Ässä kuusen juurelle - ukot oikeisiin hommiin!

Keskustelua, kommentointia ja pohdintaa säännöistä, niiden tulkinnoista ja parannusehdotuksista.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Post Reply
Jyrki K
Posts: 1
Joined: Tue Sep 26, 2006 8:44 am
Location: Lammi

Ässä kuusen juurelle - ukot oikeisiin hommiin!

Post by Jyrki K »

Miksi säännöt eivät salli S-asemien käyttöä? :?

Eikö viluista MRT-miestä lappusia jakamasta voisi korvata itsepalveluasemalla (S-asema)?

Vähät toimitsijat saisivat istua lämpimissä autoissaan vaikka ennakko-AT:lla. :D

Jyrki K
Jarkko Minni
Posts: 243
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:20 pm
Location: Panttila

Post by Jarkko Minni »

Ne S-asemat pilattiin laittamalla niitä sääntöjen vastaisesti, eli siten ettei auton etuaksilaa saanut kilpien väliin vaan taulut oli esim. ojan vastapenkalla tai rakennuksen seinää vasten.

Mutta joissakin paikoissa ne S-asemat olis nykyäänkin toimivia, jos sääntöjä kiristettäisiin.

Esimerkiksi jos niihin yhdistettäisiin leima-asema, silloin taulun väliin pitäisi päästä autolla ja niiden sijaintia ei voisi arvuutella ajo-ohjeen perusteella ja siten merkitä korttiin käymättä koko asemalla.

Ja jos niiden määrä rajattaisiin esimerkiksi 5kpl/kisa.

Ajatus on ihan vapaasti varastettavissa/lainattavissa :lol: :lol: .
Idioottien kanssa ei voi väitellä, koska silloin joudut alentumaan heidän tasolleen ja silloin he voittavat kokemuksellaan...

Monenlaisia kuvia enimmäkseen autoihin ja moottoriurheiluun liittyen: http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Ilpo Ekola
Posts: 53
Joined: Thu Oct 04, 2007 6:15 pm
Location: Härmä

Post by Ilpo Ekola »

Kaivelin vanhoja keskusteluja ja löytyihän viimein joku, joka on samaa mieltä S-asemista. Käytännössähän nykyiset MRT:t ovat vain miehitettyjä S-asemia. Nykyään kun toimitsijoista on muutenkin pulaa, tuntuu hullulta laittaa S-asemalle miehitys, vai olenko ihan pihalla (varmaan olen :)). Silloin kun S-asemia vielä käytettiin, ne toimivat minusta pääosin ihan hyvin.
Tämä kannanotto on lähinnä kilpailijan näkökulmasta, mutta luulisin että se helpottaisi kilpailun järjestäjän työtä.
Tuolla jossain muussa viestiketjussa puhuttiin peitteistä, niitä ei kyllä ole ikävä, vaikka olihan siinä oma haasteensa yrittää kohdistaa "venynyttä" peitettä karttapohjaan pomppivassa autossa.
Jarkko Minni
Posts: 243
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:20 pm
Location: Panttila

Post by Jarkko Minni »

Eiköhän niitä S-asemia pääse taas etsimään EPUA:n harkkarissa joskus syyskuun aikana ja siitä parin vuoden takaisesta kokeilusta poiketen niitä tarjotaan nyt myös C-luokalle.
Idioottien kanssa ei voi väitellä, koska silloin joudut alentumaan heidän tasolleen ja silloin he voittavat kokemuksellaan...

Monenlaisia kuvia enimmäkseen autoihin ja moottoriurheiluun liittyen: http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Leena
Posts: 33
Joined: Thu Dec 21, 2006 9:33 am
Location: Päijät-Häme

Post by Leena »

S-asema pilattiin juuri niin, että niitä sijoiteltiin sellaisiin paikkoihin, ettei edes etupuskuria saanut kilpien väliin. Olipa jossain Teekkari-ST:ssä sellainenkin "ässä", jonka kyltit grilliateriaa nautiskeleva porukka veti naruilla pystyyn, kun joku röyhkeä kilpailija ajoi riittävän pitkälle sileää pihanurmikkoa! Ratamestareilla oli varmaan joskus mennyt yökaudet runoillessa S-ajo-ohjeita. Joissakin kisoissa niitä jaettiin kokonainen arkillinen. Niistä tietysti suurin osa oli kilpailjoiden hämäykseksi kirjoitettuja olemattomien ässien ohjeita.

Liekö suurin syy S-asemien poistamiseen ollut kuitenkin se, että ne houkuttelivat ratamestarit tekemään karkeita karttaväärennöksiä. Esimerkiksi teitä piirrettiin karttoihin ja viivoja peitteisiin sellaisiin paikkoihin, mistä ei koskaan ollut tietä mennyt. Toinen syy oli varmaan se, että 80-luvun kartat eivät olleet niin tarkkoja ja siistejä kuin nykyisin ja kun kisan alkupuolella haettiin muutama pirun tarkka reitti ja S-asema, loppukisasta jengi ajeli niillä "vähän sinne päin" kartoilla joka hemmetin pihaan, liiterin taakse, pellon reunaan, pensasaidan aukkoon ja ladon sisälle. Ja taas oli muutama maanomistaja lisää, jolta ei tarvinnut seuraavana vuonna mennä lupia kyselemään. Onnistuu tuo tietysti vielä tänäkin päivänä, kun jossakin kohdassa kisaa karttaa ja viivaa on viilattu viimeisen päälle tarkaksi ja suurin osa ajasta mennään kuitenkin niin, että "ei se nyt ihan tästä oo piirretty, mutta kun muualtakaan ei pääse".

Oikein toteutettuina S-asemat olivat kyllä hauskoja sekä ratameatarille että kilpailijoille.

Mielestäni yksi hyvä peruste S-aseman palauttamiseksi käyttöön on se, että reitti oikeasti muuttuu sen jälkeen, kun kartat on printattu. Joissakin tapauksissa viitoituksen tai reitin varteen hätyytetyn suusanallisia ohjeita antavan henkilön voisi korvata S-ajo-ohjeella, joka toisin kuin viitoitus voi ohjata ainoastaan seuraavaan vaihtopisteeseen. Vai voisiko se ohjata myös jonnekin pistevälin keskelle? Voisiko ajo-ohje kuulua esim. "Traktori kaatunut tielle. Käänny vasemmalle ja aja 45 m, käänny oikealle ja aja 120 m. Oikealla puolellasi olevan keltaisen asuinrakennuksen kohdalla olet reitin jatko-osalla."

No, ehkä tuolla saataisiin sitten taas kikkailua aikaiseksi, koska sen keltaisen rakennuksen takana hiukan eri kohdassa on toinen keltainen rakennus ja se on se joka on sinulle jaetussa kartassa... Ja just siitä kohdalta pitäisi sitten kääntyä etuvino vasempaan. Ja arvaa vaan, pääseekö sen paremmin autoon näkyvän rakennuksen kohdalta ihan samanlaisen etuvinon...

Mutta ihan vakavasti puhuen, yllättävien tilanteiden varalle, S-asema voisi ainakin säännöissä olla. Pahimassa tapauksessa S-ajo-ohje voitaisiin vaikka jakaa lähtöpaikan sijasta viimeisellä miehitetyllä asemalla ennen muuttunutta reitin kohtaa.

t: LS
Post Reply