Pitkämössä uusia oivalluksia

Keskustelua, kommentointia ja pohdintaa säännöistä, niiden tulkinnoista ja parannusehdotuksista.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

joteam1
Posts: 89
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:37 am

Post by joteam1 »

Niin tai mittakaava esim. 1:9200 :lol:
mikky
Posts: 305
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:14 am
Location: Riihimäki

Post by mikky »

joteam1 wrote:Niin tai mittakaava esim. 1:9200 :lol:
säännöt wrote:20.8. Reittiä koskevia määräyksiä
Reitti muodostuu siirtymä- ja suunnistusosuuksista. Siirtymäosuudet on kerrottava ajomääräyksessä ja esitettävä pistevälien esityksen yhteydessä. Suunnistusosuudet esitetään 1:5 000-, 1:10 000- ja 1:20 000-kartoilla. Maasto-olosuhteet huomioiden voidaan käyttää myös alkuperäisistä 1:50 000-mittakaavaisesta kartasta kopioituja karttoja. Siirtymäosuuksilla olevat aikatarkastusasemat tarkkailevat vain saapumisennakkoa.
Alkuperäiseen aiheeseen:
säännöt wrote:Suomen Tiekartalla suunnistettaessa ajetaan käyttöönotettuja tieoikaisuja.
säännöt
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

Säännöthän ei rajaa millään tavalla käytettävää mittakaavaa siirtymillä, ainoastaan suunnistusosuuksilla on määrätty sallitut mittakaavat.

Koska nähdään siirtymällä ensimmäinen kerran mittakaavana 1: 153281 ??
Ari
Posts: 185
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:10 pm
Location: Kokemäki

Post by Ari »

Åke wrote:Säännöthän ei rajaa millään tavalla käytettävää mittakaavaa siirtymillä
Löysitpä jälleen oivan esimerkin Åke... Sääntöjen kirjoittajan tarkoitusta ei liene kenenkään vaikea arvata ja asiallisen fiksussa hengessä tuotakin sääntökohtaa on tietääkseni iät ja ajat osattu noudattaa.

Mutta jos siis sattuisi ratamestari innostumaan ja piirtäisi ihan itse tehdyn kartan vaikkapa mittakaavaan 1:200 001, niin silloinhan kyseessä tosiaankaan ei enää ole sellainen kartta, jolla olisi ajettava "käytössä olevia tieoikaisuja". Ei ole ”Suomen tiekartta” eikä mittakaava ole 1:200 000.

Kilpailun kutsussa on tosin ilmoitettava käytettävät mittakaavat, joten tällaisen mittakaavan ilmaantuminen kutsuun saattaisi aiheuttaa ansaittua huomiota. Tämän ongelman tosin voisi koittaa kiertää sillä, että kilpailukutsussa mittakaavoiksi ilmoitetaan ”kaikki sääntökirjan sallimat”, kuten joskus jossain kutsussa on saattanut ollakin.

Tässä kohdin tulee helposti mieleen, että tällaiset porsaanreiät tulisi säännöistä tukkia. Näin on mitä ilmeisimmin pyritty tekemäänkin jo vuosien ajan. Lopputuloksena onkin pitkät ja varsin monimutkaiset ja moniselitteiset AS-säännöt. Ja kenties aina sääntöjä paikkaillessa syntyy lisää mahdollisia porsaanreikiä...

Jos kilpailijoiden ja ratamestareiden moraaliset näkemykset kävisivät hyvin yhteen, ei tarvittaisi näin monimutkaisia sääntöjä siitä mitä saapi kisassa tehdä ja mitä ei. Tämä ei taida kuitenkaan oikeassa elämässä koskaan toteutua, joten tavoite yksinkertaisemmista lajisäännöistä taitaa olla liian utopistinen ajatus.

