Avointa keskustelua as-tulevaisuudesta

Keskustelua lajin kehittämisestä, harrastajaystävällisyyden ja osanottajamäärän kasvattamisesta

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

LVee
Posts: 697
Joined: Tue Feb 17, 2009 3:18 pm
Location: Kuopio

Avointa keskustelua as-tulevaisuudesta

Post by LVee »

Aloitan tämän uuden keskustelun ja toiveenani on että tässä voitaisiin käydä avointa keskustelua lajimme tulevaisuudesta. Kieltäytyessäni vastaanottamasta lajiryhmän paikkaa vastaan, johon minut oli valittu, lajipäällikkö Iiro Palmi ehdotti minulle että perustettaisiin as-työryhmä, joka ideoisi as-asioita ja välittäisi tietoa lajiryhmälle, myös Jari Kulmalan kanssa keskustelimme tästä työryhmästä. Olin kiinnostunut olemaan työryhmässä mukana. Soittelin useita pitkiä puheluita as-harrastajille, enkä saanut ketään tulemaan mukaan työryhmään. Joten juuri äsken ilmoitin Iiro Palmille ja Jari Kulmalalle spostilla, että en enää yritä kasata työryhmää kasaan, vaan jatkan keskustelua lajimme tulevaisuudesta harrastajien kesken spostilla, puhelimella ja täällä as-foorumilla. Toivon että täällä käytäisiin avointa keskustelua, kerrottaisiin ideoita, ja kehiteltäisiin niitä. Menneisyyden pureskelu ja haukkuminen hoidettaisiin jossain muualla, jos niihin on tarvetta. Yksi tavoitteeni on myös että jo nyt nähtävissä kahtia jakautuminen as-harrastajien kesken saataisiin pysäytettyä, sillä minun eikä monen muunkaan mielestä näin pienellä porukalla ole varaa hajaantua, vaan pitäisi löytää ratkaisuja joilla voitaisiin jatkossa pystyä puhaltamaan yhteen hiileen lajimme parhaaksi. :roll: :lol: :roll: :lol: :roll: :lol:
Terveisin Lasse Vainikainen, Kuopio, 050 309 5744, lassevainikainen(at)gmail.com
LVee
Posts: 697
Joined: Tue Feb 17, 2009 3:18 pm
Location: Kuopio

Re: Avointa keskustelua as-tulevaisuudesta

Post by LVee »

Nyt kun hoidin alta pois muutaman asian, niin avaan tämän pelin julkaisemalla joitakin ajatuksiani.

Mietin mikä on aloittelevan autosuunnistajan isoimpia kynnyksiä lähteä ajamaan harkkareiden jälkeen ensimmäisiä kansallisia kisoja. Tällä hetkellä kun kisoja on kalenterissa vähän ja todennäköisesti omalla alueella korkeintaan yks tai kaks jos ollenkaan, niin ensimmäinen asia tulee mieleen lisenssi. Onko lisenssillä sitä arvoa mitä se maksaa (79€) Onko aloittelija valmis maksamaan kuljettajan + kartturin lisenssit + seuran jäsenmaksut sitä yhtä tai kahta oman alueen kisaa varten. Kun loput kisat onkin sitten vähintään 300km päässä, niin kulut nousee vieläkin rajusti mikäli aikoo ajaa esim 5 kilpailua vuodessa. Mitä se lisenssi nyt sitten kattaa kun se on noin arvokas? Autosuunnistuksessa ajetaan koko ajan liikennesäännöillä, niin jos jotain sattuu korvattavan arvoista vahinkoa, niin se käsittääkseni ensisijaisesti korvataan liikennevakuutuksesta. Jos joku tietää lisenssille jonkun käytön, niin voi kertoa sen. Joten ensimmäinen ehdotukseni on että as-lisenssin hinta tulee olla korkeintaan 20€, jonka jälkeen kertalisenssiä ei tarvita. Tämä 10€ - 20€ mielestäni riittää kattamaan ne AKK:n toimiston käsittelykulut.

