Page 1 of 1

Kirjoitus AKK:n jäsenlehti 4/2010

Posted: Tue Dec 14, 2010 5:03 pm
by boreham
Lehdessä kirjoitettua: "Säännöillä ei nykyisin rajoiteta SM:n osanottoa. Sen palauttamista on syytä harkita, jos harrastajien arvostelukyky jatkossakin pettää samalla tavalla kuin menneellä kaudella parissa kisassa. Harrastajista on enemmän hyötyä toimitsijoina kuin urantukkoina, ja tuskin yksikään kisajärjestäjä kärsii liiasta talkoolaisten määrästä." Aivan käsittämätöntä tekstiä. Pitäisikö moinen kirjoitus liiton lehdessä tulkita jo autourheilua vahingoittavaksi teoksi? Onko kirjoitus AKK:n autosuunnistuksen lajiryhmän vai yksittäisen kirjoittajan mielipide? Mielestäni tälläiset mielipiteet kuuluvat as nettiin, ei lehteen! Toivottavasti kirjoittaja ei itse ole ikinä URANTUKKO! Vai onko aloittanut suoraan huipulla? Vaikuttaa vahvasti siltä että lehdessä kirjoittajan arvostelukyky on pettänyt. Kyllä alemmista luokista pitää olla samanlainen mahdollisuus ja oikeus osallistua arvokisoihin. Miten muuten pääset mittaamaan tasoasi ylempiluokkalaisiin?

Posted: Tue Dec 14, 2010 6:06 pm
by joteam1
Kyllä tuo on yksittäisen ammattikirjoittajan mielipide. (Kai??)
Onhan hänen nimensäkin tuossa jutussa.

Posted: Tue Dec 14, 2010 9:21 pm
by pertti
Lyhyen tutkiskelun jälkeen näyttäisi siltä, että kirjoittaja on M-luokan kartturi, SM:ssäkin varsin hyvin menestynyt, joten asian- ja lajin tuntemusta pitäisi olla riittämiin. Toivottavasti ei kuitenkaan ole kyseessä kaksi täysin saman nimistä eri henkilöä. Oikaiskaa, jos olen väärillä jäljillä.

Posted: Tue Dec 14, 2010 10:48 pm
by LVee
On tietysti ikävä juttu jos SM-kisassa kesken hyvän kisafiiliksen eteen tulee huomattavasti hitaampi kilpailija hidasteeksi, mutta jos rajojen kokeilu ja seikkalun halu rajoitetaan säännöillä, niin luultavammin se vain vähentää harrastajien määrää kuin lisää sitä. Mielestäni kannattaisi kiinnittää huomiota siihen että E- ja C-luokissa järjestettäisiin mielenkiintoisia kisoja ja harkkareita jotta harrastajia jäisi lajin koukkuun lisää, suuresta määrästä E- ja C-luokkalaisista harrastajista on toiveita että sieltä potentiaalisia tulevia SM-kisojen kiertäjiä tulee kuin pienestä määrästä. Jos olen tulkinnut oikein niin SM-kisoissa osallistuja määrät on viime vuosina koko ajan vähentynyt, joka on suhteessa lajin harrastajiin alemmissakin luokissa. Ei nyt anneta lajin kuihtua kokonaan, vaan molemminpuolista ymmärrystä ja ajatusta peliin...

