SRT / SM

Keskustelua, kommentointia ja pohdintaa säännöistä, niiden tulkinnoista ja parannusehdotuksista.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

Ari wrote:kisan jälkeisenä maanantaina työpaikan kahvipöydässä lajia tuntemattomille tulisi selitettyä vakavalla naamalla jotain seuraavan suuntaista:

"Kyllä nyt harmittaa ja on se niin väärin. Mää oon Suomen melkein paras autosta suunnistaja, kalakaveritkin on niin sanonut... En nyt vaan osaa suunnistaa just' 25-tonnisella kartalla. Eihän niistä... jne
ImageMahaan sattuu...
AMa

Post by AMa »

Ari wrote:Ihan...
:mrgreen:

Arin vuodatus kuvasi täsmälleen omia ajatuksiani tästä aiheesta ja käydyn keskustelun sävystä; tosin huomattavasti värikkäämmin ja viihdyttävämmin kuin mihin itse olisin kuuna päivänä kyennyt.

-----------

"SRT:t tekevät siirtymille kaahailua"
- väite vääristää itse asiaa; ei ne SRT:t kiirettä tee vaan ajomääräykseen määrätyt ajoajat *). Jos Jyväskylässä ajoajat/-nopeudet olivat tässä mielessä lievästi epäonnistuneet, ei se ole mikään syy tuomita SRT:itä kokonaan.

Kuriositeettina mainittakoon, että SRT:tä etsiessä kilpailija voi koko ajan ajaa eteenpäin - jos peruuttaa pitää, onko vika SRT:n vai kilpailijan??. Palauttavan MRT:n kanssa on tilanne ihan toinen, ja silloinhan se yleisen liikenteen seassa vasta kiire tulee, eikö niin? Just joo, aletaanko seuraavaksi pohtia palauttavan aseman kieltämistä.. :x

"Osa kilpailijoista on ARVOkisoissa eri asemassa"
- Jepjep. Onhan se tosiaankin hirveätä, että toiset ovat "päässeet" sitä jo aiemmin kokeilemaan (ainakin kymmenen kertaa on ollut mahkuja kenelle tahansa). On tosiaan ihan kamalaa, että toiset noin vaan ajavat vähän enemmän ja kokevat eri kisoissa erilaisia asioita ja ovat siis valmiimpia uusiin asioihin myös ARVOkisoissa kuin jotkut toiset. Säännöillähän sellainen pitäisi kieltää kokonaan. Laitettaisko osallistumisrajaksi max 10 kisaa/vuosi?

"Ei ole vielä säännöissä".
- Joo, vedotaan sitten vaikka muodollisuuteen. SRT:istä on annettu ohje (joka olisi toki sanamuodoltaan voinut olla selkeämpikin), joka toivottavasti lähtöluettelon julkaisun yhteydessä selkeytetään entisestään. Niin että sisäänlukutaitoa tarvitaan, jos eivät kerran aiemmin SRT:itä käyttäneet kisat kiinnostaneet.

-----------------

Klassisen muutosvastarinnan sijaan peräänkuuluttaisin positiivisuutta uusia asioita kohtaan ja itse lajin kykyä kehittyä. Tämä on oikea suunta - ihan yhtä hyvin myös aloittelijoille!

Ja koska Jyväskylässä oltiin rohkeita ja kokeiltiin uutta, siitäkin voitiin oppia, jotta seuraavalla kerralla homma toimii vieläkin paremmin. Eli kiitokset vielä JSAST:laisille, ja tsemppiä Lohjalle!

// a

*) niinpä; toivottavasti Kari & Jukka laittavat SRT:t aika-ajolle, ettei kaikille saivartelijoille tule taas yhtä syytä lisää marinaan tasaisen nopeuden noudattamisesta..
KariM
Posts: 174
Joined: Tue Sep 26, 2006 9:07 am
Location: Lohja
Contact:

Post by KariM »

Autolla suunnistamisesta ja arvokilpailuista

Autosuunnistuksen ja suunnistuksen määritelmiä en ala sen tarkemmin tässä pohtimaan, sen enempää kuin alkaisin tekemään syvällistä analyysiä siitä onko ratamestarityö oikeasti niin kivaa että siitä jotain orgasmeja saa.