Sitten pitäisi ryhtyä luottamaan järjestäjien osaamiseen, sillä järjestäjäksi ei varmasti lähde sellainen porukka jolla ei ole juurikaan kokemusta autosuunnistuksesta. Näkisin että autosuunnistus kilpailut tehdään aina porukassa ja jos siellä yksittäinen henkilö ei hommia hallitsisi niin muu porukka varmasti neuvoisi. Joten, kun aletaan luottamaan järjestäjien näkemyksiin, niin voidaan tehdä pienet muutokset heitä koskeviin sääntöihin, jotka samalla alentavat kuluja. Aloittaisin siitä että tuomareita riittäisi yksi, jos olisi tarvetta useammalle, niin voisiko kilpailunjohtaja ja/tai maastovalvoja toimia tuomarina? Kaikki toimihenkilövalinnat järjestäjä saisi itse päättää, koska pitäisi luottaa järjestäjän näkemykseen tässäkin asiassa. Ja sitten vielä kaikki toimihenkilöt voisivat olla vaikka omasta seurasta. Näillä muutoksilla matkakulut putoaisivat kun voitaisiin valita toimihenkilöt lähialueilta. Sitten väliehdotus: Maastovalvojan ja tuomariston pj:n raportit voisi julkaista suoraan netissä, jolloin niistä voisi keskustella ja toisi avoimuutta lisää näihinkin asioihin.
Järjestäjien kuluja voisi alentaa myös palkinnoissa. Järjestäjälle tässäkin vastuu. Järjestäjä päättäisi minkä verran palkintoihin satsattaisiin, kuitenkin vähintään luokkien voittajille palkinnot. Mielestäni riittäisi muistopalkinnot. Ei mitään %-osuuksia kuinka paljon pitää palkintoihin satsata.
Kun kuluja alennettaisiin, voisi järjestäjä satsata kisan laatuun, lähinnä enemmän talvella aurattuja kisoja, ja alueiden lupamaksuihin. Toimihenkilöt ovat tärkeässä asemassa, joten ruoka + juomahuolto tulee pelata kisan aikana heille, kun muut kulut alenesivat, niin näihin voisi paremmin panostaa. Eikä se huono ole jos kisan jälkeen on varaa vielä järjestää kisan loppupalaverisaunailta kaikille toimihenkilöille.
Muissa autourheilulajeissa homma toimii näkemykseni mukaan niin että mikäli seura järjestää paskasti hoidetun kisan, niin ei tartte vähään aikaan ainakaan arvokisoja hakea, joten kun tämä olisi järjestäjällä tiedossa, niin vaikka vastuuta olisi lisätty, niin jotka haluaisivat jatkossakin järjestää arvokisoja, niin ottaisivat tämän huomioon.

Mikäli edellä mainitut muutokset eivät tule koskaan voimaan, niin ehdottaisin sitten että myös harjoitusajoista saisi nousupisteitä saman verran kuin kisastakin.

Tässäpä oli hiukan aluksi.

Lassen seuraavassa osassa pohditaan vaikkapa älypuhelinsovellusten käyttöä tai sitten jotain aivan muuta, joten palataan asiaan

t. Lasse V.
Ilpo Ekola
Posts: 53
Joined: Thu Oct 04, 2007 6:15 pm
Location: Härmä

Re: Avointa keskustelua as-tulevaisuudesta

Post by Ilpo Ekola »

Hyvä avaus!
Nuo nousupisteet on joskus ollut itselläkin mielessä. Nykyään on aika hankalaa tai ehkä jopa mahdotonta saada luokkanousuun vaadittavia pisteitä kasaan.
En sitten tiedä, onko harkkareista mahdollista jakaa pisteitä? Jos se saataisiin toimimaan esim. C- ja E-luokilla, niin nousua tavoittelevat C-luokkalaiset saisivat paremmin pisteet kasaan lähtemättä toiselle puolelle Suomea kisaamaan. Samalla saataisiin ”ikuiset E-luokkalaiset” ajamaan C-luokassa. Siis ne jotka pärjää hyvin, mutta eivät siirry C-luokkaan, siihen ei kai nykyään ole mitään sääntöä olemassa.
HaAS
Posts: 162
Joined: Tue Sep 26, 2006 11:36 am

