ajetut as-kisat ja harkkarit 2003-2013 kaaviona
Moderators: Moderaattori, Moderaattorit
ajetut as-kisat ja harkkarit 2003-2013 kaaviona
21.4.2013
Suomessa mantereella ajetut as-kisat ja harjoitusajot 2003-2013
Tiedot otettu as.netin kisakalenterista, vuoden 2013 on tämän hetkinen tilanne.
2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013
Harjoitusajo 58 61 53 39 40 45 30 30 40 30 20
AlueKIsa 9 7 13 15 15 0 0 0 0 0 0
Kansallinen 8 12 9 8 3 15 13 6 7 9 5
CUP/SM 1 0 0 0 1 0 3 0 0 0 0
CUP/NEZ 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
CUP 1 2 2 2 1 1 0 2 2 2 2
SM 3 4 4 4 3 5 2 5 5 4 4
NEZ 0 0 0 0 0 0 0 1 1 1 1
Valikko 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 3
ajankuluksi värkkäsin tällaisen taulukon.
juu ehkä hiukan epäselvä ja epätäydellinen kaavio. tosiaan on ajettu joka vuosi vähintään yks cup/nez kisa ja se on merkattu yhteen sarakkeeseen ja silloin olen merkannu nollan nezin kohdalle. jos on ajettu kaks neziä niin olen toisen merkannu nezin kohdalle ja toisen cup/nez kohdalle. mutta okulaari huomasi pointin, siis tarkoitus oli katsoa ja näyttää muillekin kuvallisena esityksenä missä mennään... ja alaspäinhän ne käyrät näyttää ilman kuvallistakin esitystä ,se on ollut selvää jo pidempään. nyt kaivattaisikin keskustelua lajin tulevaisuudesta, varsinkin kun nyt on menossa harrastajakysely jossa voi vaikuttaa. heitänpä täsä samalla ajatuksia provotenkin hiukan > mautot, pitäisi kieltää lailla saati sitten ottaa autosuunnistukseen ja miksi tuhlata energiaa pieneen ryhmään kun meidän pitäisi poimia harrastajat isommasta ryhmästä eli autoista. sitten kyselyssä oli gps käytöstä ,en sallisi tässä lajissa sitä, mutta ottaisin rinnalle ihan omana luokkana jolle vois kehitellä ihan omat säännöt. sitten vielä ylimääräisen rankaisusta, ehdottomasti pitäisi ainakin kokeilla että ylimääräinen rankaisisi esim 200vp tämä tietenkin muuttaisi lajin luonnetta mutta kaikki kyytiin tyylillä saattaa loppua kortit kuten on käynytkin. että tämmösiä ajatuksia ainiin olihan siinä kyselyssä sellanenkin kohta että voiko karttoja pelkistämällä hidastaa vauhtia juu entäs nopeuttaminen???? jos ylimääräinen rankaisisi niin sehän luultavasti hidastais menoa mutta vastapainoksi ajattelenkin että reittiviivanpiirrollakin voi nopeuttaa esim takavinkkelit minimiin jne...
Kertokaas nyt tietämättömälle, että mitä etua sillä GPS:llä tässä lajissa saavuttaa? Siis mikä se niin suunnaton etu siitä on että laite pitää olla kielletty?LVee wrote:sitten kyselyssä oli gps käytöstä ,en sallisi tässä lajissa sitä, mutta ottaisin rinnalle ihan omana luokkana jolle vois kehitellä ihan omat säännöt.
Yhden kokeiluluonteisen kisan olen ajanut jossa ylimääräinen rankaisi. Ko. kisa oli todella hyvä esimerkki siitä, miksi ylimääräisten ei pidä rankaista. Sille on varmasti aikanaa ollut hyvä syy miksi tuo kohta on säännöistä poistettu ja sitä ei sinne pidä ottaa takaisin.LVee wrote:sitten vielä ylimääräisen rankaisusta, ehdottomasti pitäisi ainakin kokeilla että ylimääräinen rankaisisi esim 200vp tämä tietenkin muuttaisi lajin luonnetta mutta kaikki kyytiin tyylillä saattaa loppua kortit kuten on käynytkin. että tämmösiä ajatuksia
Jos ylimääräinen alkaa rankaisemaan, niin saanpahan siitä edes syyn lopettaa autosuunnistus
Aina kun koitan saada jotain kaveria/tuttua lajin pariin, niin ensimmäinen kysymys on että voiks käyttää navigaattoria... Hyöty taitaa kuitenkin olla aika pieni keskellä soramonttua, aurattua peltoa tai Hyvinkään lentokentän männikköä. Toisaalta siirtymillä tai jos on aivan kuutamolla, niin silloin siitä ehkä hieman on apua paikan määrityksessä.Åke wrote:Kertokaas nyt tietämättömälle, että mitä etua sillä GPS:llä tässä lajissa saavuttaa? Siis mikä se niin suunnaton etu siitä on että laite pitää olla kielletty?LVee wrote:sitten kyselyssä oli gps käytöstä ,en sallisi tässä lajissa sitä, mutta ottaisin rinnalle ihan omana luokkana jolle vois kehitellä ihan omat säännöt.
Toista on puhelimessa Karttaselain tai vastaava, missä on käytössä Maanmittauslaitoksen kartat. Sillä pystyy ainakin fillaroidessa aika tarkkaan paikallistamaan uria, mitkä on jo kasvaneet umpeen tai muuten vaikeasti havaittavissa. Tällöin ei pääse enää koijaamaan vanhan pohjilla ynnä muilla niin helposti...
Harkkareista sen verta, että aikanaan kun joskus tuli aloiteltua (2002-2004), niin käytiin Salossa, Lohjalla ja pääkaupunki seudulla höhöilemässä ja opettelemassa sääntöjä. Karjaa taisi olla kaukaisin paikka missä pyörittiin, mutta eipä näillä paikoilla enää kauheasti ole ollut harkkareita Ja kun vielä 9-Sarjastakin tippui yksi seura pois, niin huonolta näyttää kertakaikkiaan...
Tarttis tehdä jotain, vaikka sitten muutama harkkari!!
mm
Subaru Leone RX 4WD -85
Paitsi tänä päivänä saa Maastokartat ainakin Garminiin ilmaiseksi (http://kartat.hylly.org/) ja se näyttääkin jo kaikki polut ym. Siksipä en itsekään suosittele moisen hyväksyntää vaikka laitteessa hyviä puoliakin on kuten trippi, keskinopeus, ilmansuunnat jne.Volvo242 wrote:
Toista on puhelimessa Karttaselain tai vastaava, missä on käytössä Maanmittauslaitoksen kartat. Sillä pystyy ainakin fillaroidessa aika tarkkaan paikallistamaan uria, mitkä on jo kasvaneet umpeen tai muuten vaikeasti havaittavissa. Tällöin ei pääse enää koijaamaan vanhan pohjilla ynnä muilla niin helposti...
Mutta niillä säännöillä mitä annetaan niin ajetaan. Pääasia on että ajetaan, säännöthän on lopulta kaikille samat oli ne sitten mitkä tahansa.