SRT-asemilla oli tarkoitus lisätä mielenkiintoa siirtymäluonteisiin etappeihin. Itse kuulun siihen - näemmä - vähemmistöön, jonka mielestä tavoitteellinen välietappi esim. parin kilometrin välein on mukavampaa kuin vartin siirtymä GT-kartalla. Myös tämän hetken lajiryhmä oli kanssani samaa mieltä, onhan siirtymä suunnistuksellisempi kun on tavoitteena löytää SRT asemia matkan varrelta. Kartalla on siis oltava koko ajan.

Meille lohjalaisille järjestäjille SRT on niin luonnollinen osa autosuunnistusta ettemme osanneet odottaa äänekkään osan harrastajakunnasta pitävän sitä lähes lajin syöpänä. Vaikka nyt jotkut mestaritasonkin ihmiset pitävät itseään sen verran epävarmoina kartanlukijoina että SRT-asemilla tulee tehtyä reippaita suunnistusvirheitä, voin kertoa, että aloittelevat parit E-luokan tapahtumissamme ovat pitäneet kovasti niistä - paitsi siksi, että on koko ajan mielekästä tekemistä kartturilla myös sen takia, että tietävät SRT:n löytäessään olevansa oikealla reitillä.

Tiedämme ettei kilpailumme muutu paremmaksi kuin huonommaksi SRT:n käytöllä. Ajatus SRT-asemien käytöstä tuli eräällä kartoitusreissulla ja anomukseen laitoin hölmöyttäni sanamuodon "kokeellinen". Ei se mikään kokeellinen ole, kaikki muut maat joissa autolla suunnistetaan tuntevat OK:n, orienteeringkontrollin. Lohjalla SRT-asemia on harjoitusajossa "kokeiltu" kohta kymmenen vuotta ja 2005 kansallisessa AL-Lohjan kesäajossa oli niin ikään SRT-asemat mukana. Kesäajon eräiden kommenttien perusteella tarkkuussuunnistukseen tutustuttuani kehitin idean, että laitetaan SRT-rypäle jossa yksi on oikeassa kohteessa ja jossain tapauksissa yksi tai kaksi väärässä paikassa - tuleehan sitten samalla tarkistettua onko SRT:n ainoa ottamisperuste "taulu maastossa".

Tiesin jo anomusta tehdessäni että aiheesta tulee keskustelua. Juuri näin sen näki myös lajiryhmä. Valitettavasti keskustelun negatiivisuus ja useammankin kuin yhden henkilökohtaisen keskustelun avaus on yllättänyt ainakin allekirjoittaneen.

Huvittuneena, tai ehkä sittenkin kiusaantuneena, nettikirjoittelua seuranneena ja asiasta useammankin ihmisen kanssa väiteltyäni olen tullut lajiryhmän kanssa siihen lopputulemaan, että vain kilpailun ensimmäiselle jaksolle jätetään suunnitellut SRT asemat. Myös taulut laitetaan maastoon, jotta jokainen pääsee edes näkemään mistä on kysymys. Sen verran muutetaan tuota SRT-ohjetta lisämääräyksellä, että puuttuva SRT ei rankaise. Ottaa ketä huvittaa, jaksokohtainen kilpailukortti ei siitä täyty.

Näin ollen toivotan lämpimästi kaikki - myös SRT-asemille allergiset - autosuunnistajat tervetulleiksi Lohjanharjun ajoihin.

Kari Mamia,

Ratamestari LHA-08
Heikki
Posts: 55
Joined: Tue Sep 26, 2006 5:07 pm
Location: Pieksämäki

Post by Heikki »

Niistä selkäkekkanauruista ja muista mielihyvän pyrskähdyksistä päätellen joiden kohteeksi olen vuosien varrella joutunut,voisi tulkita jotain tapahtuneen.

Alkuun olin itsekin innostunut SRT-asemista,mutta omat vähäiset kokemukset harrastajakilpailijan tasolta katsottuna kilpien sijoittelusta,ovat murentaneet uskon niiden hyvyydestä.