Tosikot ja harrastajat

Posted: Wed Dec 15, 2010 8:45 pm
by HaAS
On tainnut F1-ratamestari Herman Tilke siirtyä as-puolelle kun ei MA-luokkalainen pääse BC-luokkalaisista ohi. Pitäisiköhän ottaa siniset liput käyttöön? Siinähän olisikin hyvä toimitsijatehtävä "harrastelijoille"! Tuo jako tosimielellä ajaviin ja harrastelijoihin olisi muuten upea juttu! Tosikkoluokassa olisi HANS pakko(lippalakkiin sopiva malli n.500 euroa), tulenkestävät kalsarit(kesällä tietysti lyhyet) ja yksityyppirenkaat(min. 17"). Polttoaineena vain ST1 Biofuel(Jokioisilla valmistettu). Autot olisi oltava vm.2009 tai nuorempi. Yhteisiä kisoja harrastajaluokan kanssa ajettaessa olisi pakollinen ns. "neekerivalo", jolla ilmoitetaan harrastajaluokkalaisille väistämisvelvollisuudesta.
Harrastajaluokassa taas olisi pakollinen keltainen vilkkuvalo katolla ja kummallekin kuskille ja kartturille turvaliivi(FIA hyväksynnällä n.250 euroa). Lisäksi harrastajaluokan parin tulee väistää tosikkoluokkalaisia AT-,JAT-,ilmottautumis-,WC- ja makkarajonoissa. :D :D
Lajimme suurin ongelma taitaa kuitenkin olla tuo uusia harrastajien vähyys. Toivottavasti AKK-lehden kirjoitus ei pelota tulevia harrastajia pois. Eihän ne MA-luokkalaiset sentään päälle aja, ainakaan kaikki :). Kyllähän se tuntuu hassulta, että harkkariin osallistuu kolme C-luokan paria ja toistakymmentä MA-luokkalaista. Ratamestari voi olla BC-luokkalainen ja haalii asemahenkilöitä ties mistä. Voisikohan ne MA-luokkalaiset vähän autella vaikka naapuriseurojakin?
Joskus voi C-luokan kisan haasteellisuus kyllä tappaa sen kytevän harrastuksenalun. Ylipitkä tai maastollisesti rankka kisa saattaa jäädä viimeiseksi kansalliseksi kisaksi. Ensivuoden kisojen ratamestarit voisivat miettiä olisiko B:n ja C:n reitit tuotava lähemmäksi toisiaan. Nimenomaan niin, että B ajaisi vaikeamman version C:n reitistä. Kyllä se luokan kärki erottuu helpommillakin kisoilla ja nousee nopeammin A-luokkaan.
Taisin hiukan eksyä aiheesta, mutta toivottavasti herättää keskustelua.
Rauhallista Joulua ja Vauhdikasta vuotta 2011 toivoopi

Team HaAS Forssasta

Posted: Fri Dec 17, 2010 7:30 pm
by Ilpo Ekola
Joo olipa vähän asiaton kirjoitus ja vielä ”alan lehdessä”. Kyllä joka luokassa ja joka kisassa löytyy hitaampia ja nopeampia pareja. Tuleehan sitä ärräpäitä kun joku edessä hidastelee. Pitäisi kuitenkin muistaa, että seuraavassa tilanteessa voit olla itse se, jolla on homma hieman hakusessa ja takana tulevalla olisi menohaluja. Monesti myös nämä hitaammin etenevät ovat kuitenkin tuloksissa korkeammalla kuin nopeammin ajavat.
Emme itse ole vielä ajaneet SM-kisoissa ja em. kirjoituksen perusteella sinne ei taida olla mitään asiaakaan, sillä me vain harrastetaan autosuunnistusta, eikä ole aikomustakaan ruveta lajin ammattilaiseksi.

Hyvä HaAS, tuo tosikko – harrastaja juttu oli hyvä…
Vielä kommentti tuohon uusien harrastajien vähyyteen. Monissa harkkareissa E-luokkalaisia on ollut ihan mukavasti. Pitäisi vaan jollain konstilla saada heidät siirtymään C- luokkaan.
Olen sitä mieltä, että C-luokan reittien pitäisi olla maastollisesti niin helppoja, että ne voisi ajaa läpi siviiliautolla. Jos autoja pitää panssaroida ja korottaa jo C-luokkaan, on päivän selvää, että uusia kansallisen pareja ei kovin helposti saada lisää. Ainakin kaudella 2010 monet C:n maastot olivat sellaisia, että sinne ei siviiliautolla olisi ollut mitään asiaa.

Posted: Fri Dec 17, 2010 9:11 pm
by LVee
Nyt puhuu Ilpo Ekola asiaa; C-luokan reitit pitäisi tosiaankin olla siviiliautolla ajettavissa. Viime sunnuntain Raahen Kinkkuajoissa oli E- ja C-luokkalaisilla sen verran tuoretta kalustoa että jos pusikkoon pitäisi mennä niin varmasti jäisi menemättä ja seuraavaan harkkariin tulematta. Tehtiin helppo harkkari ja silti saatiin osallistujille kisanautintoa ja itelle ainakin se käsitys että haastetta voi ratamestari kehitellä muutenkin kuin huonolla maastolla.

