Softaaania

Keskustelua lajin kehittämisestä, harrastajaystävällisyyden ja osanottajamäärän kasvattamisesta

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

AS-softan hinta älylaitteelle?

Poll ended at Sun Dec 18, 2016 7:58 pm

Euron paikkeilla
0
No votes
Vitosen vois maksaa
0
No votes
Kympin jos hyvä
6
55%
Viiskymppiä jos on luokkavoittotakuu
5
45%
 
Total votes: 11

eero
Posts: 396
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:18 pm
Location: Vaskio
Contact:

Softaaania

Post by eero »

Jos ois olemassa Joulupukki niin mitä valitsisit?

-e-

Muoks:


Tuo linkistä ladattu tiedosto on .zip paketti ja sen avaamiseen tuo salasana tarvitaan, Yleensä tuollaisen tiivistetyn paketin avaamiseen tarvittavat työkalut ovat käyttöjärjestelmän mukana tulleet. Jos lataat tuon paketin jollakin Android laitteella niin niissä nyt ei välttämättä ole sellaista kalua mukana vaan se on erikseen ladattava/asennettava tuolta jostakin, (Google Play, Aptoide etc.) tässä yksi mahdollisuus ja testasin että toimii: https://play.google.com/store/apps/deta ... iver&hl=en

Muoks2:

Kannattaa hankkia/kolvata sellainen OTG-kaapeli tuommosen tabletin kaveriksi, laajentaa ihan päivittäistä normikäyttöäkin.

Eli tuollaisen kaapelin avulla voi siihen tblettiin liittää USB-näppiksen, hiiren , normi muistitikun....

Löytyy ihan noista perus kaupoista mistä niitä vekottimiakin ostatten tai sitten kolvaatten itse sellaisesta dataliikenteen mahdollistavasta usb kaapelista, netistä löytyy lisätietoa-

Muoks3:
Poistettu toimimaton latauslinkki.
Softan latauslinkin saa minulta kun lähettääpi s-postia niin tulee sitten paluupostissa latauslinkki.
Last edited by eero on Thu May 05, 2022 12:53 pm, edited 3 times in total.
eero
Posts: 396
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:18 pm
Location: Vaskio
Contact:

Re: Softaaania

Post by eero »

Ja koska kuvat on kivoja niin ohessa kuvaruutukaappaus viimeyön testiajolta:

Image

-e-
jkotajar
Posts: 64
Joined: Tue Oct 05, 2010 10:18 pm

Re: Softaaania

Post by jkotajar »

Kiitos!

Tänään olen hieman käpistellyt demoa työpöydälläni (=trippien toimintaa ei vielä testattu).

Asensin sen vanhaan 10" android tablettiin. Kierrätykseen menossa ollut laite sai siis uuden elämän tehdas asetusten palauttamisen jälkeen. Käyttöjärjestelmän tukeminen on tässä laitteessa pysähtynyt androidin versioon 4.0.3, tästä huolimatta compu tuntuu toimivan hyvin. Tarkuus laitteessa ei liene parasmahdollinen, mutta toiminee loistavasti ainakin aika-ajolla.
Nyt vain miettimään miten tuo rotisko saadaan näppärästi autoon/autoihin kiinni.

Parannus ehdotuksia:
Resoluutiossa ainoa heittävä kohta on AT kellon pysäytys. Viimeiset sekunnit tipahtaa seuraavalle riville. Toivottavasti tämä onnistuu korjata, toki ei ole kilpailusuoritukseen vaikuttava seikka.
Nopeusajossa mietityttää kuinka tripit saisi miinustamaan. Peruutusnapin kehittäminen vielä työnalle?
Aiemmin kokeilemastani tomtripistä opittuna yhden painikkeen peruutus nappi olisi varmasti erittäin toimiva ratkaisu. Kannattaa kuitenkin miettiä voisiko peruutuksen päällä olosta varoittaa todella selkeästi, vaihtoehtoina esim. laskimen numeroiden värin muuttuminen/vilkkuminen tms. Näin ei ei voisi syyttää ainakaan sovellusta jos on peruutus jäänyt vahingossa päälle.