Re: Avointa keskustelua as-tulevaisuudesta

Post by HaAS »

Hyviä ajatuksia! Ehkäpä jo tämä "uusi" lajiryhmä saisi sovittua pelisäännöt miten harrastajien ehdotukset saataisiin käsittelyyn ja keskusteltaviksi ennen sääntöjen lukkoon lyömistä. Jotain on pakko tehdä vaikka se ei aina "konkareille" sopisikaan. Heitin tuonne toiseen keskusteluun ajatuksen lajin jakamisesta NEZ- ja SM as:een sekä harraste-as:een. Arvokisat olisivat AKK:n ja harkkarit ja kansalliset vaikkapa HAMU:lla. Kilpailujen järjestäminen saattaisi harrastepuolella halventua ja ehkäpä helpottuakin.
Tuo ehdotettu V-luokka olisi ehdottomasti otettava suunnitteluun. Siinä olisi uusille harrastajille helpompi tie jatkoon ja meille jo "rajansa" löytäneille mahdollisuus jatkaa lajissa mukana. Olisi sieltä tälläiset tumpelot poissa isojen "henkilöiden" jaloista ahtailla urilla :) . Tällä hetkellä olisi huomattavasti helpompi lopettaa kuin jatkaa tässä lajissa. Tuo AKK:kin kun heittäytyi aika ahneeksi...
Hienoa että Lasse pitää huolta myös toimitsijoista. Korvaamattomia tyyppejä ja saavat aivan liian vähän kiitosta. Jokaisen meistä kilpailijoista pitäisi hetki miettiä ennen sen "suoran palautteen" antamista. Useimmat ratamestareista ovat kyllä niin paksunahkaisia, ettei sen parin viikon lyhyiden yöunien ja kisapapereiden tekemisen jälkeen palautekaan tunnu enää miltään :twisted: . Pahimmat arvostelijat eivät yleensä itse kisoja teekään, mutta jos tekisivät niin aina parempia...
Jatketaanpa keskustelua.
T: Team HaAS Hannu Halme
LVee
Posts: 697
Joined: Tue Feb 17, 2009 3:18 pm
Location: Kuopio

Re: Avointa keskustelua as-tulevaisuudesta

Post by LVee »

Kysyin toisaalla että mistä kaupasta compuja saa ostaa? vastausta ei ole tullut. Käsittääkseni niitä ei ole missään kaupassa myynnissä, jos käsitykseni pitää paikkansa, niin eikö tämä ole hiukan kummallista, sillä ilman compua kilpailemalla ylemmissä luokissa antaa tasoitusta, joka saattaa olla ratkaiseva joissakin kisoissa. Uusi lajin harrastaja noustessaan ylempiin luokkiin ajaa siis ilman compua tai hankkii sen joltakin ex-harrastajalta, mikäli jostain saa tietoa kenellä sellainen olisi tallinperällä myynnissä. Tämähän asettaa kilpailijat jo lähtöviivalla eriarvoiseen asemaan.
Tästä onkin hyvä siirtyä asiaan. Älypuhelimelle on jo nyt saatavilla monenlaisia sovelluksia, joiden koodeja yhdistämällä olisi mahdollista tehdä esim compu. Kosketusnäyttö antaa paljon mahdollisuuksia, mutta älypuhelin-compuun olisi mahdollista koodata myös esim puheohjaus, eli jollakin sanalla vaihtuis vaihtopiste, toisella nollais tripin jne...sanoiksi tietty voisi jokainen valita oman sanansa jota ei käytä yleensä muuten as-kilpailuissa.
QR-koodia voisi käyttää myös, se voisi olla pohjana ja lukutapana kun joku kehittelisi ”älypuhelinEMITin” , lisäksi QR-koodia voisi käyttää joissakin RT-asemissa LEIMAN tapaan. Lisäksi kun älypuhelimien kaikki sovellukset olisivat sallittuja, niin ihan ensikertalainen voisi välillä tarkistaa missä ollaan, kun ois ihan pihalla. Nykyisellä tavalla autosuunnistaa en näe ylemmissä luokissa kenellekään juurikaan hyötyä siitä että saisi käyttää karttasovellusta, josta näkisi koko ajan missä on menossa, koska karttasovelluksissa ei ole niin tarkkoja karttoja kuin as-ratamestarit käyttävät kisoissa, sekä konkari ei edes ehdi katsella karttasovelluksia, kun vauhti on kuitenkin suht kovaa ja muille ei ole varaa antaa tasoitusta vauhdissa ihan kauheesti, joten miksi jarruttaisimme kehitystä, aloittelijalle näistä voisi olla hyötyä ja iloa ensimmäisissä kisoissa. Niin kauan kuin älypuhelinsovellukset ovat kiellettyjen listalla, niin ei varmaankaan kenelläkään ole intoa lähteä rakentamaan sellaista sovellusta, joka olis autosuunnistukseen tehty, vaikka koodin päälle jotain ymmärtäisikin.