Satuin tänään lukemaan kirjoituksen pysäköintivirhemaksusta. AS-säännöistä poiketen parkkisakkoon liittyvää lainsäädäntöä on ollut kirjoittamassa arvatenkin monikymmenpäinen, arvostettu ja päteväksi tunnustettu joukko oikeita juristeja. Tiivistetysti juttu meni tähän tapaan: A oli pysäköinyt autonsa maksulliselle pysäköintipaikalle ja suorittanut siitä maksun, mutta ei ollut jättänyt pysäköintilipuketta näkyvälle paikalle autoon. Oulun hallinto-oikeus katsoi, ettei pelkästään maksulipukkeen asettamisen huolehtimisvelvollisuuden laiminlyönnistä voida määrätä suoritettavaksi virhemaksua, koska maksun määräämistä tällaisen velvollisuuden laiminlyömisestä ei ole säädetty laissa.

Tuossahan olisi sellainen snadin jäynän paikka, jos maksulipukkeen asettamisen huolehtimisvelvollisuuden laiminlyönnistä tulisikin yleinen maan tapa!!! Ketähän ne lappuliisat sitten sakoittaisivat?

Hmmmm... Jää niitä porsaanreikiä näköjään yksinkertaisiinkin säädösteksteihin, saati sitten tällaisen hauskan harrastuksen sääntöihin... Missä määrin niitä sitten kisoissa kilpailijoina tai ratamestareina hyväksi käytetään, onkin jo sitten hyvin paljon kunkin henkilön omasta moraalista kiinni.
AS Iakas
Posts: 5
Joined: Tue Oct 24, 2006 6:10 am

Post by AS Iakas »

Åke kirjoitti: Koska nähdään siirtymällä ensimmäinen kerran mittakaavana 1: 153281 ??

Oisko SM-arvoisessa 3. Pitkämön Pyörityksessä 2008? :(
"jipporatamestarit" voisivat uhrata tarmonsa, vaikkapa uuteen GPS AS:sään. Saisivat toteuttaa jippoilujaan uuden lajin / haasteen parissa.

Rehti kisanteko kunniaan, erot lopputuloksissa on tehty ennemminkin... eli ihan fiksulla kisanteolla! Tälläiset venkoilut (e.m Tiekartta juttu, mittakaavavirheet, useat ennakkovapaat JATit yms.) ja ainakin Pohjanmaalla harrastetut ylipitkät (3-5h) harkkarit syövät varmasti harrastajia jo ennestään kilpailijaköyhästä lajista. Maan ainut "kansallisen tason" kilpailu kuukausikausiin ja MAB;n osallistujamäärä alta kahdenkymmenen, voimakkaasta ennakkorummutuksesta huolimatta. Eipä ole enää korkea kynnys keksiä muuta tekemistä, kun olis jonkun jippoilijan tekemä AS-kisa tiedossa. Valitettavan vähiin näyttävät myös AS-valvojat käyneet, kun saman autokunnan kuski ja kartturi toimivat valvojana-ratamestarina samassa kisassa. Kisaahan markkinoitiin Satakunnan läheisyydessä ajettavana kilpailuna, ei olisi ollut pitkä matka valvojaltakaan sinne :wink:
Jarkko Minni
Posts: 243
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:20 pm
Location: Panttila

Post by Jarkko Minni »

AS Iakas wrote: Oisko SM-arvoisessa 3. Pitkämön Pyörityksessä 2008? :(
"jipporatamestarit" voisivat uhrata tarmonsa, vaikkapa uuteen GPS AS:sään. Saisivat toteuttaa jippoilujaan uuden lajin / haasteen parissa.
Niin oli meillä GPS-käytössä.