Vinkit:
1. Tablet kokoista laitetta compun alustaksi voin suositella kaikille muillekkin testaajille. "Painikkeet" näytöllä ovat tabletissa tarpeeksi kaukana toisistaan ja kaiken tiedon lukeminen onnistuu helposti. Helpottaa varmasti itse kilpailutilanteessa.
2. Reittiä annettaessa ei ole pakko antaa tietoa muodossa "4-5", vaan sen voi antaa myös esim. "4-5 =JAT1". Tällöin saadaan JATit ilmoitettu samalla kertaa. Erityisen kätevää, mikäli ratamestari loisi sovellukseen sopivan tiedoston samassa paperisen ajomääräyksen kanssa.


Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin.
Hyvä että löytyy innokkaita compun kehittelijöitä. Kyllä tällaista alkaisi mielellään testaamaan eltripin rinnalla, nyt kun se on säännöissäkin mahdollistettu kilpailuissakin.


--
Jarno
eero
Posts: 396
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:18 pm
Location: Vaskio
Contact:

Re: Softaaania

Post by eero »

Kiitokset kannustavista huomioista, nuo otetaan pikimmiten työnalle

-AT ajan esitysmuoto korjattava A.S.A.P
-peruutus toiminto on jo ollutkin kotvan testauksessa
- tripin nollaus ulkoisella kytkimellä on jo valmiina, demossa sitä ei vielä ole, koska vaatii hiukan nikkarointia eli piuhojen kolvausta joka ei kylläkään ole kovinkaan vaikeata sillä onnistuu jopa minulta vaikka raskaanraudan puolelta olenkin eli kaikenlainen hitsaus sujuu paremmin kuin johtojen käpistely

Tämä kyseinen sovellushan ei ole vanhan ST-pilotin tai x-tripin tai JC-tripn korvaaja, vaan rinnalle tehty kevyt softanpätkä joka toimii Android alustalla.
Miksi?: noita tabletteja ja luureja nyt on ihmisillä aikas paljon ja softan teko tuohon ympäristöön oli luonnollinen valinta, jokainen voi valita minkä kokoisella laitteella noita nappuloita katselee.

Matkan tarkkuudesta: Oletusarvoisenahan tuo softa nappaa paikoituksen juurikin siitä laitteen tarjoamasta paikannus signaalista eli käytännössä ilman erityistoimenpiteitä matkan mittaamisessa päästään jonnekin +/- 10-20m tarkkuuteen, riippuen laitteen sijoituksesta ja paikannusantennien kyvykkyydestä (GPS/GLONASS, riippuu tukeeko oma laite mitäkin protokollaa). Mutta mutta, nythän on niin että verorahoilla pidämme yllä palvelua josta on mahdollista saada korjaustieto paikoitukselle ja miksemme käyttäisi sitä hyväksemme? Eli maanmittauslaitos tarjoaa palvelun josta voi noukkia korjausdatan ja sen avulla pääsee aikas kivaan tasoon, kenttäkokemustahan tästä nyt tietenkin tarvitaan ja iten tämä korjaustieto otetaan käyttöön löytyy noista ohjeista. Lisäpalikaksi kylläkin vaaditaan ulkoinen GPS-vastaanotin ja pikku softanpätkä + datayhteys tuonne mml:n palvelimelle mutta kuten Timo Leppäkorpi tuolla vuoden 2017 sääntöuudistuksissa erikseen mainitsi on tuollainen liikennönti sallittu, (tarvittaessa noita ulkoisia palikoita saa minulta lainaksi).

Itsekin kun noita tuomarin/ratamestarin/kuskin/kartturin (kronologinen/kokemus -järjestys) hommia tehneenä niin valikon osioon Ratamestari on tarkoitus sisällyttää:

-maaston kartoitus (datan keruu maastosta=>siitä kartan tekoon)
-pistevälien mittaus ja tiedonsiirto sinne ajomääräykseen
-Jattien paikan tallennus (palvelee niin tuomaristoa kuin kilpailijoita)
-muuta, mitä?