Sitten pitkälti edelliseen liittyen, idea jota voisi käyttää sitten kun kisakartat siirtyvät joko osittain tai kokonaan paperikartoista tabletille ym lukulaitteille. Esim ajettaisiin kisakartalla viivasuunnistuksella vaihtopisteväliä 33-34. Vaihtopiste 34 olisi esim neljäntien risteys. Vaihtopisteväli 34-35 luettaisiinkin jostain karttasovelluksesta, ja olisi siirtymäosuutta, vaihtopiste 35 olisi myös helposti havaittavissa kartalta ja maastosta. Vaihtopisteväliä 34-35 ei kartanpiirtäjän ole tarvinnut piirtää missään vaiheessa mihinkään karttaan ja kilpailija voisi ajaa tämän välin mitä reittiä vaan . Seuraava vaihtopisteväli voisi olla taas piirretty viivalla karttaan ja olisi suunnistusosuutta.
Mikko Heikkilä
Posts: 115
Joined: Tue Sep 26, 2006 12:28 pm
Location: Vaasa/Isokyrö

Re: Avointa keskustelua as-tulevaisuudesta

Post by Mikko Heikkilä »

LVee wrote:Kysyin toisaalla että mistä kaupasta compuja saa ostaa? vastausta ei ole tullut. Käsittääkseni niitä ei ole missään kaupassa myynnissä
http://www.trippi.fi/m_fi/et-r20.shtml

Tuolta löytyy mittareita, ei ehkä täysin samoja ominaisuuksia kuin "as-compuissa". Tässä suora lainaus edellä mainitulta sivulta "Keskinopeus aikana näyttää kuinka paljon olet edellä/jäljellä tavoitekeskinopeudestasi
Ulkoinen nollaus sopivalla kytkimellä
Peruutuskytkentä matkalaskentaa varten matkan vähentämistä varten"
EDIT: Tuossa nyt on ehkä kolme jos ei tärkeintä niin tärkeimmästä päästä olevia ominaisuuksia as-käyttöön.

Muistan myös oman harrastukseni alkuajoilta kun olin C-luokan kartturi, ajoin erään kansallisen kilpailun B-luokassa (kuljettaja oli b-luokkalainen). Voitimme tuon kyseisen kilpailun autossamme oli sekkarin lisäksi ainoastaan polkupyörän nopeus/trippi mittari. http://www.motonet.fi/fi/tuote/381331/V ... -toimintoa

Tuossa nyt on pari eri hintaista vaihtoehtoa mittarista.
jani
Posts: 14
Joined: Wed Mar 03, 2010 8:12 pm

Re: Avointa keskustelua as-tulevaisuudesta

Post by jani »

Niistä tripeistä...
Aikoinaan jylhän Mika rupesi valmistamaan x-tripin pohjalle uutta JC-trip-mittaria, kun oli USEITA aktiivisia ja innokkaita ostajia... Noh, Mika tilaili osat ja alkoi kasailla laitteita, niin ostajat katosivat... olivat liian kalliita ilm, mutta huomioiden kuitenkin osien,koteloiden,näyttöjen ja kasaamisen ja tietty ohjelmoinnin, niin ei niitä kukaan ilmaiseksi tee...
Mikan lopetettua lajn harrastamisen osittain ajanpuutteen ja osittain kyllästymisen tähän compuasiaan, niin lupauduin auttamaan niiden myynnissä.
Muutamia kertoja ilmoitus ollut foorumilla - ei kyselyjä, mahd jossain kisassa saanut laitteen myytyä - kysyntä kuitenkin olematonta... On kuulema liian kallis, niin varmaankin on, jos ei kerkeä osallistua kuin pariin kisaan vuodessa.
Näillä näkymin minulta löytyy tammi-helmikuun vaihteessa 2 kpl:tta uusia JC-trippejä yhdellä näytöllä, hinta 550 €/kpl.

