Pitäisikö GPS sallia?

Keskustelua, kommentointia ja pohdintaa säännöistä, niiden tulkinnoista ja parannusehdotuksista.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

TomiViitala
Posts: 72
Joined: Tue May 15, 2007 1:55 pm
Location: Ylöjärvi

Pitäisikö GPS sallia?

Post by TomiViitala »

Tuolla tekniikka-osastolla virisi keskustelua GPS:n käytön sallimisesta autosuunnistuksessa. Henkilökohtaisesti olen hiukan samoilla linjoilla Eeron kanssa että GPS hype on ottanut kovasti tulta alleen, ja varsinkin uusia harrastajia saattaisi innostaa päästä kokeilemaan GPS:ää tositoimissa. Myös konkareiden suunnistustyyliin GPS todennäköisesti toisi jotain muutoksia. Toisaalta tekniikka kehittyy ja miksi laji ei kehittyisi mukana?

Mutta, mutta... järkeviä perusteluja on varmasti puolesta ja vastaan. Yhtenä ongelmana itse näen GPS:n mukana tulevat kartat, ja omien karttojen mukaanottaminen kilpailuun on kyllä kyseenalaista. Varsinkin, jos kyseessä on tarkat maastokartat.
EsaT
Posts: 71
Joined: Tue Sep 26, 2006 8:15 am
Location: Lemu

Post by EsaT »

Mun puolesta GPS:n käyttö voisi olla vapaata, kunhan siinä ei ole valmiita karttapohjia, sääntöjen sallimaa uusinta tiekarttaa lukuunottamatta.

Ainoa syy miksi GPS:ää voisi käyttää että näkee missä on ennen eksymistä pyöritty. Tosin eihän meistä kukaan koskaan eksy, joten ei siitä mitään hyötyä kenellekään olisi. ;) Lisäksi hyötyä saattaisi olla kompassina ja kellona. Tarkat taulut on joka tapauksessa löydettävä paperien perusteella.

Kompun korvikkeenakin sitä voisi käyttää, kunhan joku tekisi sopivan softan.

Kuinka moni on yleensäkään käyttänyt GPS:ää kun se oli sallittu?
Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Post by Baas 009 »

Kun lajia yrittää mainostaa muille, ensimmäinen kysymys on aina "saako käyttää gps:ää?" Minun puolestani voisi olla sallittu, mitään tekoa sillä suunnistuksellisesti ei ole, koska pyöritykset ovat niin pientä piperrystä että GPS:stä loppuu tarkkuus ja kartoissa ei ole koordinaatteja. Lisäksi kunnon kartanlukutaidolla mennään älyttömästi kovempaa kuin sillä että jatkuvasti vahdataan ruudulta missä ollaan. Valikkosuunnistukset on sitte toinen juttu...

Uskallan väittää että edes gps:n käyttöön harjaantunut kaksikko ei mene edes peltosokkeloa ympäri sellaista sellaista tahtia kuin asiansa osaavat "oikeat" autosuunnistajat, vaikka kartassa olisi koordinaattipisteitäkin ilmoitettu.

Suurin etu tuosta on tosiaan kilpailun jälkeen, kun trackerilla voi katsoa että missä hukassa sitä on pyöritty. Siitä on hyötyä oppimisen kautta....

Off-road-jampat harrastavat vähän valikkosuunnistuksen tapaista lajia, missä on käytössä tämä nyt virossa kokeiltava systeemi eli "ota kuva kun pidetään kiinni rastista ja autosta". Tosin siinä lajissa se älyvapaisiin paikkoihin tunkeminen on vielä suuremmassa osassa kuin tässä meidän vähän pienemmillä renkailla ajettavassa lajissa. Tässä kisassa rasteille on annettu gps-koordinaatit. Voisi vihjaista joskus offiporukalle näistäkin kisoista, olkoonkin että saattaa tulla naureskelua pienistä kipoista ja renkaista, sekä gps:n käyttökiellosta.... näkisivätpähän että joskus on kiva kun auto on vähän pienempikin... :D

-Ville
Jarkko Heino
Posts: 161
Joined: Tue Sep 26, 2006 10:45 am
Location: Lohja

GPS:n puolesta!