Ja lopuksi:
Vaikka nyt kyselinkin että mitä olette valmiit softasta maksamaan niin joudun nyt paljastamaan että ei tule maksamaan mitään, teen tämän rakkaudesta tähän loistavaan lajiin josta olen niin paljon oppinut, kiitokset siitä, kisaladuilla tavataan, tavalla tai toisella.

Joulunaikaa ja toivotaan että saamme uusia harrastajia tämän hienon lajin pariin ja pidettyä aktiivit aktiivisina.

-e-
eero
Posts: 396
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:18 pm
Location: Vaskio
Contact:

Re: Softaaania

Post by eero »

Tervehdys

Tein pikku lisäyksen koodiin ja nyt on sitten mahdollista tarjota kisailijoille lisäpalvelu nimeltä etäisyys seuraavaan kiintopisteeseen, olkoon se sitten JATti, vaihtopiste tai joku muu (mikä?).

Eli ratatiedostoon kun syöttää GPS koordinaatteja niin sieltä sitten ne poimitaan jos ovatten sinne syötetty, muutoin ei tapahdu muuta kuin ilmestyy teksti: Laiska ratamestari, (tulevaisuudessa tämä tullaan muuttamaan fiksumpaan muotoon).

Ohessa näyte rata.csv tiedostosta jonne on lisätty nuo vaihtopisteiden koordinaatit:

Code: Select all

Lähtö-1,aika,240,60.798817676,23.644411834
1-2,nopeus,30,60.790302960,23.636598212
2-3,nopeus,40,60.780159685,23.667105146
3-4,aika,120,60,790724815,23.649685386
4-5,nopeus,45,60.796378145,23.645005207
5-Maali,nopeus,20,60.801921888,23.639408357
Tämän toiminnon tarkoituksena on auttaa kilpailijoita etenemisessä, estää väärälle menoa jos on Jatteja useampi noin 100m sisällä. Varsinkin aloittelijoille saattaisi olla oiva apu kun lajia opiskelee/opettelee. Matka on linnuntietä tuolle pisteelle, ei sitä reittiä pitkin.

-e-
jps
Posts: 26
Joined: Sun Nov 05, 2006 4:41 pm
Location: loimaa

Re: Softaaania

Post by jps »

Hmm, nyt taitaa lähtee tenavilta tabletti ;) Tuota kun vielä kehittää niin varmaan mahdollisuus järjestäjien koneelta esim. ladata tikulla ajomääräys suoraan tuohon ilman eri käsin räpellystä!? Ja kisailijoille tarjotussa versiossahan ei varmaan muita koodeja taida tarvita kuin jatit, lähtö, maali, Jää aikaa enemmän rupatteluun ennen lähtöä kun ei tarvii pistevälejä koneeseen hakata! Oma xtrippi on ruvennu kiukuttelemaan alkukäynnistyksessä ja vaatii joskus kunnolla hommia jotta lähtis tulille joten jotain uutta vois taas kokeilla sotkemassa kuvioita ;)
Uutta kehitystä vaan, ei se ainakaan pahaa tee, vaikka kyllä pitäisi nuo konttori hommat yrittää pitää mahdollisimman yksinkertaisina ja selkeinä et kerkeisi kartoistakin kattelemaan jokaiset pikku kuprutkin!
eero
Posts: 396
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:18 pm
Location: Vaskio
Contact:

Re: Softaaania

Post by eero »

jps wrote:Tuota kun vielä kehittää niin varmaan mahdollisuus järjestäjien koneelta esim. ladata tikulla ajomääräys suoraan tuohon ilman eri käsin räpellystä!?
Tämä on mahdollista jo nyt.