No allekirjoittanut ei todennäköisesti toimi kyseisessä kisassa missään tehtävässä (ellei sitten kilpailijana) eli pelkoa meikäläisen jipoista ei ole.
AS Iakas wrote: Valitettavan vähiin näyttävät myös AS-valvojat käyneet, kun saman autokunnan kuski ja kartturi toimivat valvojana-ratamestarina samassa kisassa. Kisaahan markkinoitiin Satakunnan läheisyydessä ajettavana kilpailuna, ei olisi ollut pitkä matka valvojaltakaan sinne :wink:
Todellakin valvojat on vähissä pohjanmaalla, meikäläisellä jää nuo kisatkin melko vähiin kun tuo kuski valvoo lähes kaikki kisat tällä alueella.

Mutta onneksi edes Saloon sain keikka kuskin (vaikkakin kisa piti sitten ajaa mittarittomalla "siiviili"-autolla)

P.S. niin ja sitten varoituksen sana, lokakuussa on EPUA:n harkkari (joka muuten ei ole kestoltaan 3-5 tuntinen), jossa olen vielä kerran :?: ratamestarina
Idioottien kanssa ei voi väitellä, koska silloin joudut alentumaan heidän tasolleen ja silloin he voittavat kokemuksellaan...

Monenlaisia kuvia enimmäkseen autoihin ja moottoriurheiluun liittyen: http://jimin.galleria.fi/kuvat/
poutsi
Posts: 70
Joined: Mon Sep 25, 2006 11:04 pm
Location: Kurikka
Contact:

Post by poutsi »

Niin, ehkä on parempi, että ne tekevät kisoja jotka osaavat, sillä niitähän piisaa. Sitähän 'AS Iakas' tarkoittaa?
Jarkko Minni
Posts: 243
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:20 pm
Location: Panttila

Post by Jarkko Minni »

AS Iakas wrote:... Kisaahan markkinoitiin Satakunnan läheisyydessä ajettavana kilpailuna, ei olisi ollut pitkä matka valvojaltakaan sinne :wink:
Niin ymmärsinkö rivien välistä oikein, että AS Iakas asuu jossakin Satakunnassa ja olisi ollut halukas valvomaan 2.Pitkämön pyörityksen :?: , voi harmi, että tämä asia tuli esiin vasta nyt.

Vai tarkoitatko valvojalla kenties tämän sivuston valvojaa, mutta Arihan oli siellä ajamassa?
Idioottien kanssa ei voi väitellä, koska silloin joudut alentumaan heidän tasolleen ja silloin he voittavat kokemuksellaan...

Monenlaisia kuvia enimmäkseen autoihin ja moottoriurheiluun liittyen: http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Ari
Posts: 185
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:10 pm
Location: Kokemäki

Post by Ari »

poutsi wrote:...ehkä on parempi, että ne tekevät kisoja jotka osaavat...
Harvapa on seppä syntyessään, saati sitten AS-ratamestari. Tekemällä oppii ja asiallisesta palautteesta helmet poimimalla voipi koittaa oppia vielä enemmän.

Osaamisen suhteen ei Pitkämön ratamestareilla ole kuitenkaan hädän päivää. Niin loistavan kilpailun olivat aikaiseksi saaneet. Erinomaisista alueista oli tehty todella tarkat ja ammattimaisen siistit kartat, reitti oli pullollaan tarkkoja ja nautittavan haastavia RT-asemia. Jaksot alkoivat oikeaoppisesti AT-asemilta, joten oikeasti nopeat suoritukset palkittiin. Heti ensimmäisellä pyörityksellä katsottiin kuka osaa tämän lajin, ja kenen on vielä tarvis harjoitella... Hmmmm… (tässä kohdin ei kannata katsoa tuloksista missä ryhmässä sitä oltiin...)