Kerran olette pohtineet asiaa lajiryhmässä,niin kuinka olette ajatelleet toteuttaa sen että SRT on oikeasti siirtymillä vauhtia hidastava,eikä siitä tule puskaan piiloitettavaa kylttiä,jolla on lopputuloksissa ratkaiseva rooli joko AT- tai RT-pisteiden muodossa?

Kuten jo aikaisemmassa asiaa käsittelevässä viestissä kerroin yhdestä kokemuksesta,niin kerrataan:Tietä sahattiin edes takaisin,aikaa paloi eikä kylttiä löydetty.TL-paikalla sitten nuristiin asiasta ja selityksenä tuli,että piti osata katsoa oikeasta kulmasta pusikon sisään,siellä se oli.Arvatkaa poistettiinko kylttiä?

Sääntökirja on pullollaan kilpailijoille osoitettuja sanktiouhkauksia.Mitä on tarjolla kilpailun järjetäjälle?Jos vaikka minä järjestän AS-tapahtuman sääntökirjaa venyttäen ja välillä sääntöjen väärällä puolen käyden,niin joku amM-Attilainen saattaisi jopa suitsuttaa minua,että "hyvin oivallettuja jippoja,pitääpä itsekin käyttää niitä."Asiasta jurputtavalle alempi luokkalaiselle voisin vastata tutulla tyylillä "heh heh,etkö muka hoksannut tuota?No,kyllä sinä vielä opit kun tulet minun ikään".Vaikuttaako kenenkään mielestä tutulta?Moniko alempiluokkalainen on poistunut lajista kuvatunkaltaisen tapahtumaketjun vuoksi?Moniko on jäänyt sen takia lajiin koukkuun?

Miksikö väki vähenee?On helppoa syyttää nykyisiä autoja,ne kun kuulemma eivät sovellu läjiin.Yhtä helppoa on väittää lajitarjonnan olevan niin rikasta nykyään,ettei tällainen näkymätön laji pärjää.Myös pullamössösukupolvesta olen kuullut mainintoja.Voivatko esitetyt vastaukset olla vääriä?

Uteleepi Heikki Vilhunen
Ei oo heleppoo....
boreham
Posts: 25
Joined: Sun Jan 06, 2008 3:29 pm
Location: PAIMIO

Post by boreham »

Uutena vasta tänävuonna mukaantulleena kaverina toivoisin, että kokeiltaisiin erillaisia asioita eikä heti "ammuttaisi" alas kaikki kokeiluja. Itse olen toiminut rata-ajon puolella ja toimin vieläkin niin minut on yllättänyt autosuunnistuksen sääntöpuoli. On olemassa sääntökirja mitä noudattaa, mutta siitä huolimatta tuntuu kuin maalipaikoilla ratkaistaisiin tulokset melkeimpä "huutoäänestyksellä" missä mikäkin kyltti on ollut. Sääntökirjaa lukiessani olen törmännyt sanamuotoihin joita en uskonut säännöistä enään edes löytyvän kuten : tarkastusaseman kilvet on sijoitettava niin, että niiden alareuna on NOIN 50 cm korkeudella :roll: eli aivan sama mihin se laitetaan, koska jokaisen ihmisen NOIN on eri mittainen ja jos kilpeä ei löydä niin turha ruikuttaa koska NOIN sääntö on silti toteutunut.

Tosin omalla tasollani missä sijoitutaan kärkeen jos tulosluettelon kääntää ylösalaisin olisi hyvä edes löytää osa kylteistä tuosta korkeudesta huolimatta. Autosuunnistus on muuten yllättänyt itseni positiivisuudella. Takana on nyt 4 kilpailua ja innolla odotan jo seuraavaa kisaa. Lajihan ei varsinaisesti ole yleisö ystävällinen kaikin kohdin, mutta kyllä nähtävääkin löytyy kuten hiljaisen pojan ajokuvista näkee.

Ja ainahan sitä itse tietää missä on, mutta pahus soikoon kun maasto on sekaisin :lol:

Toivotankin kaikille kilpailijoille ja kisan tekijöille hyvää syksyä ja haasteellisia kisoja.