Tuota ratatiedostoahan voi jakaa kilpailijat keskenään, keinojahan on monia, tiedä sitten kuinka hyvin sopii kenenkin tyyliin.
Olisihan tuon ratatiedoston voinut vaikka laittaa ladattavaksi netistä, mutta jotakin puuhaa nyt tarvitsee olla siellä kisapaikallakin, nyt voi sentään ottaa tuon laitteen mukaan kisatoimistolle, laittaa kellon aikaan, ratatiedot kuntoon siinä samalla kun kahvetta ja pullaa napostelee. Ja jos ei ole kisajärjestäjä niitä jattien koordinaatteja antanut, niin voipi siitä Jattikartasta niitä arvioida ja vaikka jostakin karttaohjelmasta niiden paikkojen koordinaatteja arvioida ja syöttää koneeseen (päässee ehkä 100-200 metrin haarukkaan).

Se JAT-asemien GPS-koordinaattien tietohan on verrattavissa JAT-karttaan, ei sen ihmeellisempi asia, riippuu ihan kisajärjestäjästä millaisella tarkkuudella ne asemien paikat ilmoittaa, tietohan on ohjeellinen.

Harva sitä Jattikarttaa mihinkään käyttää enää nykypäivänä.

-e-

ps. teretuloa jps lanseeraustilaisuuteen 16.12, klo 18reikäleipä, koordinaatit saat multa. Kinkkuarvontaan et kyllä voi ottaa osaa ku et kuulu meitin seuraan :)
KaleHJJ
Posts: 91
Joined: Tue Sep 26, 2006 9:28 am
Location: Forssa

Re: Softaaania

Post by KaleHJJ »

Lanseeraustilaisuus meni erittäin hienosti vaikka tällainen vanha AS-harrastaja ei siitä aluksi paljon mitään kyllä ymmärtänytkään. Vähitellen kuitenkin tuli jotain älliä meikäläisenkin päähän vaikka näiden muiden nörttien jutut menivätkin pahasti ohi. Testiharkkari antoi sitten jo paljonkin tietoa ja ymmärrystä myös omaan kupoliin, olihan meikäläisellä kuskina Suomen Mestari Jari, joka ymmärtää hienosti nämä uudetkin hommat. Loppujen lopuksi tilaisuudesta jäi oikein hyvä mieli, koska vanhuskin tuli vakuuttuneeksi siitä, että tämä voi hyvinkin olla AS:n tulevaisuutta. Eeron systeemit taitavat olla juuri sitä mitä laji tarvitsee, jotta siihen saataisiin mukaan uusia harrastajia lähinnä nuorten parista. Nörtit antoivat Eerolle hyvää palautetta ja joitain kehitysehdotuksiakin, jotka Eero lupasi ehdottomasti panna toimeen. FoSUA:n tilat ja tarjoilut olivat myös ehdottamasti kympin arvoisia, niistä kiitos. Samoin kiitos Eerolle upeasta esityksestä. Kinkun voitti arvonnassa Saila.
eero
Posts: 396
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:18 pm
Location: Vaskio
Contact:

Re: Softaaania

Post by eero »

Kiitos Kale kommenteista, hyvin ja hyvin, helpompi ois tässä olla jos ette olis nollille vetäneet sillä mun sovelluksella tuota testikisaa... :)

Kisanaikaisia härdellejä kun sinä testissä simuloitiin niin jopas alkoi toimintavaatimuksiakin tulla, miten toivutaan kun ei ole oikealla pistevälillä, mitäs jos kun on paineltu liian monta kertaa sitä vaihtopistenappia, mitäs kun kisajännityksessä ei meinaa sormet toimia ja sitä ratatiedostoa on vaikea korjailla/syöttää sillä oletusnäppäimistöllä, kuinka korjataan kisanaikana lennosta aikaa... tuttuja juttuja varmaan kaikille ja niitä tässä nyt kartoitetaan ja työstetään.

