Kilpailija luokitus

Tänne keskustelut, jotka eivät sovellu muihin alakategorioihin.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Post Reply
maky
Posts: 7
Joined: Mon Dec 14, 2009 2:14 pm
Location: Tammela

Kilpailija luokitus

Post by maky »

Kangasalan jälkimainingeissa on mielessä herännyt epäilys siitä, että onko autosuunnistuksen kilpailijaluokitus aikansa elänyt.
Kilpailujen määrä on kovasti vähentynyt ja nousupisteiden metsästys niitä hamuavalle on tullut melko haastavaksi. Toisaalta moni on juuttunut ns. hissiluokkaan ja sahaa A ja M-luokan välillä. Sitten on myös niitä, jotka välttelevät loppuvuodesta luokkanousua, että voisi jatkaa itselleen sopivammassa luokassa. Ja niitä, jotka narisevat eksymisistä kun joutuvat kilpailemaan itseään paremmassa seurassa.
Mitäs jos kilpailijoita ei luokiteltaisi ollenkaan? Kilpailuissa luokitus voisikin tapahtua radan vaativuuden mukaan kuten tossusuunnistuksessa. Kilpailija voisi sitten ilmoittautua itse haluamaansa luokkaan. Luokat voisivat olla E, A, B ja C kuten tossupuolellakin. Reitit erottuisivat pituudeltaan ja vaikeusasteeltaan:
- E luokka olisi eliitti luokka jonka reitti olisi kilpailujen pisin ja vaativin
- A luokka olisi vaikeusasteeltaan lähes sama kuin E, mutta lyhyempi esim. 3/4 E:n reitistä (esim heppakengät voisi kyllä hyvinkin jättää pois :wink: )
- B helpompi ja lyhyempi kuin edelliset esim. puolet E:n reitistä
- C aloittelijoille tarkoitettu helppo ja selkeästi lyhyempi sekä kalusto ystävällinen
Järjestäjien pitäisi kilpailuun järjestää kuitenkin aina vähintään kaksi luokkaa, A ja C. Näin voitaisiin edes teoriassa varmistaa lajin jatkuvuus. Kutsussa pitäisi ilmoittaa etukäteen mitkä sarjat järjestetään ja mikä on reittien pituus (km ja ihanneaika)
Näin toimien jokainen voisi valita sarjan, jossa haaste olisi hetkeen sopiva. Ei narinaa liian helposta eikä vaikeasta kun tason voisi valita itse.
SVee
Posts: 119
Joined: Mon Sep 22, 2008 7:46 pm
Location: Liminka
Contact:

Post by SVee »

Erittäin mielenkiintoinen ajatus. "Luokitus" tossusuunnistuksessa muotoutuu käytännössä omien ominaisuuksien mukaan. Itse juoksen yleensä B-radan. Se on sopivan pitkä ja haasteellinen tälle kunnolle ja kartanlukutaidolle. Aina välillä voi kokeilla A-rataakin, vain huomatakseen, että huiput menee ihan tautisen kovaa. Sitten, kun polvet alkaa taas huononeen, voisi C-rata olla sopiva.
Moniko on tällä hetkellä tauolla, saadakseen luokituksen tippumaan esim. B:hen? Moniko on jättänyt kisoja väliin, ettei tarvii nousta? Entä, jos kuskina nouset A-luokkaan ja haluat kokeilla kartturina? Ei muuten onnistu kylmiltään, kuin harkkarissa, ja sielläkin joutuu vaikeimmalle reitille. Sehän se onkin kyllä oikea paikka aloittaa kartanlukuharjoitukset. En usko, että huiput ajaisi vaikkapa B-radan, voittaakseen ylivoimaisesti. Tuskin siitä saisi tyydytystä. Edelleen parhaat ajaisi kovimman reitin ja aloittelijat helpoimman. C-luokkaa pitäisikin mainostaa "siviiliauto-luokkana". Kynnys kilpailuihin osallistumiseen täytyy madaltua. Nykyisillä osallistujamäärillä ei kilpailukalenterissa ruuhkaa ole. Jotain täytyy joka tapauksessa tehdä.
SM-kilpailut jatkuisi edelleen ja cuppi ajettaisi samassa kisassa. Näin Sm-huiput ei voisi ajaa myös cupissa. Helpottaisi järjestäjien hommaamisessakin, kun yhtenä vuonna ei tarvittais kovin montaa arvokisajärjestäjää. (Kuten Arto jäsenkirjeessäkin mainitsi)
Toivottavasti tämä herättää keskustelua ja tulee hyviä perusteluja puolesta ja vastaan.
rousri
Posts: 21
Joined: Mon Sep 25, 2006 7:22 am

peukutan

Post by rousri »

Olisi hyvä uudistus!
Nykyisillä luokitussäännöillä ei ole järkevää lähteä jälkikasvullekkaan kuskiksi ja tutustuttamaan lajiin, kun pitää ajaa liian vaativassa luokassa.
Ilman muuta on muutoksen aika luokituksen suhteen.
jps
Posts: 26
Joined: Sun Nov 05, 2006 4:41 pm
Location: loimaa

uudistuksia ootellessa

Post by jps »