Terveisin Petri Kivinen / Kysua
Pepe
Posts: 87
Joined: Thu Dec 13, 2007 10:38 pm

Post by Pepe »

Hyvä. Näiden hauskojen mutta asiallisten kertomusten avulla olen, ikäänkuin leikin varjolla, alkanut ymmärtää mitä ovat SRT asemat. Livenä en ole vielä ehtinyt näkemään. Mielenkiinnolla odotan nyt tätä mahdollisuutta.
Mutta ne ylimääräiset SRT kilvet. Niiden tarkoitus ei minulle oikein ole selvinnyt. Onkohan ne tarkoitettu ihan vaan hämäämiseksi, vai onko niillä ehkä jokin muu, jalompi tarkoitus.

Mielelläni antaisin itseni kuitenkin ymmärtää, että SRT asemilla ei olisi SM mitaleihin ja mitalijärjestykseen vaikuttavaa asemaa.
Sen sijaan: meitä tulosluettelon suurinumeroisessa päässä majailevia ei haittaa, jos erinomaisten SRT suunnistustaitojemme ansiosta menestyisimme sijan tai kaksi paremmin.
Pepe
Ari
Posts: 185
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:10 pm
Location: Kokemäki

Post by Ari »

Illalla laiva vie taas Ruotsiin, jossa kisataan NEZ-mestaruuksista.

Siksipä tulikin mieleen eri maissa koetut autosuunnistushaasteet ja niissä käytetyt kylttien suunnat.

Tuolla lahden takanahan merkittävä osa kilvistä on juuri näitä tiensuuntaisia OK-kylttejä. Tästäkin huolimatta hauskaa ja sopivan haasteellista on aina ollut - kylttien suunnasta riippumatta.

Tanskalaiset käyttävät myös näitä tiensuuntaisia ORK-kylttejä. Ja siellä sitä vasta hauskaa olikin, vai mitä Rauno?? Niin ja sitä haastetta oli hmmm... riittävästi.

Norjassakin taisi olla OK-asemia - mutta näin amatööripohjalta suoritettu ensimmäinen tutustuminen norjalaistyyliin tuotti vähäistä suurempia sopeutumisongelmia. Hauskaa ei ollut kuin Tomilla ja Juhalla, jotka heti oivalisivat norjalaisen suunnistuksen juonet - outoa porukkaa, sanon minä. :oops:

Virossa nuo kyltit sitten vasta villisti ovatkin. Ovat välillä tien suuntaan ja välillä poikitain. Välillä etupuoli kyltistä on tielle päin ja välillä ojan puolelle. Ja arvatkaapa onko ollut hauskaa. On , on, on... Vai mitä tuumii muut Virossa valikkokisassa mukana olleet.

Eli mielestäni kyltin suunta ei ole millään tavalla vaikuttanut siihen, onko autosuunnistuskisassa koettu hauskoja, haasteellisia, nautittavia tai naurattavia kokemuksia.

Oli kyltit Suomen kisoissa jatkossakin joko poikittian tai pitkittäin, niin minun puolesta ihan sama. Hauskaa on ollut ja ajoittain jopa haasteellistakin :lol: . Lopputuloksen nautittavuuteen ei taida kuitenkaan millään tavalla vaikuttaa kyltin sijoitussuunta, vaan ihan muut seikat - osittain ratamestarin aikaansaannokset ja osittain omat taidot ja asenteetkin.

Toivottavasti meillä kaikilla ja mahdollisimman monella muulla on jatkossakin hauskaa tämän haastavan, mutta ratkiriemukkaan lajin parissa.
HAK
Posts: 46
Joined: Mon Aug 20, 2007 7:39 am
Location: Turku

Post by HAK »

Viikko sitten ilmoittautumista lähetellessä oli odotukset ja mieliala korkealla Lohjan kisan suhteen, kun olisi ollut noita tosi hauskoja suunnistusasemia pitkin reittiä.
Nyt meinaa masennus iskeä, kun tuli avattua As-netti.
Josko sitten muissa merkeissä päästää noista hauskuuksista nauttimaan, joita lohjalaiset olisivat meille samalla rahalla tarjoilleet. Mutta kun ei kelpaa, niin minkäs teet.