Kuten tuonne äänestyksen jälkeiseen viestiin vinkiksi jo laitoinkin niin tuo On The Go (OTG) kaapelihan nyt tarjoaa mahdollisuuksia inputtien (syötteiden) lukuun yhtäpaljon kuin on näppäimistössä merkkejä. Lajissamme ei noita nyt paljoakaan tarvita, mutta ainakain muutamia on tarkoitus koittaa:
-ajoneuvon suunnan tarkkailu, mennäänkö eteen vai taakse (tämän on moni maininnut tärkeäksi)
-jalkapolkimella nollaus (itse pidän tätä kylläkin ykkösenä)
-vaihtopistenappi sellainen mekaaninen kuskille (tottakai, ei mitään kosketusnäytön hiplailua kisatiimellyksessä)
-muuta mitä? laittakaapas ideoita mitä vielä tarvitaan, ajaaks joku harhaan ja yrittää palata reitille keskituntinopeudella?

Voisihan tuon avustuksella vaikka tehdä kokonaan ilman GPS:ssää toimivan kompun mutta jotenkin nyt tarvii päästä nykyaikaan. Väylän näytteenottotaajuus ei nyt sitten kylläkään riitä moottorinohjaukseen eli sen ruiskutushetken ja ahtimen hukkaportin säätelyn ideoinnin voi pois jättää...

Että tämmöttis, ideoita vaan rohkeasti kehiin, jalkaudun vuonna 2017 kisapaikoille kuuntelemaan palautetta ja ideoita, kunniatehtävään jo tänään tuli soitto ja pyydettiin esittelyä softasta, sen vastaanotin mielihyvin, noista karkeloista kun ei ole koskaan tarvinnu lähtee kotio vatta tyhjänä vaikka tyhjänpanttina on tullu oltua omasta mielestä.

-e-
okulaari
Posts: 129
Joined: Sun Oct 16, 2011 9:28 pm

Re: Softaaania

Post by okulaari »

Oliskohan vastaavan tyyppisestä BlueTooth anturista (tai lukijahan tuo on) hyötyä softaa kehitettäessä? Nykyisissä AS autoissa tuskin kovin monessakaan tuota OBD pistoketta vielä on, mutta löytyyhän niitä ulkoisiakin Bluetooth antureita, että saa tripin tarkkuuden GPS:ää paremmin kohdilleen kuten nytkin perinteisillä antureilla tai ECU:sta ryöstetyillä nopeustiedoilla.
https://www.aliexpress.com/item/Chip-25 ... aad1a0848e
eero
Posts: 396
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:18 pm
Location: Vaskio
Contact:

Re: Softaaania

Post by eero »

Päivitetty paketti: tässä

muutokset:
-nyt pitäisi mennä aika loogisesti tuo kisan käynnistys vaikka on
renklannu muita valikoita
-nopeusnäyttö lisätty
-JATilla saa ne sekunnit nollattua, oletusarvoisena ne ei nollaannu
-JATtinappulaan on nyt laitettu sponsorikuvake, se on sellasta kummeli
tyyppiä että jouduin siitä sen 25 euroo maksamaan...
-virhepiste numerokohtaa kun pitää pohjassa niin voi testata sitä harhaanajon palautusta reitille, eli kun sitä pitää pohjassa niin vähentää keskituntinopeusajolla kuljettua matkaa.


ja salasana on vaihtunut, sen saa: vaskionparooni@gmail.com

Muutamia kommentteja:
-keskituntinopeudella laite aloittaa virhepisteiden päivityksen käyttäjälle vasta kun on liikuttu vähintään 2 metriä. Koko matka kuitenkin otetaan laskennassa huomioon, tämä on sinne ihan vasitenkin näin tehty.
-jotkin napit on tarkoituksella tehty sellaisiksi että niitä tulee painaa pitkään.
-tämä päivitetty versio ei asennu sen edellisen päälle, poista tarpeentullen se versio jota et halua käyttää

-e-
eero
Posts: 396
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:18 pm
Location: Vaskio
Contact:

Re: Softaaania

Post by eero »

Hyvää alkanutta vuotta 2017.

Ohessa nyt site eka versio yleiseen jakoon : paketti

Ei tartte salasanoja.

-e-
eero
Posts: 396
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:18 pm
Location: Vaskio
Contact:

Re: Softaaania

Post by eero »

Ohessa: https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing

on linkki jossa ekalla välilehdellä voi vaikka tehdä sen rata tiedoston ja kakkosvälilehdellä on sitten mahdollisuus se tallentaa siinä muodossa kuin tuo ko. softa sitä haluaa pureskella.

