Sääntömuutokset 2013 / ylimääräinen JAT

Keskustelua, kommentointia ja pohdintaa säännöistä, niiden tulkinnoista ja parannusehdotuksista.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Post Reply
Åke
Posts: 496
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Janakkala

Sääntömuutokset 2013 / ylimääräinen JAT

Post by Åke »

Luin läpi kaudelle 2013 tulleet muutokset, ja muutokset olivat, ainakin omasta mielestäni, hyviä ja järkeviä. Kiitos siitä lajiryhmälle.

Yksi asia jäi kuitenkin itseäni mietityttämään, eli tuo kohta:
- ylimääräinen AT-, JAT- tai JRT-merkintä 600 vp

Tuossa uuten asiana on tuo ylimääräinen JAT. Missä tilanteissa voi tulla ylimääräinen JAT? Tietysti jos C-luokkalainen vahingossa ajaa vain ylemmille luokille kuuluvalla JAT:lle, mutta voiko muuten?

Ainakin itse olen mieltänyt asian aikaisemmin niin, että kun olet jakson päättävälle JAT:lle ajanut, niin vaikka joku lenkki olisi unohtunut, niin se oli siinä. Uudestaan saman JAT:n ottaminen olisi jaksolle palaaminen ja hylkäys.

Jos nyt uusilla säännöillä huomaakin JAT:lla, että jotain jäikin ajamatta, niin voiko käydä paikkaamassa mokansa JAT:n jälkeen, ja ottaa JAT:n uusiksi 600 virhepisteellä?

Voisiko joku ystävällisesti selventää, että mitä tällä ylimääräisellä JAT:lla nyt tarkoitetaan?
Tsaari
Posts: 102
Joined: Tue Jan 25, 2011 1:12 pm

Post by Tsaari »

En ole lajiryhmäläinen, mutta luulen tietäväni syyn:

Joskus reitillä saattaa olla tilanne, että samalla alueella on kaksi eri JATtia lähekkäin ja vahingossa suunnistusvirheen seurauksena polkaiset väärälle ja otat leiman. Varsinkin mikäli JATteja ei ole numeroitu tai niitä ei ole voitu numeroida eri luokkien reittierojen takia. Tästä ei kai ole ollut aiemmin varsinaista mainintaa säännöissä, vaan tällaisen sattuessa on jouduttu soveltamaan tätä Åken mainitsemaa kohtaa eli periaatteessa kisa loppuisi tähän, vaikka kyse olisikin vilpittömästä suunnistusvirheestä. Tilannehan pitäisi olla erittäin teoreettinen ja vältettävissä joko numeroinnilla tai JATtien toisenlaisella sijoittelulla.

Periaattessahan näin voisi käydä vaikkapa ihanaisella Siikakankaalla, jos eksyy totaalisesti ja yrittää päästä jatkamaan löytämällä JATille. Ja löytääkin JATin, mutta väärän... Tämän vuoksi sijoitimme Kesäillassa kaikki JATit alueen eri kulmiin, eikä yhtään edellisen kaltaista virhettä sattunut. Tosin enemmän taisi olla ylipäätään poislöytäminen :roll:

Toki jälleen kerran täytyy toivoa, ettei tämä urheilullista ratkaisua puoltava sääntömuutos lisää porsaanreiän tonkijoita tai hyväksikäyttäjiä. Jaksolle palaaminenhan on yhä edelleen kielletty. Nämä "kylmät" emit-asemathan tarjoavat tähän kiusallisen mahdollisuuden joskus.

Mutta herrasmieslajihan tämä on, vai miten se oli :P
Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Post by Baas 009 »

Toinen mahdollinen sovelluskohta on ylimääräinen JAT-merkintä, mikä on emit-kisassa mahdollista kun itse merkitään aikoja korttiin. Nimim. ylimääräisiä AT-merkintöjä tehnyt...

Jaksolle palaamisen käytännössä estää se, että EMITtiin tarvitaan väliin toinen leimasin ennen kuin kortti edes hyväksyy samaa leimasinta uudestaan. Jos käy tuloleimasimelta hakemassa leiman väliin, näkyy siittä suoraan jaksolle palaaminen.