Hannu
Heikki
Posts: 55
Joined: Tue Sep 26, 2006 5:07 pm
Location: Pieksämäki

Post by Heikki »

Niinpä niin.
Ehkäpä kysymykseni oli asiaton,vaikka itse pidin sitä hyvänä.Palstaa kaiketi lukee myös lajiryhmän jäseniä ja KariM on kaikesta päätellen ollut heidän kanssaan tekemissä asiasta,olisin kuitenkin odottanut jonkinlaista kommenttia alla olevasta pohdinnastani.
Heikki wrote: Kerran olette pohtineet asiaa lajiryhmässä,niin kuinka olette ajatelleet toteuttaa sen että SRT on oikeasti siirtymillä vauhtia hidastava,eikä siitä tule puskaan piiloitettavaa kylttiä,jolla on lopputuloksissa ratkaiseva rooli joko AT- tai RT-pisteiden muodossa?
Jos tuo pohdintani oli niin kiusallinen,että se tulee vaieta kuoliaaksi,niin tilanne on kieltämättä hankala.Kommentiksi voisi tapauksessa riittää vaikkapa selväkielinen"ei kannata puuttua asioihin,joista ei ymmärrä mitään."Jos ei julkisesti niin sitten YV:nä.


Heikki wrote:
Miksikö väki vähenee?On helppoa syyttää nykyisiä autoja,ne kun kuulemma eivät sovellu läjiin.Yhtä helppoa on väittää lajitarjonnan olevan niin rikasta nykyään,ettei tällainen näkymätön laji pärjää.Myös pullamössösukupolvesta olen kuullut mainintoja.Voivatko esitetyt vastaukset olla vääriä?
Tällaiseenkin asiaan olisin kaivannut jotain ottautumista keskustelupalstan väeltä.Esimerkiksi tuolla naapurissa Keski-Suomessa JSAST puuhaa joka vuosi harkkarisarjan,hiukan markkinoikin sitä ja järjestää koulutustakin.Autokunta tai kaksi käy kokeilemassa lajia,mutta siihen se jää.Se,että AutoSuunnistuksen ilosanoma lajin helppoudesta,hauskuudesta,haastavuudesta jne ei mene perille kokeilijoille,ei voi johtua ainakaan yrityksestä.Enkä jaksa uskoa,että kokeilijoillakaan olisi ymmärryksessä jotain pielessä.

Miksi väki siis vähenee,miksi kokeilijat eivät tunne lajia kiinnostavaksi ja hauskaksi?

Uteleepi Heikki Vilhunen
Ei oo heleppoo....
Ari
Posts: 185
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:10 pm
Location: Kokemäki

Post by Ari »

Heikki wrote:...olisin kuitenkin odottanut jonkinlaista kommenttia alla olevasta pohdinnastani.
Heikki wrote: Kerran olette pohtineet asiaa lajiryhmässä,niin kuinka olette ajatelleet toteuttaa sen että SRT on oikeasti siirtymillä vauhtia hidastava,eikä siitä tule puskaan piiloitettavaa kylttiä,jolla on lopputuloksissa ratkaiseva rooli joko AT- tai RT-pisteiden muodossa?
Heikki pohdiskeli tuossa edellä sitä, miten lajiryhmä voisi varmistua siitä, että SM-kilpailussa on SRT-kyltit sijoitettu maastoon asiallisesti.

Näin ulkopuolisen kilpailijan näkökulmasta rohkenen veikata, että kyseessä on meille kaikille varsin tuttu menettely.

1. Lajiryhmä myöntää SM-kilpailun järjestelyoikeuden sellaiselle järjestäjälle, jolla on pitkältä ajalta näytöä siitä, että heillä on taito ja resurssit (mm. henkilöt, maastot jne) järjestää asianmukainen ja tasapuolinen kilpailu. Tähän harkintaan sisältynee myös taito asetella kilpailussa käytettävät kyltit asianmukaisesti.

