incar-kuvaus

Tänne keskustelut, jotka eivät sovellu muihin alakategorioihin.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Post Reply
Arkka
Posts: 95
Joined: Tue Sep 26, 2006 10:20 am
Location: Vaasa

incar-kuvaus

Post by Arkka »

Auttakaas nyt viisaammat :idea: ! Olen useamman kisan kuvannut Canon Legria HF200 videokameralla autosta sisältä. Kuva värisee ja tärisee, tulee sahalaitaa pystyviivoihin, pienenä voi just katella, mutta suurenpana on aika syvältä. Onko tollasella tavallisella videokameralla ylipäätään mahdollista saada kunnollista kuvaa? Mitä säätöjä käytätte, automaattivalotus/ tarkennus, aukko, valotusaika, kuvanvakain? Tiedän kyllä yhden ratkaisun ongelmaan, GoPro, mutta näillä pitäis mennä mitä on.

Nimim. "taidan ottaa vain pysäytyskuvia"
matti
Posts: 138
Joined: Wed Oct 04, 2006 2:44 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by matti »

Digivideokameroissa on kahden tyyppisiä kuvakennoja: CCD ja CMOS. Useimissa nykyaikaisissa videokameroissa on CMOS-kenno, myös Canon HF 200:ssa. Suljinta kameroissa ei nykyään enää ole, vaan kuvan valotusta säädellään digitaalisesti. CMOS-kennollisissa kameroissa kuva valotetaan juova/pikselirivi kerrallaan ylhäältä alaspäin (rolling shutter). Sen takia nopeataajuuksinen tärinä, kameran liike tai nopeasti liikkuvat kuvauskohteet ovat hieman ongelmallisia. Kamera tai kuvauskohde siis liikkuu nopeammin kuin ruutu ehtii valottua kokonaan ylhäältä alas. Youtubesta löytyy monia esimerkkejä rollig shutter ilmiöstä (http://www.youtube.com/results?search_q ... ng+shutter)

Ratkaisuja hintajärjesyksessä, halvimmasta kalleimpaan:
1) Säädöt kuntoon: Ongelmaa voi yrittää vähentää nostamalla kameran suljinnopeutta kameran asetuksista.
2) GoPro tai vast.: Lyhyemmällä polttovälillä kuvattaessa rolling shutter -ongelmia on vähemmän, koska kameran näkemä kuva liikkuu vähemmän valotuksen aikana, sen takia erittäin laajakulmaisella optiikalla varustetut kamerat (gopro, contour, vio yms.) toimivat paremmin tärisevissä olosuhteissa.
3) CCD-kenno: CCD-kenno valottaa koko kuva-alan kerralla, joten siinä rolling shutter -ongelmia ei ole. CCD-kennoja on nykyään hyvin harvoissa kuluttajakameroissa.

-Eetzi
Eetzi Productins @ YouTube
Arkka
Posts: 95
Joined: Tue Sep 26, 2006 10:20 am
Location: Vaasa

Post by Arkka »

No niin, löysin netin syövereistä käyttöohjeen kameraan. Riihimäellä tulevana viikonloppuna ajattelin kokeilla uusia asetuksia, mutta suljinajan
nopeuttaminen pimeäntullen ei kuulosta hyvältä. Koitan manuaalitarkennuksella ja nopeammalla suljinajalla, mutta auttaako
kuvanvakain mitään, onko parempi olla päällä vai pois?

Kamera on miehistön takana, minkä takia joutuu käyttämään pitempää
polttoväliä ja sehän oli myrkkyä kameralle. Mutta mielestäni näkymä on
mielenkiintoisempi, kun näkyy vähän miehistön sekoilua ja viittomisia!

- Arkka -
Arkka
Posts: 95
Joined: Tue Sep 26, 2006 10:20 am
Location: Vaasa

Post by Arkka »

Hahaa, tämä olikin vain playerin asetuksista kiinni, nyt kuva ok!
Kiitos kuitenkin vertaistuesta!

