justyyn moottori ???
Moderators: Moderaattori, Moderaattorit
justyyn moottori ???
eli kysymys kuuluu löytyisikö justyyn mitään vaihtoehtoista kestävämpää moottoria esim. suzukilta ja toiseks minkä vehkeen kaasari kävisi parhaiten justyyn.
Justyn moottoria ei kyllä saa rikki jos pitää öljyt ja vedet kunnossa, muutenkin se on hyvin pidettynä kestävä ja luotettava. Ainoa miinus (nopean maantieajon tehonpuutteen lisäksi) mielestäni on apuakselin hammasketjun rapina kun kone lämpöisenä käy tyhjäkäyntiä. Jos kaipaa räjähtävää kiihtyvyyttä AS-poluille niin vauhtipyörän kevennys ulkokehältä (n. 20%) tekee ihmeitä.
Justyn heikko kohta on vaihteistossa eli kulmavaihde - tosin senkin rikkomiseen tarvitaan huonoa tuuria tai "väkivaltaista" autonkäsittelyä.
Justyyn on käsittääkseni rakennettu ruiskusysteemejä (joka kiinnostaisi myös allekirjoittanutta), itselläni on kymmenisen vuotta ollut Weber-korvauskaasutin 1,6 litraisesta 4-sylinterisestä Toyotasta - tein 10 mm alumiinista välilaipan ja istui nätisti, moottoritienopeuksissa ei mene yhtä hyvin kuin alkuperäisellä mutta alle 100 km/h tuntuu tosi hyvältä eikä taloudellisuudessakaan ole moittimista.
Justyn heikko kohta on vaihteistossa eli kulmavaihde - tosin senkin rikkomiseen tarvitaan huonoa tuuria tai "väkivaltaista" autonkäsittelyä.
Justyyn on käsittääkseni rakennettu ruiskusysteemejä (joka kiinnostaisi myös allekirjoittanutta), itselläni on kymmenisen vuotta ollut Weber-korvauskaasutin 1,6 litraisesta 4-sylinterisestä Toyotasta - tein 10 mm alumiinista välilaipan ja istui nätisti, moottoritienopeuksissa ei mene yhtä hyvin kuin alkuperäisellä mutta alle 100 km/h tuntuu tosi hyvältä eikä taloudellisuudessakaan ole moittimista.
-
- Posts: 243
- Joined: Mon Sep 25, 2006 9:20 pm
- Location: Panttila
Olen koneen kestävyydestä Karin kanssa samoilla linjoilla, hyvillä öljyillä kone kestää lähes mitä vaan.
Kokeilin asentaa tuohon Risto Reippaan Justyyn Leonen kaasarin, se meni imusarjaan ihan heittämällä vain vaijerin pidikkeet piti ottaa Justyn omasta kaasarista, mutta niillekin oli Leonen kaasarissa paikat valmiina. Alipaineletkuja pitä pari tulpata ja yksi sähköjohto piti haaroittaa kahdeksi.
Koeajoja ei ole vielä suoritettu kuin vajaat sata kilometriä, mutta nyt on tullut jo selville, että ajettavuus on huomattavasti parantunut (tehoa ei ole välttämättä tullut lisää, mutta vetoalue on huomattavasti laajentunut).
Hieman piti sitä paljon moitittua automaatti-ryyppyä säätä pienemmälle, mutta nyt yön yli seissyt kone lähtee käyntiin ihan vain avainta kääntämällä ilman pitää kummia poppakonsteja.
Vielä pitäisi saada seosmittari asennettu niin tietäis kuinka rikkaalla kone käy, koska ainakin korvakuulolta seos taitaa olla melko isolla.
Leonen kaasarissa taitaa olla vain se vika, että kaasarin saadakseen pitää ostaa kokonainen laho Leone
Kokeilin asentaa tuohon Risto Reippaan Justyyn Leonen kaasarin, se meni imusarjaan ihan heittämällä vain vaijerin pidikkeet piti ottaa Justyn omasta kaasarista, mutta niillekin oli Leonen kaasarissa paikat valmiina. Alipaineletkuja pitä pari tulpata ja yksi sähköjohto piti haaroittaa kahdeksi.
Koeajoja ei ole vielä suoritettu kuin vajaat sata kilometriä, mutta nyt on tullut jo selville, että ajettavuus on huomattavasti parantunut (tehoa ei ole välttämättä tullut lisää, mutta vetoalue on huomattavasti laajentunut).
