siirrettiin lisäkaukovalot, karttavalo + muuta vähemmän arvokasta.
- Aihio + rekisteröinti: 1738 e
- Rekisteröintikatsastus + tarvittavat dokumentit: ~ 250 e
- Iskunvaimennus (Bilstein / Timo Kittelä): 1030 e
- Jouset + kääntölaakerit: 250 e
- Panssarointi: ~ 250 e
- Renkaat ja vanteet: 220 e
- Polttimoita, tulpat, suodattimet, ym. pientarvikkeet ja varaosat: ~ 300 e
- Sumuvalot: 150 e
- Pakkivalot: 50 e
YHT: 4238 e.
Tuohon kuntoon autosuunnistus-C2:n rakentaminen maksaa siis n. 5000 euroa riippuen aihion hinnasta. Ainoa varsinaisesti yllättävä kuluerä on ollut rekisteröintikatsastukseen tarvittavien papereiden metsästäminen. Kun auto on poistettu liikenteestä vaurioituneena ( = AVK:lle), täytyy se rekisteröintikatsastaa uudelleen käyttöön otettaessa. Kun vaurio on johtunut kolarista, vaaditaan katsastuksessa todistukset nelipyöräsuuntauksesta vaadittuihin arvoihin. Totuus on ilmeisesti se, että tuskin puoletkaan jäykällä taka-akselilla ( =pyöränkulmia ei pysty takana säätämään) liikenteessä liikkuvista autoista ei osu noihin raja-arvoihin. Siis vaikka kolari olisi niin lievä ettei sillä ole mitään vaikutusta takapyörien suuntaukseen, täytyy rekisteröintikatsastusta varten löytää paja joka saa mitattua pyöränkulmat raja-arvojen sisään. Meillä tämä ei onnistunut ihan ensimmäisellä yrittämällä.
Rakentamiseen on siis käytetty n. 2500 euroa, josta n. puolet alustaan. Tämä suhde oli arvattavissa, koska juuri alusta on vakio-C2:n heikkous AS-käytössä. Miehistö päällä VTS:n maavara vakiopyörillä ja –tolpilla on vain n. 11 senttiä. ”Seuraavassa jaksossa” tarinaa siitä miten tähän on saatu pelivaraa aikaan.