Terv. A.V.
El Samu
Posts: 16
Joined: Fri Sep 17, 2010 2:56 pm
Location: Tammela
Contact:

Post by El Samu »

Jatketaanhan nyt tähän samaan ketjuun, kerran otsikko sopii siihen niin hyvin.

Monella tuntuisi olevan haluja saada omia koitoksia talteen, mutta kaluston puute / hintavuus taitaa olla melkolailla esteenä.

Kannattanee siis vilkaista ainakin Rajalan sekä Gigantin tarjouksia Contour Roam kypäräkamerasta, jonka saa kiinni oikeastaan mihin tahansa, joko auton sisälle, ulkopuolelle tai vaikka niihin Mauno Ahosen kuulokkeisiin.

Kamera kuvaa valinnan mukaan joko 1080p, 960p tai 720p teräväpiirtokuvaa. Myös tuon kuvakulman, joko 170 tai 125 asteen kanssa saa videosta vähän enemmän irti, mitä normaalista videokamerasta.

Lisäksi tuntuu kuvaavan melkoisen hyvin myös hämärän ja pimeän aikana.


http://www.rajalacamera.fi/contour-roam ... ge-center1

http://www.gigantti.fi/product/kamerat/ ... tionkamera
Timo
Posts: 108
Joined: Tue Sep 26, 2006 8:41 am
Location: Espoo

Post by Timo »

Tavallinen pokkarikamerakin riittää oman suorituksen analysointiin, kts.: http://www.autosuunnistus.net/phpBB2/vi ... .php?t=576

Nykyäänhän noilla saa HD-kuvaakin, mutta huonompikin tarkkuus riittää esim. paljastamaan läpiajetut kilvet ja muistikin riittää paremmin.
anssi
Posts: 124
Joined: Tue Sep 26, 2006 10:23 am
Location: Hausjärvi

Post by anssi »

El Samu wrote:Jatketaanhan nyt tähän samaan ketjuun, kerran otsikko sopii siihen niin hyvin.

Monella tuntuisi olevan haluja saada omia koitoksia talteen, mutta kaluston puute / hintavuus taitaa olla melkolailla esteenä.

Kannattanee siis vilkaista ainakin Rajalan sekä Gigantin tarjouksia Contour Roam kypäräkamerasta, jonka saa kiinni oikeastaan mihin tahansa, joko auton sisälle, ulkopuolelle tai vaikka niihin Mauno Ahosen kuulokkeisiin.

Kamera kuvaa valinnan mukaan joko 1080p, 960p tai 720p teräväpiirtokuvaa. Myös tuon kuvakulman, joko 170 tai 125 asteen kanssa saa videosta vähän enemmän irti, mitä normaalista videokamerasta.

Lisäksi tuntuu kuvaavan melkoisen hyvin myös hämärän ja pimeän aikana.


http://www.rajalacamera.fi/contour-roam ... ge-center1

http://www.gigantti.fi/product/kamerat/ ... tionkamera
Tuo Contour saattaa hyvinkin olla hintansa väärti. Meillä tätä in-car touhua harrastettiin ensin pokkarilla mutta nälkä kasvoi syödessä. Pokkarille tuli tehtyä syöttö akulta jolloin systeemi oli aika pätevä. Tärinä ja kuvakulman kapeus vaikutti päätöseen hommata Drift HD170, siis tätä pykälää vanhempi malli

Noin äkkiä katsottuna AS-kuvauksia ajatellen ei taida olla paljon eroa Contouriin, no kaukosäädin (rec/stop) Driftistä löytyy ja Driftiä voi myös ajaa laturin kautta jolloin virta riittää.

Tässä näkyy ero päivänvalossa pokkarin ja Driftin välillä. Pimeässä kummallakaan ei oikein tee mitään (vai onko sittenkin liian pienet valot RAVissa).

http://www.youtube.com/watch?v=kO6JbO7ECqo
http://www.youtube.com/watch?v=zgxmLIYT ... el&list=UL
Post Reply