Hieman piti sitä paljon moitittua automaatti-ryyppyä säätä pienemmälle, mutta nyt yön yli seissyt kone lähtee käyntiin ihan vain avainta kääntämällä ilman pitää kummia poppakonsteja.
Vielä pitäisi saada seosmittari asennettu niin tietäis kuinka rikkaalla kone käy, koska ainakin korvakuulolta seos taitaa olla melko isolla.
Leonen kaasarissa taitaa olla vain se vika, että kaasarin saadakseen pitää ostaa kokonainen laho Leone
Idioottien kanssa ei voi väitellä, koska silloin joudut alentumaan heidän tasolleen ja silloin he voittavat kokemuksellaan...
Monenlaisia kuvia enimmäkseen autoihin ja moottoriurheiluun liittyen: http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Monenlaisia kuvia enimmäkseen autoihin ja moottoriurheiluun liittyen: http://jimin.galleria.fi/kuvat/
-
- Posts: 115
- Joined: Tue Sep 26, 2006 12:28 pm
- Location: Vaasa/Isokyrö
-
- Posts: 72
- Joined: Tue May 15, 2007 1:55 pm
- Location: Ylöjärvi
Justyn koneen kestävyydestä
On se ihan suht kestävä kone, mutta voi se rikkikin mennä. Meidän subaruissa on nähty muutama kansivika. Kerran vika saattoi aiheutua termostaatista, toisen kerran ilmeisesti huonolaatuisesta kannentiivisteestä. Termostaatti kannattaa vaihtaa jokatapauksessa uuteen, sillä vaikka se suurinpiirtein tuntuisi toimivan, niin mielestäni aikanaan tuossa kannen rikkoneessa justyssä oli sellainen ominaisuus, että "moottoritienopeuksilla" lämpö alkoi hiukan kohota. Ilmeisesti termostaatti ei auennut täysin(?). Koneen remontoimisen jälkeen termostaatin uusimalla ominaisuus poistui.
Sitten, laakerivikakin on justyn koneessa nähty. Mutta siihen voi olla syynä se, että ajellaan kaikki kisamatkatkin (ympäri skandinaviaa) justyllä ja koneella oli ajettu vuosikausia MA-luokan kisoja. Eli kovaa käyttöä on ollut paljon. Lisäksi kyseinen kone oli kerran "kunnostettu" eli se ei ollut alkuperäisessä kunnossa, vaan se oli mm laakeroitu. Siitä ei ole tietoa, olisiko jokin laakeri sitten ollut huonolla voitelulla tms.
Eli kuitenkin, kyllä se ihan hyvin kestää jos kaikki on tosiaan kunnossa ja kone on mielellään muutenkin alkuperäinen
Sitten, laakerivikakin on justyn koneessa nähty. Mutta siihen voi olla syynä se, että ajellaan kaikki kisamatkatkin (ympäri skandinaviaa) justyllä ja koneella oli ajettu vuosikausia MA-luokan kisoja. Eli kovaa käyttöä on ollut paljon. Lisäksi kyseinen kone oli kerran "kunnostettu" eli se ei ollut alkuperäisessä kunnossa, vaan se oli mm laakeroitu. Siitä ei ole tietoa, olisiko jokin laakeri sitten ollut huonolla voitelulla tms.
Eli kuitenkin, kyllä se ihan hyvin kestää jos kaikki on tosiaan kunnossa ja kone on mielellään muutenkin alkuperäinen
-
- Posts: 115
- Joined: Tue Sep 26, 2006 12:28 pm
- Location: Vaasa/Isokyrö
Nykyisin ajossa olevan Justyn koneen kunnostin joskus 1990-luvun loppupuolella - liikkuvien pintojen koneistukset Virtasen Moottorissa, uudet laakerit sekä männät; pari kolme kertaa on sen jälkeen keittänyt jäähdyttimen tuulettimen anturin kosketusvikojen takia mutta eipä ole mitään ongelmia ollut lisääntyneen öljynkulutuksen lisäksi (litra n. 1000-2000 km). Luistavalla kytkimellä tultiin kerran Malmöstä Tukholmaan 5,9 l / 100 km keskikulutuksella, vähän laihalla oli tuolloin Weberin ensiöpuoli.
