Ohjaamotyöskentelytekniikoita...

Tänne keskustelut, jotka eivät sovellu muihin alakategorioihin.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Post Reply
Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Ohjaamotyöskentelytekniikoita...

Post by Baas 009 »

Katselin tuossa noita Kyrön ajon videoita. Nopeita suorituksia ja tehokasta toimintaa näytti olevan.

Erityisesti Viitala-Heikkilän suoritus kiinnitti huomiota. Homma ei juurikaan poikkea kielellisesti tai muutenkaan esmes meidän hommista, mutta vauhti ja menestys on jotain ihan muuta...
Tiedän että ko. pari käyttää lunttia johon kirjoittaa kuljettaja, alusta on ilmeisesti teipattu kuskin koipeen. Videosta vaan ei selviä että missä kuski pitää kynää?

Meillä on videoistakin hyvin selviävä ohjaamojärjestys seuraava:

Kuski kirjoittaa asemat, suoraan korttiin joka on telineessä keskellä kojelautaa, kynä killuu taustapeilistä ns. hiihtokeskusjojolla. Kortteja telineessä kaksi, vaihtotarpeen vähentämiseksi. Kompua ohjaa kartturi, jolla on vaihtopistenappi karttapöydässä, mitan nollaus jalalla. Lähtöajat koneeseen lyö käytännössä kartturi. Ajomääräys on myös kartturilla, tosin sitä ei juuri vilkuilla jos kompu vain on ajassa.

Hyödyt ko. järjestyksestä:

Kartturi pysyy paremmin kartalla kun ei tarvitse kirjoittaa asemia. Käytännössä syy siihen että meillä näin tehdään.
Ei luntinkäyttövirheitä tai ajanhukkaa lunttia tyhjennettäessä.
Ei kynäongelmaa kuskilla eikä kartturilla.

Haitat:
Kirjoittamisen haitta ajamiselle keskisuuri. Tämä ei tuntunut T. Viitalaa juuri hidastavan :shock:
Kompu ärsyttävän alhaalla ja huonosti näkyvissä.
Sähellys ja kartturin distraktointi aika-asemilla.
Suuri haitta ajamiselle jos kaikesta huolimatta pitää vaihtaa korttia kesken jakson.


Nyt kaipaisin vastaavia sepustuksia muilta, sekä kommentteja ja neuvoja ennenkaikkea kokeneemmilta eri tekniikoiden eduista ja haitoista.

Kiitos!

-Ville
TomiViitala
Posts: 72
Joined: Tue May 15, 2007 1:55 pm
Location: Ylöjärvi

Tekniikoista

Post by TomiViitala »

Se kynä on kiinni siinä jalkaan pultatussa alustassa kuminauhalla ja sellaisella tarraavalla nauhalla... Eli pääasiallinen kiinnitys on se "tarraava nauha" ja kuminauha on varmistuksena, ettei kynä karkaa mihinkään jos nauha pettää tai kynä karkaa käsistä..

Meille on useimmat sanoneet että se on väärä systeemi jos kuski kirjoittelee kylttejä yhtään mihinkään... Huonona puolena siinä on se, että kartturi ei muista yhtä hyvin kylttejä myöhemmin ja kuskin ajaminen häiriintyy, ja voipa se olla jopa vaarallista.... Hyvänä puolena on se että kartturi voi keskittyä kartanlukemiseen.

Itse olen sitä mieltä että absoluuttisen oikeaa tai väärää tapaa ei ole.. Se riippuu mm miehistöstä ja myös tottumuksesta, mikä kellekin parhaiten sopii.

Kun videolta itseäni kattelin, niin tuli mieleen että tarviiko sitä rattia oikeasti nyt ihan noin paljon sahata :) No kisa oli tietysti aika kimurantti ja justy aikamoinen sahapukki...
Post Reply