-Ville
jps
Posts: 26
Joined: Sun Nov 05, 2006 4:41 pm
Location: loimaa

Post by jps »

Kovin vähän uutta taivaan alla mutta hieman parempaan suuntaan vaikka itsekään en ihan Jat asiaa miellä suureksi edistykseksi mutta antaa hieman anteeksi inhimillisiä erehdyksiä, kyse kuitenkin on varmaan kilpailukorttiin itse tehdystä merkinnästä vai käsittääkö(toivottavasti) tuo myös emittiin saadun ylimääräisen merkinnän jota kannattaa muutenkin pitää riittävän kaukana pyörityksestä ettei houkuttele hakemaan välillä vaikkapa ojan yli juosten ja sitten loput taulut hakemaan, ja näitä en halua nähdä!
Hieman kaipaan valaistusta näin ennen kauden alkua miten suhtaudutaan jos tuota jat sääntöä joku suttuvihkoakin käyttävä tarvitsee esim. tauluja jäi luntille ja sitten huomaa jat merkinnän korttiin tehtyä että vaikkapa 4 numeroa sutulla että pistämpä nuo korttiin ja sama jat aika uudestaan perään niin onko vielä tuloslaskennan osalta homma kuitattu 600 pisteellä, vai meneekö taas käräjille tuosta!
Toivon tuossakin asiassa järjen käyttöä ja hyvää tahtoa kilpailijaa kohtaan, näin sovitaan eikö vaan!
Sitten tuo kohta "Kilpailun johto voi hyväksyä ilmoittautumisen kuljettajaksi luokitustaan alempaan luokkaan kansallisissa kilpailuissa."
tämä voisi olla hyvä asia myös esim. SM kilpailun yhteydessä jos tuo C ja B on kyseisessä kilpailussa ns.kansallinen niin onko asia tulkittava siten että esim A luokkalainen pääsee silloin kuljettajaksi vaikkapa B luokkaan joka olisi sekin jo yksi erinomainen parannus kun tuo kevyt kuuden tunnin rykäys ei ole aina se mitä lajilta hakee, tämäkin kaipaisi selvennystä ennen kauden alkua!?
Paras vaihtoehto olisi noissa SM.säkin että M ja A luokkalaisillakin olisi näinä vähäisten kisojen aikana mahdollisuus ajaa vaikkapa B reitti niin olis näitä inhimillisiä kisoja vähän enempi vuoden aikana, jospa tämä sitten taas ensi vuonna sääntöihin!
No eipä silti, hymyssä suin kohti uusia virhepisteitä!
T.juha
Åke
Posts: 496
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Janakkala

Post by Åke »

jps wrote:Sitten tuo kohta "Kilpailun johto voi hyväksyä ilmoittautumisen kuljettajaksi luokitustaan alempaan luokkaan kansallisissa kilpailuissa."
tämä voisi olla hyvä asia myös esim. SM kilpailun yhteydessä jos tuo C ja B on kyseisessä kilpailussa ns.kansallinen niin onko asia tulkittava siten että esim A luokkalainen pääsee silloin kuljettajaksi vaikkapa B luokkaan
Tätä SM:n yhteydessä ajettavia B/C luokkia ja niiden kuulumista ko. SM kilpailuun joskus penäsin myöhästymissäännön vuoksi:

30.11 Mikäli yli 1/4 luokan maaliin saapuneista kilpailijoista ylittää kokonaismyöhästymisrajan, se pitenee automaattisesti 60 minuutilla. Arvokilpailuissa kokonaismyöhästymisraja pitää olla kaikille luokille sama.
Kilpailijamäärän laskenta suoritetaan luokkakohtaisesti ja pidennys tehdään kaikille luokille, jos yksikin luokka sitä edellyttää.


Ja silloin sain vastauksen, että B ja C ajavat omaa kilpailuaan, ja se on SM:n yhteydessä ajettava erillinen kilpailu. Joten B/C luokkien myöhästymiset ja myöhästymisrajat eivät vaikuta tai ole sidoksissa SM:n vastaaviin.

Tästäpä vaan tuleekin sitten seuraava ongelma, jos B/C ajavat omaa kilpailuaan, ja SM omaansa, niin käsittääkseni vain B/C kilpailuun kuuluvia kylttejä ei saa olla SM:n reitillä (ja tietysti myös toisinpäin). Nykyäänhän on tullut tavaksi käyttää noita toisten luokkien kylttejä tyrkkynä myös SM kisoissa, toisin kuin ennen jolloin SM:ssä ei muita luokkia ollut.

40.3 Kilpailun reittien ulkopuolelle sijoitettujen asemien käyttö on kielletty.
Pepe
Posts: 87
Joined: Thu Dec 13, 2007 10:38 pm

Post by Pepe »

Hyvä havainto Åke. Sääntökirjan 70.1 mukaankin SM ja Kansallinen ovat ihan eri kilpailumuotoja, joten toki ne silloin ovat eri kilpailujakin.

Siis: Säännöissä olisi edelleenkin paljon perkaamista ja yksinkertaistettavaa, jotta tavaksi tulleet käytännöt ja säännöt voisivat paremmin kohdata.

Vai pitäisikö jotkut asiat (esim. kilpien sijoittelu yms.), joita ei voida tai haluta noudattaa, olla pois säännöistä. Nehän voitaisiin antaa vaikka jollain lajiohjeistuksella tai neuvoilla noudatettavaksi.

Olisi varmaan kaikille mukavampaa, jos sen noudattaminen, mitä on varsinaisissa säännöissä, olisi helpompaa.
Pepe
Post Reply