Nämä tulevat olemaan viimeiset JC-Trip-mittarit, mitä valmistetaan !!!
Uutta versiota ei ole tulossa ainakaan Jylhän Mikalta.

Mikäli kiinnostusta, niin voi tiedustella 040 - 520 8515 tai jani@pienapu.fi
LVee
Posts: 697
Joined: Tue Feb 17, 2009 3:18 pm
Location: Kuopio

Re: Avointa keskustelua as-tulevaisuudesta

Post by LVee »

jani kirjoitti:
kysyntä kuitenkin olematonta...
En ihmettele ettei kysyntää ole ollut viime vuosina, sillä oletettavasti esim SM-kisojen kiertäjillä sellaiset on jo, ja uusia SM-kiertäjiä ei tule edes joka vuosi.

Nykyinen kilpailujen määrä laittaa varmasti myös miettimään, että onko valmis satsaamaan tuon 550€
Mikäli joku tekisi älypuhellinCOMPUsovelluksen, niin hinta todennäköisesti tulisi olemaan murto-osa tuosta.
jps
Posts: 26
Joined: Sun Nov 05, 2006 4:41 pm
Location: loimaa

Re: Avointa keskustelua as-tulevaisuudesta

Post by jps »

No niin, nyt näyttää siltä että alkaa tulla paljon avointa ja toisinaan hyvinkin ASia pitoista keskustelua tänne sekä tuolla naamakirjan puolella lajin tiimoilta, nyt vaan pitää lajiryhmän olla tosiaan hereillä ja poimia uusia tuulia lajin hyväksi! Maailma muuttuu ja laji jäänyt hiukan junnaamaan 80-luvulle, moni asia säännöissä parantunut ja usein käy juurikin että sääntöjä kun helpotetaan niin sitten niitä myös noudatetaan!
Laitan nyt tänne yhden ajatuksen noita arvokilpailuja koskien kun tuli mieleen, kaikkihan ei taida naama kirjaa lukea :roll: , olisikohan niille jotka uhraa arvokilpailuja tehdessä oman sijoituksen sarjassa, mahdollisuus jakaa esim. bonus pisteitä vaikka päävastuulliset 5 SM/CUP pistettä ja muille järjestävän seuran kisanteossa mukana oleville 1-3pistettä! Nämä siis täysin ylimääräisiä sarjapisteitä joita ei saa muutakuin tekemällä kisoja, ralleissakin jaetaan ylimääräisiä pätkä bonuksia jos markkina arvo ylittyy ja as lajissa se taitaa olla tuo kisanteko joka ylittää markkina arvon!
Ja lopuksi vielä HYVÄ SUOMI :lol:
HaAS
Posts: 162
Joined: Tue Sep 26, 2006 11:36 am

Re: Avointa keskustelua as-tulevaisuudesta

Post by HaAS »