2. Lajiryhmä nimeää SM-kilpailuun kokeneen ja asiantuntevan valvojan (jota nykyisin kutsutaan tuomariston puheenjohtajaksi). Hänen tehtävänään on mm. varmistua kilpailussa käytettävien kylttien asianmukaisesta sijoittelusta.

3. Lajiryhmä järjestää vuosittain kaikille arvokilpailujen järjestäjille tapaamisen, jossa lajiryhmän edustajat muistuttavat, painottavat ja tarvittaessa kouluttavat kilpailujen järjestäjiä kilpailuun liittyvissä asioissa. Kylttien sijoittelu lienee yksi yleisimmin läpikäydyistä asioista.

4. Lajiryhmä kouluttaa aika ajoin laajemminkin kilpailun järjestäjiä. Seuraava tällainen tilaisuus on Forssassa 8.11.2008. Tässäkään tilaisuudessa ei voitane välttyä kylttien sijoitteluun liittyviltä asioilta :wink:

Tässä nyt ainakin muutamia mieleen tulleita tapoja, joilla lajiryhmä voi asiaa virallisesti valvoa ja siihen vaikuttaa.
Heikki
Posts: 55
Joined: Tue Sep 26, 2006 5:07 pm
Location: Pieksämäki

Post by Heikki »

Kiitos Arille vastauksesta,tuollaistahan minä odotinkin. :( Nyt odotankin mielenkiinnolla aseman sääntöjen tulemista sääntökirjaan:Onko oletettavasti tulevissa säännöissä mitään mainintaa vaikkapa kyltin korkeuden raja-arvoista ja näkemäalueen laajuudesta.Epäilen kuitenkin jatkettavan vanhalla tutulla metodilla:Rajat kilven sijoittelulle maastossa antaa ratamestarin mielikuvitus ja sijoittelua säätelee tuomariston puheenjohtajan näkemys "kilpailussa käytettävien kylttien asianmukaisesta sijoittelusta" oman moraalinsa mukaisesti.


Kiitokset myös kaikille,jotka osallistuitte vilkkaaseen keskusteluun kysymyksestä "miksi väki vähenee".Keskustelun vilkkaus ei ollut yllätys,olenhan koettanut avata asiaa aikaisemminkin.Nähtävästi ollaan tyytyväisiä vallitsevaan tilanteeseen,koska mielipiteitä ei tule julkisuuteen.Jokin ulkopuolinen taho voisi kuvitella,että ollaan tyytyväisiä siihen,ettei uusia harrastajia juurikaan tule lajiin mukaan.Jestas sentään,kilpailemaanhan voisi tulla joku lahjakaskin!

Iloista loppuvuotta kaikille lukijoille ja vastanneille! :D
Ei oo heleppoo....
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

Heikki wrote:Kiitokset myös kaikille,jotka osallistuitte vilkkaaseen keskusteluun kysymyksestä "miksi väki vähenee".Keskustelun vilkkaus ei ollut yllätys,olenhan koettanut avata asiaa aikaisemminkin.
Tätähän on kyllä mietitty kerran jos toisenkin, virallisesti ja epävirallisesti, mutta tosiasia on se, että laji ei vain kiinnosta. Miksi ei onkin jo vaikeampi pala. Se että säännöt on vaikeita tai epämääräisiä ei ole omiin korviini kovin usein kantautunut mielipide, mutta saattaa silläkin vaikutusta olla.

Itse pidän edelleen suurimpana syynä sitä, että autosuunnistuksella on nyhräämisen maine. Tämä tulee esiin joka kerta kun lajista kertoo asiaa tuntemattomalle ihmisellä, "eikös se ole sellaista hidasta ryömimistä puiden seassa?". Autosuunnistusta on vuosikausia mainostettu helppona lajina aloittaa: "Tervetuloa kilpailemaan mummon Micralla, ei pelkoa auton kolhiintumisesta tai muistakaan hiuksia nostattavista tilanteista", ketä kiinnostaa? Autourheilua harrastetaan koska siinä on vauhtia ja vaarallisia tilanteita ja adrenaliini virtaa, miksi siis lähteä autosuunnistamaan kun lauantaina citymarketin parkkipaikalla on jännempää?