Posted: Sat Dec 18, 2010 12:35 am
by Åke
Toki useinkin sattuu niin, että joskus joku hitaampi edellä, onkin hetken päästä nopeampi takana. Tämähän on aivan normaalia ja sitä sattuu jatkuvasti, luokkien sisällä, joskus jopa luokkien välillä. Sen sijaan ei varmasti koskaan satu niin, että kun 10 SM:n kärkiparia ajaa sen edellä lähteneen C-luokkaisen kiinni, niin tämä C-luokkalainen olis hetken päästä menossa heistä taas ohitse.

Ymmärrän hyvin ko. kirjoituksen hengen, koska ei normaali kansallisissakaan C-luokan pari voi kilpailla A tai M-luokassa, miksi sitten SM-kisassa joka on vaativuudeltaan vielä normi kansallisen M/A-luokkaa vaativampi? Ymmärrän hyvin myös sen, että kun SM:n kärkiparit ratkovat paremmuttaan niin sekaan ei kaivata ylimääräisiä pujottelukeppejä jotka liikkuvat kymmenesosa vauhdilla siitä mitä nuo kärkiparit.

En tarkoita mitenkään väheksyä C- tai B-luokkalaisia tai heidän oikeuttaan kilpailla, päinvastoin, mutta pitää muistaa että SM-kisoja ei tehdä C- tai B-luokkaa varten. Nykyäänhän on ilahduttavasti SM-kisoissakin ollut C-luokkalaisille oma reitti, joka on mahdollistanut heille järkevän kilpailun ko. kisassa.

Älkää vetäkö herneitä nenään, tarkoitukseni oli vain ja ainoastaan kertoa, että edes minä ymmärrän hyvin tuon kyseisen kirjoituksen AKK:n lehdessä, ei muuta. C-luokkalainen SM-kisassa kuitenkin tarkoittaa samaa kuin B-junnu rallin SM-kisassa, eikä sekään taida oikein olla hyvä ajatus... Vaikka nyt itsekin olen SM:n kisan aikoinaan C-luokkalaisen ajanut. Toki varmasti C-luokastakin löytyy pareja joiden vauhti riittää SM-kisankin läpiajamiseen.

Mutta toivotaan Joulupukilta lahjaksi hyvää mieltä ja innokkaita ratamestareita jotka jaksavat tehdä C-luokille hyviä kisoja, jotta saadaan mahdollisimman paljon uusia ihmisiä lajin pariin :)

Posted: Sat Dec 18, 2010 9:01 pm
by Ilpo Ekola
Ymmärränhän minäkin ongelman ytimen, mutta sanotaanko näin, että asian olisi voinut ilmaista vähän fiksumminkin.

Hyvää Joulua kaikille myös täältä Härmästä

Posted: Sun Dec 19, 2010 12:31 am
by Winhaan
Ihan muutama kommentti / näkökanta asiaan. Lehtikirjoittaja on ihan oikeassa , ettei "harjoittelijat" saa olla tientukkona mitalleista ajaville. Itse olin viimeisessä SM-osakisassa C luokiteltuna kilpailemassa SM luokassa ja ilmeisesti tämä kirvoitti kirjoittajan esittämään asiaa. Kisaan lähdimme ensimmäisenä kilpailijana ja sen paikan pidimme viimeistä edeltävälle JAT -asemalle asti.(kylttejä jäi kyllä reippaasti, mutta vauhti oli kohdallaan) Viimeinen jakso oli hieno, mut valitettavasti ei sopinut meidän karttoihin, eli "tarpeeks" tahkottuamme, päätimme hakea JAT:n, että päästään pois. Maalissa olimme kuiteskin ensimmäisiä.

Eli siis kysymyshän on lähtöjärjestyksestä. Yhtään 10 nopeimman SM pistetilanteen kilpailijaa ei tosiaan näkynyt tuolla viimeisellä jaksolla, joten tuskin C-luokitellut ovat ongelma. ( kyllä siellä "muidenkin" luokkien kilpailijat pyöri ympyrää) Mutta kuten yllä sanoin, niin jäljet oli tosi huonot muille kilpailijoille, kun kylttejä jäi, eli eivät päässeet peesaamaan, valitettavasti.