Eli eräs vaihtoehto tuollaisen datan käyttöönottoon.

-e-
jkotajar
Posts: 64
Joined: Tue Oct 05, 2010 10:18 pm

Re: Softaaania

Post by jkotajar »

Kiitos Eerolle!

Nyt pääsin ensimmäistä kertaa testaamaan softaa tositoimissa Joensuun harkkarissa.

Pureudutaanpa ensin softa puolee. Koska kaikkia hienouksia en olisi kuitenkaan osannut käyttää, ja pelkän tabletin gps tarkkuus epäilytti, päädyttiin ajamaan harkkari läpi kokonaisuudessaan aika-ajon asetuksilla. Homma toimi hyvin ja käytettävyys oli erinomaista. Muutama epäloogisuus kuitenkin löytyi.
- JAT aikaa en onnistunut asentamaan seuraavalle tunnille.
Tätä olisi tarvinnut heti lähdössä ja saattaahan tilanne tulla vastaan reitilläkin. +1min näppäimen painelu pyöräytti kellon ympäri (esim. 16.59 --> 16.00). Oliko tähän jo tiedossa jokin toiminto, jos ei niin kannattanee ottaa kehityslistalle.
- Ainakin VP-painikkeen painelu vaikutti hetkeksi keskeyttävän laskennan. Tästä seurauksena lähtö painikkeen naputtelun jälkeen oltiin saatu jo laskuriin pari sekunttia lisäaikaa.
Tämä saattaa johtua käytetystä tabletista. Onko muilla kokemuksia?
Parempi tietysti näin päin, että ajetaan mielummin vähän myöhässä.

Sitten itse käytettävyydestä ja kokoonpanosta.
Tabletti: Asus Transformer TF101
Teline: MyFoneKit AnyGrip TP01 tabletteline
Twingon koelaudasta ei tahtonut löytyä tarpeeksi suurta tasaista pintaa oikeasta kohdasta ja tämän seurauksena tabletti telineineen löytyi aamulla auton lattialta. Telineen mukana tuli kuitenkin erillinen koelautaan liimattava alusta, jota hieman säätämällä sai kiinnityskohdassa ollutta koelaudan muotoa tasapainotettua. Aamun uudelleen kiinnityksen jälkeen kesti hyvin tabletin painon siirtymän (n.400km) ja harkkarin ajan. Ei tärissyt yhtään ja tarttui tablettiin jopa liiankin hyvin kiinni. Kertonee koelautaan ja tabletin varmistus kiinnitykseen tulevista imukupeista jotain se, että tabletti oli illalla nopeinta irroittaa autosta telineen pallonivelen kohdalta, kun imukupit eivät tahtoneet irrota.

Tabletti oli todella hyvä alusta softalle.
Kaikki painikkeet todella sopivan kokoisia ja loogisissa paikoissa. Myös lähdössä aikojen kirjaaminen oli helpppoa. Olin toki tehnyt pohjalle rata tiedoston, jossa oli vaihtopisteet ja aika-koodin osa valmiina vain sekunnit tuli täyttää. Luettavuus keskellä koelautaa oli myös muelestäni sopiva molemmille. Pieni käden liike kuskille ja tripin nollaus tai vaihtopisteen vaihto onnistui. Ei myöskään tullut muuten tuulilasin tai minkään muunkaan (mitä nyt vähän tuulettimen aukkojen) tielle.
Vanhan tabletin GPSkin osu joka kerta kartanlukijan antamaan mittaan. Ainoa hieman häiritsevä asia, näin metri-trippeihin totutelleena, oli matkan epälooginen hyppiminen/päivittyminen. Ei voinut niin hyvin ennakoida juoksevista metreistä matkan kulumista kun trippi saattoi päivittää itsensä pisimmillään jopa 30m ajetun matkan jälkeen. Muutenkin jäi sellainen kuva että tripin "juoksemisessa" ei ollut mitään selkeää logiikkaa. Toisaalta ihan hyvin tällä pärjäsi ja tähän tottui ja oli ehdottomasti paljon parempi kuin auton oma digitaalisen mittariston hankalasti käytettävä trippi.