2003:een asti kyseisellä Justyllä ajettiin kisaa lähes joka viikko, sittemmin kinneri on vietellyt leppoisampia eläkepäiviä (vuodessa on tuolloin tapahtuneen kuskinvaihdoksen myötä tullut tankkaus- ja huoltopäiväkirjan mukaan keskimäärin n. 5.000 km).
Ajelin Castrolin SLX 0W30 öljyillä koneistuksen jälkeen niin kauan kun sitä sai, sitten siirryin Mobil 1 RF 5W40/50:een. Ns. hilipiliöljyjä en halpismarketeista ole hommaillut tai käytellyt.
2003:een asti kyseisellä Justyllä ajettiin kisaa lähes joka viikko, sittemmin kinneri on vietellyt leppoisampia eläkepäiviä (vuodessa on tuolloin tapahtuneen kuskinvaihdoksen myötä tullut tankkaus- ja huoltopäiväkirjan mukaan keskimäärin n. 5.000 km).
Ajelin Castrolin SLX 0W30 öljyillä koneistuksen jälkeen niin kauan kun sitä sai, sitten siirryin Mobil 1 RF 5W40/50:een. Ns. hilipiliöljyjä en halpismarketeista ole hommaillut tai käytellyt.
-
- Posts: 72
- Joined: Tue May 15, 2007 1:55 pm
- Location: Ylöjärvi
Justyn koneesta vielä
Jep. Samoin Mobil 1 5w50:stä öljyä on aina käytetty. Yleensä vikaantumisiin on varmaan jokin syy.
Yhteen kansiongelmaan mahdollisesti oli syynä vähän huonosti toimiva termostaatti, vaikka ikinä auto ei keittänytkään. Toiseen kansiongelmaan syynä mahdollisesti oli huonolaatuinen kannentiiviste, tai sitten jotenkin epäonnistunut kannen hionta. Kannentiivisteestä nimittäin lähti pala pois ihan varoittamatta kahden sylinterin välistä juuri ennenkuin oltaisiin päästy olkiluodon ydinvoimala-alueelle pyörimään...
Mitä tulee laakerivikaan, niin kyseistä konetta ei ole ikinä avattu, joten ei tiedä mitä tapahtui. Muutama vuosi sillä ajettiin laakeroinnin jälkeen, pintoja ei taidettu muistaakseni kyllä mitenkään koneistaa. Yksi mahdollisuus on, että jokin liukulaakereista on syystä tai toisesta ollut huonolla voitelulla. Moottorilla oli kokonaisuudessaan ajettu yli 200 tkm ja AS:sta sillä oli ajanu meidän lisäksi Pajula-Waltari jo 90 luvulla ja laakerivika taisi ilmetä... hmm, olisko ollut 2006.
Mutta, mutta, kestää se kone jos kaikki on kunnossa eikä tule vahinkoja Mitä tästä sitten voisi oppia, vanha termostaatti kannattaa vaihtaa varmuuden vuoksi ja jos tekee moottoriremontteja, niin ne pitää tehdä hyvin!
Yhteen kansiongelmaan mahdollisesti oli syynä vähän huonosti toimiva termostaatti, vaikka ikinä auto ei keittänytkään. Toiseen kansiongelmaan syynä mahdollisesti oli huonolaatuinen kannentiiviste, tai sitten jotenkin epäonnistunut kannen hionta. Kannentiivisteestä nimittäin lähti pala pois ihan varoittamatta kahden sylinterin välistä juuri ennenkuin oltaisiin päästy olkiluodon ydinvoimala-alueelle pyörimään...
Mitä tulee laakerivikaan, niin kyseistä konetta ei ole ikinä avattu, joten ei tiedä mitä tapahtui. Muutama vuosi sillä ajettiin laakeroinnin jälkeen, pintoja ei taidettu muistaakseni kyllä mitenkään koneistaa. Yksi mahdollisuus on, että jokin liukulaakereista on syystä tai toisesta ollut huonolla voitelulla. Moottorilla oli kokonaisuudessaan ajettu yli 200 tkm ja AS:sta sillä oli ajanu meidän lisäksi Pajula-Waltari jo 90 luvulla ja laakerivika taisi ilmetä... hmm, olisko ollut 2006.
Mutta, mutta, kestää se kone jos kaikki on kunnossa eikä tule vahinkoja Mitä tästä sitten voisi oppia, vanha termostaatti kannattaa vaihtaa varmuuden vuoksi ja jos tekee moottoriremontteja, niin ne pitää tehdä hyvin!