Aikaisemmissa kirjoituksissa on otettu kantaa, että E ja C pitäisi olla siviiliautolla ajettava. Itse koen, että on kokonaisuutenaan huono aatos... Perustuen siihen, että kun C-luokasta sitten pitäisi nousta, niin kynnys on kova...

Perusteluna edelliseen kappaleeseen, niin kyllä ainaskin itse tykkään, että puskat raapi jo C-luokassa...Nykyajan autot tykkää olemaan tähän lajiin sopimattomia.... Niin ja jotkut kisat vois olla pitkiä

Esitin kesällä - tai sitten syksyllä AS lajiryhmälle, että sääntöihin pitäisi laittaa seuraanlainen asia: kaikissa kilpailuissa, jossa ajetaan keskinopudella, pitää myöskin ilmoittaa pistevälin ajoaika. Tämä ei mennyt läpi, mutta en tiedä, keneltä asia olisi pois? Olis voinut harrastaa ilman mittareita, joita ei oikeestaan ole pahemmin tarjolla...Mut ehkä tämä on tarkoitus lajin kannalta... Pidetään SM oikeila kisoillijalla?

On kuiteskin kustannus kysymys ja ennen kaikkea lajin piirissä olevien pitäisi muistaa, että miksi harrastajamäärä pienenee....

Mutta alkuperäiseen aiheeseen, niin nyt näyttää kuiteskin niin, että lehtikirjoittajan toive toteutuu... Ei ole kalustoa, niin emme tule tientukoksi kisoihin :D

Hyvää Joulua ja menestyneenpää ensivuotta toivotellen

Pasi Winberg
0400 810 550
pasi.winberg@pp.inet.fi

Posted: Sun Dec 19, 2010 10:28 am
by jari willner
ei kirjoitus teidän ajeluista tullut. kyse oli talvikisaan ilmoittautuneesta pitkään harrastamattomasta parista, lajiin sopimattomalla autolla. olivat ensimmäisellä lenkillä menossa kun kärki tuli toiselle kierrokselle. tuloksen voitte arvata
:oops:
jos jotain rajauksia tehdään voisi kieltää osallistumisen ei aktiivisesti kilpailevilta ja vasta aloittaneilta. jos c-luokassa kilpailee aktiivisesti ja pärjääkin voi minusta jo osallistua noihinkin kisoihin. aktiivikilpailija osaa varoa muita.

Posted: Mon Dec 20, 2010 9:42 am
by Åke
Tuo Pasin esittämä ajatus ajoaikojen merkitsemisestä ajomääräykseen on ollut aiemminkin tapetilla ja ainakin minusta ajatus on hyvä. Ainakin B-luokkaan se pitäisi saada, mutta en kyllä minäkään ymmärrä mitä haittaa siitä olisi M/A-luokassakaan. Silloin voisi halutessaan kilpailla tripillä ja kellolla, ilman compua, ja varmasti tuo yhtenä alentaisi kynnystä nousta C:stä B:hen.

Tuosta "jaloissa pyörimisestä" vielä sen verran, että ongelmahan tulee eteen juurikin talvikisoissa joissa samoja alueita käytetään useampaan kertaan. Lähtöjärjestyksellähän tätä on yritetty estää, mutta siitäkään ei ole hyötyä kun ajetaan samaa aluetta niin että viimeisenä lähteneet on alueella vielä kun ensimmäiset tulevat sinne uudelleen. Kesäkisoissa tuo ei varmasti niinkään ole ongelma, kun mahtuu ohi helpommin, mutta kapeilla aurauksilla talvikisoissa tilanne on eri.

Posted: Mon Dec 20, 2010 7:11 pm
by jani
Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa..., vai miten se menikään....

Kovvoo hommoo, vois savolainen tuumata, jos tietäisi, miten on as kehittynyt viime vuosina miltei ammattilaislajiksi.

Onneksi nyt on joulunaika ja silloin mieli herkistyy ja voi antaa muitten sohelluksia ja virhesuorituksia miltei ANTEEKSI ! Varsinkin, kun tiedän, että olen kuluvan vuoden mittaan useammalle parille aiheuttanut ylim. ajosuorituksia, kuten jarrutuksia ja jopa pysähdyksiä haitaten näin lennokasta etenemistä....

