Nykyinen kilpa-auto '86 Golf syncro alkaa olla nähnyt jo satoja kisoja, joten jatkon suunnitteleminen alkoi tulla ajankohtaiseksi. Pitkällisen vertailun jälkeen todettiin, että ulkomitoissa ei oikein mikään meinaa pärjätä RAV:ille, poislukien Justy.
Edulliset RAV4:t on tunnetusti aika kiven alla, mutta Kiteen suunnalta löytyi yksi mielenkiintoinen projektiaihio. Maatalon isäntä oli tällä täräyttänyt keskellä tietä kolarin jäljiltä maanneeseen hirvenruhoon n. 80km/h, josta auto sitten kippasi kyljelleen ja liukui katto edellä ~150m. Muutaman kuvan perusteella damage ei kuitenkaan näyttänyt ylitsepääsemättömältä ja hinta oli kohtuullinen. Kaupat tehtiin ja toin siirtokilpisen auton ajamalla kotiin n. 400km matkan ilman ongelmia.
RAVeista tutut tyyppiviat löytyi toki heti. Vitonen ei pysy silmässä sekuntiakaan ja takapään kolina on tässä ennemminkin valtava isku, joka heilauttaa koko autoa. Muuten pirssi osottautui kuitenkin asialliseksi, ja tehot ovat tallella, vaikka mittarissa onkin 340tkm. Vasemman etupyörän ripustukset olivat hirvestä jonkin verran osumaa ottaneet, sillä koko pyörä oli liikahtanut n. 1cm taaksepäin. Positiivisena yllätyksenä auto oli tuplakattoluukuilla. Takapään lukko on vielä tarkistamatta.
Tavoitteena on tehdä tästä täysiverinen kilpa-auto. Ulkopuolen korjaamisen tarvittavat peltiosat on jo hankittu ja hieman yllättäen löytyivät suomalaisilta hajottamoilta. Kun vahingot on korjattu, lähtee auto turvakaaripajalle, jotta korin vahvuudesta ei jäisi epäselvyyksiä. Meiltä ei aivan kaikkia tarvittavia tiloja, välineitä ja skillssejä löydy, joten suurin osa töistä teetätetään Pohjanmaan suunnalla AS-henkisillä ammattilaisilla.
Suunnitelmiin budjetoitu ainakin seuraavaa:
- Ulkopuolen korjaus
- Täysi huolto
- AS-käyttöön soveltuvat kaaret
- Kuppipenkit ja vyöt
- Koni -iskarit
- Alustan, ripustusten, puslien yms. täysi läpikäynti
- Sopiva rengastus
- Laaja panssarointi
- Sisustan purku ja varustelu
- LED-valaistus
Ensimmäisen ohjelmassa on kuitenkin täysi läpikäynti. Ruostetta lienee odotettavissa jonkin verran, mutta löytyisikö muilta harrastajilta vinkkejä läpikäytäviin alueisiin? Ainakin ne tankin kiinnikkeet.
Päivittelen topikkia kuvasisällöllä sitä mukaa, kun etenemistä tapahtuu. Realistinen aikataulu viivalle lienee jossain ensi syksyssä. Onneksi Golffi on kuitenkin edelleen täydessä vedossa!
- O & M Riiho / RiiUA