Olisimme aviopari ja kiinnostunut tutustumaan/aloittamaan AS harrastuksen, ja nyt tiedustelenkin lähinnä sitä että millainen kalusto (auto ja perusvarustetaso) olisi hyvä tällaiseen aloittelevalla olla? Meille nimittäin jäi "käteen" Toyota Tercel (1.4), niin olisikohan tuollainen auto käypänen, ja miten sitä pitäisi varustaa?
Olen huomannut että tuolla osto-myynti palstalla on likimain ainoastaan 4-vetoja, joten onko tuollainen perus etuveto sitten ihan "out" näistä AS hommista nykyään? Yleisimmät autot ovat emmä on nuo Subarun 4-veto autot.
Toki huomioitavaa olisi myös se miten nuo panssarit yms. suojalaitteet on helposti/edukkaasti satavilla nimenomaan kyseiseen merkkiin. Ei tietenkään tuota mitään tuskaa myydä Tercel pois ja hommata muu merkki tilalle. Se nyt ei ole mikään este taikka kustannus, vaan voisi olla jopa viisautta että ei ala rakentamaan sellaista joka ei ole AS käyttöön käypänen. Sehän se vasta tuhlausta olisikin
Kiitos jo etukäteen vastauksista.
Aloittaminen?
Moderators: Moderaattori, Moderaattorit
-
- Posts: 251
- Joined: Mon Sep 25, 2006 10:50 pm
- Location: jyväskylä
aloittaa voi tercelilläkin. E ja C luokkien harjoitusajoissa pitäisi olla reitit siviiliautolla ajettavissa.
autoosi ei vielä tarvitse tehdä muuta kuin varmistaa että jouset ja iskarit ovat kunnossa. nämä sitä varten ettei auto turhaan pohjaa vähän huonommissa olosuhteissa. jos autosi on mallia AL20 et vielä tarvitse panssaria. etupalkki suojaa suht tehokkaasti moottoria ja öljypohjaa.
nelivetoa ei tarvitse välttämättä edes isoimissa luokissa. starletilla on voitettu monia kilpailuja vielä nykypäivinäkin. se on ketterämpi ja siinä on vähemmän vikakohteitä. nelivedossa on se ilo, ettei pahoissa paikoissa tarvitse lähteä työntämään autoa. tosin sillä pääsee moniin paikkoihin josta ei sitten pääse pois
autoosi ei vielä tarvitse tehdä muuta kuin varmistaa että jouset ja iskarit ovat kunnossa. nämä sitä varten ettei auto turhaan pohjaa vähän huonommissa olosuhteissa. jos autosi on mallia AL20 et vielä tarvitse panssaria. etupalkki suojaa suht tehokkaasti moottoria ja öljypohjaa.
nelivetoa ei tarvitse välttämättä edes isoimissa luokissa. starletilla on voitettu monia kilpailuja vielä nykypäivinäkin. se on ketterämpi ja siinä on vähemmän vikakohteitä. nelivedossa on se ilo, ettei pahoissa paikoissa tarvitse lähteä työntämään autoa. tosin sillä pääsee moniin paikkoihin josta ei sitten pääse pois
Mistä tuon mallimerkinnän voisi löytää? Manuaali ei sitä kerro. Rek.otteen 1 osassa on seuraava mainita:jos autosi on mallia AL20 et vielä tarvitse panssaria. etupalkki suojaa suht tehokkaasti moottoria ja öljypohjaa.
LTJ -mallimerkintä: 2D TERCEL-AL20L-ZGKRSW/2430
Onko tämä keskellä oleva AL20L merkitä just tätä mallia kun tarkoitit, vai muuttaako se L -kirjain mallia kuvaamastasi?
Starlet on myäs tuttu peli, entä Tercel?starletilla on voitettu monia kilpailuja vielä nykypäivinäkin. se on ketterämpi ja siinä on vähemmän vikakohteitä.
Mitä on ne alkuun hankttavat vältämättömät ja "pakolliset" mittarit + kellot yms. mitä tarvitaan jotta hommasta tulisi hieman helpompaa ja nautyittavampaa kuin rannekellon, auton trippimittarin ja laskukoneen välinen hässäkkä.
-
- Posts: 251
- Joined: Mon Sep 25, 2006 10:50 pm
- Location: jyväskylä
mallisi on juuri AL-20.niitä on paljonkin ollut kisoissa mukana. ruoste on vienyt suurimman osan. tosin suuri osa niistä on ollut nelivetofarkkuja ja muutama jotka on rakennettu kolmiovisesta nelivetoiseksi. foorumia selatessasi vilkaise esim lapuan vanhan ajan st - kisasta otettuja kuvia sieltä loydät rahareikäni. kolmiovinen tercel nelivetoiseksi rakennettuna. en kyllä suosittele omastasi sellaista alkaa rakennella.
varusteista kannattaa alkuun hankkia selkeillä isoilla numeroilla varustettu digikello, mittaviivain ja kunnollinen kartanluku pöytä. niillä pääsee alkuun.
trippikin olisi hyvä, mutta sitä ei kyllä heti alkuun välttämättä tarvitse. kannattaa ensin kokeilla lajia. ja myös vaihtaa paikkaa kuskin ja kartturin jotta selviää kummalla on paremmat kartanluku taidot. kartturi on se joka ratkaisee tässä lajissa menestymisen ainakin alkuun.
missäpäin asut? paikalliset voisivat neuvoa missä ja koska on seuraava mahdollisuus lajiin tutustumiseen.
varusteista kannattaa alkuun hankkia selkeillä isoilla numeroilla varustettu digikello, mittaviivain ja kunnollinen kartanluku pöytä. niillä pääsee alkuun.
trippikin olisi hyvä, mutta sitä ei kyllä heti alkuun välttämättä tarvitse. kannattaa ensin kokeilla lajia. ja myös vaihtaa paikkaa kuskin ja kartturin jotta selviää kummalla on paremmat kartanluku taidot. kartturi on se joka ratkaisee tässä lajissa menestymisen ainakin alkuun.
missäpäin asut? paikalliset voisivat neuvoa missä ja koska on seuraava mahdollisuus lajiin tutustumiseen.
Meidän perhe harrastaa harjoitusajoja -05 mallisella farmariautolla. Auto on ihan vakio. Lisävarusteena mukana kartanlukupöytä,kello, kyniä, teippiä. Mittaakaan ei ole koska rouva mittaa matkat viilatulla peukalon kynnellä. Takapenkillä kaksi lasta 2v ja 4kk. takakontissa potta ja vaippoja. Eli alkuun ei tarvita mitään ihmeellistä, jos laji alkaa tuntua hauskalta niin sitten voi alkaa varustelemaan jotain pikkuautoa jonka vetotapa voi olla mikä vain!