Heitetäänpä tuo JPS:n ajatus toisin päin. Eli otetaan SM:n pisteistä POIS 50 pinnaa jos ei ole osallistunut SM-osakilpailun tekoon. Ehkäpä se houkuttelisi osallistumaan mieluummin kisantekoon kuin ajamaan.
Lajissamme on välttämättä edessä muutoksia autokaluston uusiutumisen myötä. Pikkuautot ovat etuvetoisia ja katumaasturit sen kuin suurenevat. Joskus nuo nyt käytössä olevat Justyt, Starletit, Corsat ja Suzukitkin(!!) loppuvat. Pakko on siis reittienkin muuttua eli metsäpoluilta ja pelloilta siirrytään yhä enemmän teille ja pihoille. Tuohon rakoon pitäisi kokeilla tuota V-luokkaa eli kovempia pohjia riisutuilla kartoilla. Kertokaapas "pohojammaan" porukat, että mitä ne teidän harkkareita ajavat runsaslukuiset E-luokkalaiset toivovat reiteiltä. He ovat uusia harrastajia ja kalusto on nykyaikaisempaa. Heitä kuuntelemalla saadaan hyviä vinkkejä reittien vaativuudesta ja kisojen pituuksista.
Nykyään putoaa M-luokasta A-luokkaan jos menestystä ei tule. Entäpä jos A-luokastakin putoaisi B-luokkaan vaikkapa kaikki alle 3 nousupistettä vuodessa saavuttaneet. Tietenkin voisi jatkaakin A-luokassa jos ego anna luokan pudotusta periksi. Joku valitteli ettei kisat riitä luokkanousuun tarvittavien pisteiden saavuttamiseen. C-luokkalainenhan voi ajaa B.ssä jo 5 nousupisteen jälkeen. Voisiko B-luokasta nousta samoin A-luokkaan.
Tuota älypuhelimen käyttöä pitäisi jonkun viisaamman hiukan avata meille Nokia 3110-sukupolvelle. Samaten ihmettelen tuota compu-juttua, onko tosiaan niin että 70-luvulla keksitylle laitteelle ei vieläkään vertaista gpsrglippariläppärimöly-appsiä!

Keskustelun jatkoa toivoen Team HaAS Hannu Halme
Pepe
Posts: 87
Joined: Thu Dec 13, 2007 10:38 pm

Re: Avointa keskustelua as-tulevaisuudesta

Post by Pepe »

Tässäpä nippelitietopohdintoja ja haasteita sinne sääntökirjamietintöjen suuntaan.

M-luokka, tuo kummajainen??? Mihin sitä nykyään tarvitaan.
Aikoinaan se perustettiin siksi, että A-luokkalaisia oli ihan "liian paljon", ja samat 3-5 pokkasivat aina kaikki palkinnot.
Eli pitäisikö M-luokka lopettaa. Jos tuntuu liian radikaalilta, niin voihan sen sijaan lopettaa A-luokan.

+-10 sekuntia.
Tämä tulee siltä ajalta, kun oli vain mekaanisia viisarikelloja. Silloin sitä jopa sääntökirjassa perusteltiin, että se on kellovirheiden vaikutuksen vähentämiseksi. Entäs nykyään. Pitäisikö kehitellä uudet perustelut, vai........?
Pepe
Winhaan
Posts: 14
Joined: Sun Sep 12, 2010 10:15 am

Re: Avointa keskustelua as-tulevaisuudesta

Post by Winhaan »

Hienoa, että keskustelu on edes jollain asteella avautunut. Heitän tähän oman näkemykseni nyt vain pariin asiaan. Tiedän, että on paljon vastusta, mutta uskon myös kannatustakin löytyvän aiheeseen.

Mihin nykyisin oikeasti tarvitaan nousupisteitä? Harrastajamäärän ollessa nykyinen, niin kyllä nykyisen säännön ohi on aika pahasti aika jo mennyt! Miksi jokainen ei voi ajaa siinä luokassa, missä milloinkin haluaa ajaa... Ei tarvitse kikkailla nousemisen tai vastaisesti kiukutella että ei pääse nousemaan...

Lajiin 4 luokkaa: 2 luokkaa ihan siviiliautoille ja 2 luokkaa nykyiselle kalustolle. Molemmissa on kaksi reittivaihtoehtoa, eli helppo ja vaikea. Nykyisin ajetaan C-, B-, A- ja M. Käytännössä C ajaa omansa ja loput 3 saman (korkeintaan pienillä muutoksilla). Miksi ei voida ajatella, että siviiliautoluokka (sinne harkkareista nykyinen E) ajaisi helpomman ja sitten kaikki muut jotka haluavat harrastaa siviiliautolla ja hakevat haastetta ajaisivat tuon vaikeamman reitin. Reitti sama, mutta karttaa vaikeuttaen! Samoin kuin "nykyisellä" kalustolla ajavat: Nykyinen C- ja B yhteen ja A- ja M yhteen. Tässäkin voisi olla reitti sama, kartalla vaan vaikeuttaen... Jokaisella harrastajalla olla oikeus ilmoittautua juuri siihen luokkaan, kun ilmoittautumishetkellä haluaa mennä!