Post by Jarkko Heino »

Eli ihan vapaasti niin kauan kun ei saa syöttää reittiä etukäteen koneen muistiin ja kuuluu piiip kun liikaa oikealla ja tyyyyt kun liikaa vasemmalla (mittatarkkuus 1m) :lol:
Etelä naapurissa on kaikenlaisia gps vempaimia autoissa (jopa todella tarkkojakin karttoja läppärillä) mutta hyvin siellä ainakin vielä on rastit löytynyt ihan paperikartoillakin, enkä tarkoita itseäni tässä kohdin. :wink:

Miksei muuten tuota kamerarasti juttua voisi käyttää ihan kotimaassakin?
Olisi helppo tarkistaa kuvista käydyt rastit jotka voisivat olla kiinteästikkin maastossa. (valikossa liikennemerkki,tienviitta, puu ynm ynm..) Ei sitä aina ole pakko olla rastit niin pahoissa paikoissa että autoa saa kantaa 2h suuntaansa. --> http://www.laplandtrophy.com/2007/
Ari
Posts: 185
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:10 pm
Location: Kokemäki

GPS:n puolesta!

Post by Ari »

Kartturit voitaisiin mielestäni kokonaan korvata GPS-laitteilla. Onhan sitä GPS:n komentokieltä huomattavasti selkeämpää seuratakin, verrattuna perinteiseen orgaaniseen etupenkinkuluttajaan... Vai mitä tuumitte: "aja yksi sataa metriä ja käänny oikealle - käänny oikealle!" Harva kartturi kun pystyy tuollaiseen selkokieliseen suoritukseen.
Jarkko Heino
Posts: 161
Joined: Tue Sep 26, 2006 10:45 am
Location: Lohja

heh..

Post by Jarkko Heino »

saati kun kuski ei käännykkään 100m kohdalla.. jatkaa gepsi.. aja 30m suoraan ja käänny sitte jo viimestään oikealle toope!! :)
Oli jossain tv ohjelmas koomikko jolla mielestäni hyvä ajatelma gps:n äänelle.. Erillaiset mielialat/käyttäytymismallit.
Hajamielinen = ai niin tuosta piti kääntyä (sanoo 50m risteyksen jälkeen motarilla)
Aito vaalea hiuksinen = kysyy 30km ajelun jälkeen..... minne olimmekaan menossa? :wink:
Mikko Heikkilä
Posts: 115
Joined: Tue Sep 26, 2006 12:28 pm
Location: Vaasa/Isokyrö

Post by Mikko Heikkilä »

Eikös tämän lajin tarkoitus ole kehittää hyviä suunnistajia, eikä hyviä GPS käyttäjiä. Mielestäni eräs tämän lajin suoloista on, että löytää takaisin oikealle reitille jos on eksynyt (usein hukassa ollut).

Millä pystytään valvomaan ettei sulla ole käytössä kuin perus tiekartta.
mikky
Posts: 305
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:14 am
Location: Riihimäki

Post by mikky »

Mikko Heikkilä wrote:Millä pystytään valvomaan ettei sulla ole käytössä kuin perus tiekartta.
Millä nykyisin pystytään valvomaan, ettei sinulla ole edellisten kilpailujen kartat tai muita tarkkoja karttoja vaikka penkin alla? Eiköhän tämä samaan rehellisyyteen perustu. Toivottavasti tämä laji pysyy mukavana ajanvietteenä, eikä muutu liian tiukkapipoiseksi sääntöjen ja niiden "vahtimisen" suhteen.
Ari
Posts: 185
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:10 pm
Location: Kokemäki

Post by Ari »

Mietitäänpä, millaisia vaikutuksia voisi GPS-laitteilla lajissamme olla.

+ uusien tekniikkafriikkien (sallaisiahan etupäässä olemme) mukaan saaminen lajin pariin
+ omien harhailujen ja hakemisten analysointi kisan jälkeen
+ GPS-laitteiden käyttäminen ajanlaskennan apuna (ehkä)

- paine tehdä "GPS-tarkkoja" karttoja = lisätaitovaatimus ratamestarille
- mahdollisuus verrata jälkikäteen reittiviivan muotoja GPS-viivaan. tarpeettoman jälkipelin mahdollisuus
- siirtymäpiristyksenä käytettävien vanhantienkikkojen yms. hauskuukien etsimisestä tulisi tekniikkalaji
- ristiriitatilanteissa (matka, muoto, karttamerkit) olisi vielä yksi lisämuuttuja (gps-data), joka olisi sovellettava sääntöihin.