Loistava kisa oli tällä kerralla kuorrutettu muutamalla lisämausteella, mm. tuolla GT-karttajutulla. Tämän otsikon ensimmäisessä viestissä tarkoituksenani oli yleisesti kysellä harrastajakunnan ajatuksia siitä, miltä kunkin suussa maistuivat tällaiset harvakseltaan käytetyt lisämausteet. Jos lisämausteet tuntuvat sopivan monen harrastajan suuhun, niin niitä kannattanee ottaa kisoihin mukaan yleisemminkin. Jos taas pääasiassa näihin mausteisiin suhtaudutaan kuten useimmat suhtautuvat sinappiin suklaajäätelössä, niin ratamestarit kautta maan voivat suunnata energiaansa reitinrakentelussa sopivaan suuntaan.

Vaikka tämä nettikeskustelu ei millään tavalla vastaa koko harrastajakunnan ajatuksia - vain harvathan tänne ovat uskaltaneet ajatuksiaan kirjoitella - niin jonkinlaista suuntaa harrastajien ajatuksista näistäkin jutuista voitaneen vetää.

Eli kiitokset vielä näin jälkikäteen kaikille Pitkämön kisan syntyyn vaikuttaneille. Hienoa, että pääsemme vuoden päästä nauttimaan SM-arvoisesta kisastanne. Jälleen on SM-kilpailun järjestämisvastuu annettu varmasti osaaviin käsiin.
Mikko Heikkilä
Posts: 115
Joined: Tue Sep 26, 2006 12:28 pm
Location: Vaasa/Isokyrö

Post by Mikko Heikkilä »

Henkilökohtainen mielipide on, että 200 000 karttaa ei saisi käyttä kuin yli pitkillä siirtymillä esim. >10km koska silloin se on perusteltua kartta tilan vuoksi.

Olihan se pitkämön juttu ehkä vähän "turha", mutta ei siitä nyt näin suurta numeroa kannata tehdä, mielestäni kisa oli hyvin suunniteltu ja toteutettu. Ei lannisteta ehkä pohjanmaan innokkainta ratamestari kaksikkoa!
Jarkko Heino
Posts: 161
Joined: Tue Sep 26, 2006 10:45 am
Location: Lohja

viittaus valvojiin..

Post by Jarkko Heino »

Täysin off topik!
Aikoinaan kun oli halukkaita valvojakurssille/koulutukseen ilmoitettiin ylempää ettei ole tarvetta enemmille valvojille (täällä etelässä ainakin oli näin noin 10v sitten) joten ei kai ketään oikeasti harmita jos saman autokunnan "ukot" ???????
Miten sitten lienee nykyisin tilanne? :wink:
poutsi
Posts: 70
Joined: Mon Sep 25, 2006 11:04 pm
Location: Kurikka
Contact:

Post by poutsi »

Nimimerkki 'AS Iakas':n "pyynnöstä" olemme päättäneet järjestää SM kisan ensi vuonna ;o))
jp
Posts: 15
Joined: Tue Nov 14, 2006 11:35 pm

Post by jp »

:twisted: Vaihtaakaa mettäsuunnistukseen sielä on rehelliset kartat ei tarvi ainaakaan niistä valittaa. :lol: No yks syy tietysti oli ittelläkin lajin vaihdossa juuri noi niin sanotut jipot jotka nyt ei välttämättä tähänkään lajiin kuulu.
Ari K
Posts: 18
Joined: Tue Oct 03, 2006 4:13 pm
Location: Laihia

Post by Ari K »

Molemmat pitkämön pyöritykset ovat olleet sitä metsä suunnistusta autolla parhaimmillaan, jos kisassa on 1 kappale 2 millin viiva tieltä sivulle niin ei kai se ny tee suunnistuksesta heti niin vaikeaa..
Ei muuta kun kurikan pojat kisaa suunnittelemaan,pohjat ainakin on loistavat.
AS Iakas
Posts: 5
Joined: Tue Oct 24, 2006 6:10 am

Post by AS Iakas »

Kiitos Poutsi kunniasta :o
Toimitan sitten lähempänä kisaa yhteystiedot VIP-paketin lähettämistä varten. Sen verran tässä kuitenkin myynninedistämistä tapahtui 8)
Post Reply