Luokkanousupisteet on kai ollu yksi autourheilun pyhä lehmä jo vuosikymmenien ajan ja jota itsekin hieman tuota mietiskellyt, tossu puolen harrastusta aikoinaan köpötelleenä ja vähän kai vieläkin jos vaan aikaa olis harrastuksiin, olen kanssa vakaasti jonkin asteisen yhdistelmän kannalla!
Olisko tämä kaltainen ehdotus eteenpäin vietäväksi, sinnepäinhän sen suunnan kai pitäis olla?
Luokitus perusasiat pysyis nykyisen kaltaisina (hieman pisteraja tarkistuksia) ja kilpailuissa olisi mahdollisuus haluamaansa luokkaan esim. jos kuljettaja/kartturi olisi vaikkapa M ja kaveri olisi C tai jopa ihan kokeilun haluinen lajista kiinnostunut(tosin lisenssi vaatimus A/M), niin osallistuminen M luokkaan toisi normi nousupisteet ja jonkin muun luokan osanotto ei toisi pisteitä lainkaan mutta "kerryttäisi" luokan osanotto määrää ja sitä kautta luokan virallisten osanottojien pistepussia!
Tämän kaltainen pari merkittäisiin lähtöluetteloon vaikkapa merkinnällä U =ulkopuolinen tossu puolelta tämäkin, ja tämä velvoitetaan ilmoittamaan osallistumisen yhteydessä ("rangaistuksena" jos ei ilmoita, kulmien alta katselu ja seläntakana hymistely)
Palkinto sijan mahdollisesti vahingossa osuessa kohdalle tuo U merkintä myös sen deletoi, ja jos kilpailun järjestäjä haluaa jotenkin palkita tämänkaltaisen tapahtuman niin ilmaisen makkaran voisi vaikkapa kustantaa?
huomioitavaa tässä on kuitenkin tuo osanotto luokkiin B ja C, niihinhän saa "tuoda" nykyään taas osanottajia kertalisenssillä, SIITÄ suuret kiitokset asian eteen puurtaneille, harmi vaan kun nyky nousupiste säännöillä ei pääse A ja M luokiteltu tuomaan ketään lajin pariin tai siirtämään lajin niksejä helpomman kaavan kautta lajia harrastaville muuta kuin rikunkin mainitsemalla tavalla!
Ja lisätään tähän vielä eräs vaihtoehto, jos esim, molempien parin luokka on vaikkapa B ja tulee tilanne jossa esim. parin jomman kumman jäsenen tiukkojen lomalupien neuvotteluissa kotona on tullut vain hiukan takapakkia ja lupa myönnetty vain aikaiseen kotiin tuloon ja vaihtoehdoksi jää C tai ei ollenkaan, niin U kortti voi pelastaa vielä harrastus nälän, no ehkä meni vähän jo kaukaa haetuksi, heh!
Menköön tämäkin lajipäivän puheen aiheeksi, kyllä kai se päivän valon kestää!?

T:Juha
Pepe
Posts: 87
Joined: Thu Dec 13, 2007 10:38 pm

Post by Pepe »

Edellä olevissa kirjoituksissa on paljon hyödyllisiä ajatuksia ja aineksia. Niiden innoittamana teen tässä vähän yhteenvetoa.

KILVOITTELU TAI HARJOITTELU ULKOPUOLISENA

Kuka tahansa voisi ilmoittautua mihin tahansa luokkaan (paitsi M) merkinnällä U (=ulkopuolinen). Ei oikeuta viralliseen sijoitukseen, ei palkintoihin, eikä nousupisteisiin.

Tämä helpottaa mukaantuloa ja antaa "vanhoille" vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia.

esim.:
-Opastajalla mahdollisuus osallistua alempaan luokkaan opastettavan kanssa. (Lajin harjoittelimahdollisuudet ovat niin vähäisiä, että meille useimmille kilpailu on myös harjoittelua.)
-satunnaisilla tai "poissa olleilla" kilpailijoilla olisi mahdollisuus valita itselleen sopivampi taso. (Moniko nykysäännöillä riittävän pitkäaikaisen huonon menestyksen tai poissa olon jälkeen on innostunut anomaan luokan alennusta. En tiedä montaakaan.)
Sen sijaan hetken mielijohteesta "paluumuuttajia" saattaisi osallistua enemmänkin; ja uudelleenkin.
-Luokkanousun jarruttelijoiden ei tarvitsisi pysyä poissa (paitsi jos palkinnot ovat tärkeitä).
-voisi saapua vaikka jälki-ilmoittautuneena juuri siihen luokkaan mihin kerkiää.
-kuskilla on mahdollisuus kokeilla kartanpitoa helpommalla reitillä.
-jne...
Kaikki nämä olisivat niitä järjestäjien kaipaamia lisä"kilpailijoita".

Siis:
Mahdollistettaisiin kilvoittelu ja harjoittelu ulkopuolisena. Palkinnot eivät ole kaikille kaikissa tilanteissa se ykkösjuttu, mutta:
koska U:t maksaisivat täyden osallistumismaksun, annettaisiin niille palkinnoksi arvottu lähtöpaikka luokassa, sekä virhepisteiden mukainen paikka luokan tulosluettelossa.
Siis varmat palkinnot osallistumismaksun vastineeksi.

Tämän U-järjestelyn ei pitäisi olla mitenkään ylivoimaista, koska tämä ei vaikuta mitenkään sijoituksiin, palkintoihin tai pisteisiin tähtäävien kilpailijoiden tulokseen, suoritukseen tai asemaan.

Tämä olisi pikku vaiva säännönvääntäjille, mutta hyödyllistä lajille ja kisajärjestäjille.

P.S. Kokonaan eri asia olisi sitten nuo pisteiden- ja luokkienmääräytymisasiat.
Pepe
Post Reply