Tässä alkua...
Jarkko Heino
Posts: 161
Joined: Tue Sep 26, 2006 10:45 am
Location: Lohja

niinhh

Post by Jarkko Heino »

Mikko: Sillä valvotaan kun pidetään palkinnot nykyisen kaltaisina.. :)
mikky: Kun pyynnit on tarpeeks kovat ei kerkiä apuja kuikkimaan.
Vaikka monet kisamatkoilla alueen karttoja opiskelevatkin! :?:
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

Ihan perus GPS ei suoritusta varmaan millään lailla paranna, siitä kun ei saa ulos koordinaatteja kummempaa ja niitä on huonosti merkattu AS-karttoihin.

Tilanne onkin jo toinen, jos käytössä on GPS-navigaattori. Itselläni on TomTomin malli ja siinä olevat kartat ovat kyllä (liian) tarkkoja. Siirtymäluontoisia isompia teitä kun ajetaan, niin mukavasti tuollaisella navigaattorilla näkee vanhan pohjat ja muut lähtevät pikkutiet, eli helpottaa kyllä kummasti isommilla teillä mentäessä. Varsinaisilla piloilla ei tuollakaan laitteella mitään tee.
Heikki
Posts: 55
Joined: Tue Sep 26, 2006 5:07 pm
Location: Pieksämäki

Post by Heikki »

Ensiksikin kannattaisi kokeilla asiaa käytännössä.Siellä Hämeen/Etelä-Suomen alueella on vielä kohtuu aktiivista toimintaa varsinkin harkkarien muodossa.Tarvitseeko käytännössä muuta kuin GPS-luokka entisten perinteisten lisäksi?Eihän siitä luokasta tarvitse pisteitä/palkintoja jakaa,koska kuitenkin toiminta sääntöjen eläessä kokeilutoiminnassa olisi vakiintumatonta.

AS onkin,kuten monesti olen jo sanonut,nykymuodossaan aikansa elänyt.Snurrat ja comput rämettivät lajimme,ei tämä enää huponommaksi voi mennä.Ehdottomasti idea on hyvä ja kokeilemisen arvoinen.
Ei oo heleppoo....
eero
Posts: 396
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:18 pm
Location: Vaskio
Contact:

Post by eero »

No nyt on herännyt ministeritkin: kojelauta puhtaaksi.
jasu
Posts: 42
Joined: Tue Aug 21, 2007 8:13 am

Post by jasu »

Aken arvosteluperusteissa navigaattori on aiheuttanut korjauskehotuksen jo vuoden alusta saakka.

E4 Tuulilasi
3.2.
Säännöstenmukaisuus, kunto, tummennus ja hyväksymismerkinnät.
Silmämääräisesti Hyväksymismerkinnät Vertailulasilla tai valonläpäisymittarilla.


Puuttuu tai kiinnitys puutteellinen. Halkeamia tai säröjä kuljettajan näkökentässä (direktiivin 77/649/ETY mukainen näkökenttä myös auton keskilinjan oikealta puolelta). Liimattavassa tuulilasissa halkeama reunasta reunaan. Naarmuinen, hankautunut. Liian voimakas tummennus, valonläpäisykyky alle 75%. Tuulilasiin kiinnitetty kalvo, tarra tai esine. Näkökenttää rajoittava esine. Hyväksymismerkintä puuttuu tai säännöstenvastainen.
avr
Posts: 2
Joined: Sun Apr 27, 2008 5:02 pm

Post by avr »

Tervehdys!

Itse en GPS:n navigointikäyttöön as-käytössä ota kantaa, mutta mieltä tällaisesta käytöstä mahdettaisiin olla?

Eli GPS palikka ja puhelin. Ja puhelimessa ei olisi navigointi tai mitään karttasoftaa (eikä välttämättä toimivaa sim-korttiakaa). Vaan puhelimesta löytyisi simppeli java-ohjelma, jossa olisi GPS:n pohjalta kuljettu matka, nopeus, ajanottoa kelloa yms. Eli GPS/puhelinpohjainen ajotietokone. Mitään koordinaatteja tai paikkatietoa ei olisi.

Ideahan tuossa olisi tuossa tuon paketin edullisuus. Perus javaa tukevia puhelimia löytyy käytettynä parillakympillä, ja mahdollisesti taskusta löytyy jo GPS palikka.

Tarkkuus ja toimivuus tietysti riippuu käytettävästä laitteistosta, mutta noin perusideasta haluaisin mielipiteitä? Meneekö tuo laittomaksi setiksi kisoissa, tai olisikos tuommoiselle ohjelmalle kiinnostusta?
Post Reply