En tiennytkään, että tämä on näin herkkä laji, varsinkin kun yleensä puhutaan vapaa-aikana tapahtuvasta harrastamisesta. Moinen hämmästyttää, kun itsekin joutuu tuolla tien päällä työn puolesta olemaan ja sopeutumaan siihen, että siellä on muitakin... Ja auta Armias, kun pistät siniset kynttilät loimottamaan ja torvet törisemään niin, ettei tahdo konttorissa iskelmäratio kuulua. Niin on silloinkin siellä tien päällä selvittävä ja ajoittain jopa väisteltävä tahi paikallaan jökötettävä, jos on ura tukossa....
Miltei haikeudella muistelen entistä ammattiani, kun ei tarvinnut kuin laittaa vilkku vasemmalle ja kaasua.... laki oli puolellani, mut ei silloinkaan kyllä rysähtänyt...
Mutta, nyt pikkuhiljaa asiaan....

Kyllähän moiset kirjoitukset pistävät miettimään kiinnostuneisuutta harrastaa lajia teiden tukkona, kuten laulussa karavaanarit, karavaanarit, teiden tukko......

Omasta mielestäni lajillamme ei ole nyt varaa moiseen lehtikirjoitteluun, kun katsoo noita kisojen osallistujamääriä.... Harmittaa vaan niiden as-aktiivien puolesta, jotka yrittävät haalia uusia harrastajia ja tehdä sen eteen kovasti täitä...

itseäni moinen vaan harmittaa, kun tuli oikein investoitua lajia varten ja ostettua ihan uudet turvavyöt. Voisihan niistä tietty olla hyötyä asemalla jäpittäessä ( en ole tarkistanut sääntökirjasta, että vaaditaanko asemamiesten pitää turvavöitä toimiessaan konttoristina), ennen ei tarvinnut. En kylläkään ajatellut hidastaa SM-kisaajien suorittamista asemamiehenä olemisella, kun on se paljon joutuisampaa itse ne numerot kortteihin raapustaa, kun kaveri muoviläpyskää leimailee...
Joten taidan laittaa ne markkinat-palstalle myyntiin, kunhan saapuvat saksan maalta. Ei niitä harkkareissa tarre... Voi sit joku ammattilainen ostella ne pois....

Noh, eiköhän tässä jo ihan tarpeeksi. Hyvä kun tuli kirjoitukset julki ennen lisenssin ostoa ja antaa tuon Åken ex, nyk kisajännitystä potevan CORSAN pötkötellä ladon suojissa. Tietty, jos oikein itseäni ahdistaa, niin voihan tuon antaa vaikka mökkinaapurin lapsille peltoautoksi.
Compua ei kannata myydä, kun ei riitä ensikauden kisat ajaa entisiä myöhiä nollille.....

Toivottelen nyt kuitenkin AS-harrastajille rauhaisaa ja virhevapaata joulun aikaa sekä intoa tulevalle kisakaudelle 2011 !!!

Toivotteleepi tilastojen valossa varmasti paras c-luokan häntäpään suorittelija,,,,

Ps. Olisin vielä lisännyt Valkosen Jukin ottaman kuvan selvyyden vuoksi, mutta en osannut sitäkään... Jukki muuten on kehunu, et meistä saa pirun tarkkoja kuvia, kun etenemisnopeus on, mitä on.....

Posted: Mon Dec 20, 2010 7:50 pm
by eero
Kannanpa korteni kekoon ja tarjoan kaikille halukkaille nyt ainutlaatuisen mahdollisuuden: Noita Hannun mainitsemia neekerivaloja on sitten mahdollisuus tilata ja kaupanpäälle saa liivit joilla pääsee makkarajonossa ohi muiden. Tilaukset: eero.maki-tulokas@kolumbus.fi

Tarjous voimassa niin kauan kuin tavaraa riittää, varattuna on 15 kpl valoja ja 30 liiviä, numeroituina ja sponssoritarroilla varustettuina. Lisää teetetään jos loppuu kesken.

-e-