Itse koen lajin siten (on hieno laji ehdottomasti), että oppien jonkin tason lajissa, niin "nälkä kasvaa" ja hakee uutta haastetta seuraavasta tasosta. Mutta lajin tarkoitus ei voi olla "pakottamalla" nousta tai ajaa tasolla, mikä ei kiinnosta tai ei ole oikein sopivaa kalustoa. Kaikki pitäisi lähteä jokaisen harrastajan omasta tahtotilasta, miten harrastaa hienoa lajia. Tästä kun ei taida saada ammattia, vaikka kuinka yrittää (tai siis saa, mutta toivottavasti siitä ei makseta)

Itse haluan edelleen lajin ymmärtävän, että yhteiskunta ja maailma on muuttunut kovalla kädellä tässä vuosien saatossa ja lajin pitää se hyväksyä ja suhteuttaa toimintansa siihen ja toimia sen ajatuksen perusteella.

Pasi Winberg
HaAS
Posts: 162
Joined: Tue Sep 26, 2006 11:36 am

Re: Avointa keskustelua as-tulevaisuudesta

Post by HaAS »

Ihan kokeiltava idea tuokin. Ketä olisi niin rohkea ja järjestäisi tuollaisen koekisan. Suomi kun on pitkä maa niin pitäisi varmaan olla parikin kisaa. Toinen jossain Oulun alapuolella ja meille laiskoille etelän pareille vaikkapa Tampereen nurkilla. Pohjois-Suomen kommentteja olisi kiva kuulla.

T: Team HaAS Hannu Halme
LVee
Posts: 697
Joined: Tue Feb 17, 2009 3:18 pm
Location: Kuopio

Re: Avointa keskustelua as-tulevaisuudesta

Post by LVee »

Olen hiukan samoilla linjoilla kuin Pasi Winberg. Joko nousupisteet pois tai sitten niitä saisi harkkareistakin. Ennemmin olen kuitenkin sen kannalla että nousupisteet pois ja luokkajakoa muutettaisiin enemmän reittijaoksi. Juuri tuo Pasin esittämä vaikea ja helppo voisi olla lähtökohta. Kuitenkin pitäisi olla siviiliautoille omat reitit ja niille jotka haluavat ajaa nykyisen kaltaisia vaativia reittejä kisa-autolla. Pitäisi kiinnittää enemmän siihen huomiota että on mukava harrastaa, ei kaikki aja pelkästä voittamisesta. Esim Jukolassa huiput voi kilpailla tosissaan voitosta, me häntäpään tallustelijat ollaan tyytyväisiä jos löydetään kaikki rastit, silti me mennään tänäkin vuonna uudestaan vaikka ollaan melkein viimeisiä. Pitäisi muistaa että autosuunnistus voi olla kilpailulaji sekä harrastelaji. Tähän asti ollaan menty enempi sillä että kaikki olisi mukana pelkästään kilpailemassa ja voittamassa. Tämmöstä tänään täältä. :lol: :roll: :lol:

t.Lasse V.
Pepe
Posts: 87
Joined: Thu Dec 13, 2007 10:38 pm

Re: Avointa keskustelua as-tulevaisuudesta

Post by Pepe »

Voiskos ajatella harkkareissa kokeiltavan vaikka seuraavaa:

-Vaikea kilpa-autoreitti
-Vaikea siviiliautoreitti
-Helppo siviiliautoreitti
-Tutustumisreitti, =helpon reitin helpompia osia.

Kaikille reiteille saa osallistua kuka tahansa ja millä tahansa autolla.
Jätin tästä tahallani helpon kilpa-autoreitin pois ja otin tilalle mahdollisen tutustumisreitin. Arvelen, että helppo kilpa-autoreitti ei ehkä tällaisella reittijaolla tulisi menestymään.
Pepe
Post Reply