Koitetaan ensiviikolla jatkaa kokeiluita ja jos ratamestari suo niin uskallaudutaan ehkä kokeilemaan myös nopeus ajoa.

--
Jarno
eero
Posts: 396
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:18 pm
Location: Vaskio
Contact:

Re: Softaaania

Post by eero »

jkotajar wrote:Kiitos Eerolle!

... Muutama epäloogisuus kuitenkin löytyi.
- JAT aikaa en onnistunut asentamaan seuraavalle tunnille.
Tätä olisi tarvinnut heti lähdössä ja saattaahan tilanne tulla vastaan reitilläkin. +1min näppäimen painelu pyöräytti kellon ympäri (esim. 16.59 --> 16.00). Oliko tähän jo tiedossa jokin toiminto, jos ei niin kannattanee ottaa kehityslistalle.
- Ainakin VP-painikkeen painelu vaikutti hetkeksi keskeyttävän laskennan. Tästä seurauksena lähtö painikkeen naputtelun jälkeen oltiin saatu jo laskuriin pari sekunttia lisäaikaa.
...


--
Jarno
Ja hienoa että toimi ainakin auttavasti.

-tuo tuntien muuttumattomuus on ihan mun moka, laitoin Jarnolle jo korjatun version, laitetaan sitten yleiseen jakoon jos remontti on onnistunut
-tuota laskennan kekskeytystä olen joissakin tapauksissa itsekin huomannut, riippu hiukan laitteesta ja tarvii tutkailla miten saisi hierottua hiukan paremmaksi (tai tiedänkin kyllä missä hikka tuossa kohtaa on, mutta vaatii hiukan isompaa remonttia tuohon kyseiseen rutiiniin, laiskotti nimittäin tuossa vaiheessa koodin vääntöä...)

Muutama kysymys tuli tuolla lajipäivillä että tuleepi sellainen Out of index virheilmoitus siinä käynnistettäessä. No tuo virheilmoitus johtuupi siitä että softalla ei ole sitä rata tiedostoa saatavilla sieltä testi hakemistosta. Tämä korjaantuu sillä että tekee sen hakemiston ja luo sen rata.csv tiedoston, kuten siinä ohjeessa on kerrottu sivulla 2.

Joku nyt kuitenkin sitten kysyy että miksen koodaa sitä softaa siten että tuollaista ei pääse tapahtumaan? Vastaus on että tässä hintaluokassa tulee sovelluksen käyttäjän myös tehdä hiukan töitä sen eteen että saapi sen sitten käyttöön ja tuotahan ei tarvitse tehdä kuin kerran kyseisessä laitteessa.

Sitten siitä GPS/Glonassin tarkkuudesta:

-karkea ja epälooginen matkan hyppiminen ei niinkään johdu tarkkuudesta vaan sen laitteen herkkyydestä. Eli kyse on siitä miten antenni/paikannusmoduuli sen taivaalta tulevan datan havaitsee. Tähän vaikuttavat mm. laitteen sijoitus ajoneuvossa sekä päätelaitteen tekninen toteutus/komponentit. Suosittelen harkitsemaan sellaisen ulkoisen paikannusvastaanottimen käyttöä koska silloin voi sen vastaanottimen sijoittaa parempaan paikkaan, ne ovat yleensä suunniteltu vastaanottamaan sitä dataa, tabletin virrankulutus on myös pienempi kun ei tarvitse sitä toimintoa ylläpitää sekä silloin on mahdollisuus käyttää sitä korjaus softaa sen paikannusdatan tiedon laadun parantamiseksi. Jos nyt joku innostuu ajatuksesta niin multa liikenee yksi tuollainen lainaan tuonne Armonlaakson ajoihin niin voipi testata.

-e-
Post Reply