Autosuunnistus elää tällä hetkellä jonkin asteista murrosvaihetta, autot vaihtuvat suurempiin (ja tehokkaampiin), reitit levenevät (ja muuttuvat ajettavimmiksi) ja ehkä yleisesti ottaen kisat ovat muuttumassa vauhdikkaammiksi (ja kuskin kannalta mielenkiintoisemmiksi). Joten nyt on korkein aika karistaa autosuunnistuksesta se "nössölajin" maine pois. 60-luvulla autosuunnistus tunnettiin vauhdikkaana, mutta silti halpana ja harrastajaystävällisenä, lajina.
TomiViitala
Posts: 72
Joined: Tue May 15, 2007 1:55 pm
Location: Ylöjärvi

SRT:t ja Hevosenkengät ym

Post by TomiViitala »

mun mielestä kisa on kuitenkin lopulta aina sama kaikille, oli siellä sitten mitä tahansa kikkoja. Ihan kiva että on monipuolisia juttua, kunhan keskellä kisaa ei järjestetä esim tupla tai kuitti tyylistä visailua tai alkaa laulamaan :)

Kartturin kanssa kyllä lähes poikkeusetta etsimme vikaa itsestämme jos mennään väärin ja yritetään mennä oikein seuraavalla kertaa. Jos nyt joku asia ihan selkeältä vääryydeltä tai virheeltä tuntuu kisassa, niin siitä ehkä voi valittaa, mutta oletusarvoisesti kaikki käy. Vaikka vanhat s-asemat, miehet mettässä, rankaisevat ylimääräiset, srt:t, heppakengät ja vaikka rangaisevat stop merkit keskellä ei mitään :)

Yksi sellainen on, mitä pitää mun mielestä välttää kaikin tavoin. Sitä, että yleisellä tiellä "joutuu" ajamaan liian kovaa tai että siitä on hyötyä. Pusikoissa ja kuopissa taas "täytyy" joutua ajamaan niin kovaan kuin vain pääsee.

Harrastajamääriin on vaikea keksiä mitään kikkaa. Mutta jos jokainen autosuunnistaja saisi edes yhden ihmisen höynäytettyä lajiin, niin se ainakin auttaisi.
EsaT
Posts: 71
Joined: Tue Sep 26, 2006 8:15 am
Location: Lemu

Post by EsaT »

Tomi vei sanat mun suusta.

Jos ratamestari kikkailee sääntöjen rajamailla, se on sen ratamestarin mukainen kisa. Jos joku ei siellä pärjää, se on muiden paremmuutta siinä kisassa, ei sääntöjen tai kisan huonoutta. Kohtuus kaikessa kikkailussakin toki pitäisi olla, samanlaisesta kikkailuvirheestä ei tulisi rankaista kahta kertaa saman kisan aikana.

Säännöt on kaikille samat ja kisat on kaikille samoja, melkein aina kuitenkin ne samat nimet löytyvät sieltä lopputuloksien kärjestä, riippumatta ratamestareiden tulkinnoista.
Heikki
Posts: 55
Joined: Tue Sep 26, 2006 5:07 pm
Location: Pieksämäki

Post by Heikki »

EsaT wrote:Tomi vei sanat mun suusta.

Jos ratamestari kikkailee sääntöjen rajamailla, se on sen ratamestarin mukainen kisa. Jos joku ei siellä pärjää, se on muiden paremmuutta siinä kisassa, ei sääntöjen tai kisan huonoutta. Kohtuus kaikessa kikkailussakin toki pitäisi olla, samanlaisesta kikkailuvirheestä ei tulisi rankaista kahta kertaa saman kisan aikana.

Säännöt on kaikille samat ja kisat on kaikille samoja, melkein aina kuitenkin ne samat nimet löytyvät sieltä lopputuloksien kärjestä, riippumatta ratamestareiden tulkinnoista.
Eräs ammattilaisen mielipide asiasta:
http://www.autosuunnistus.net/phpBB2/vi ... .php?t=283
Ei oo heleppoo....
Post Reply