Pohjapanssarit

Kaikki autoihin liittyvä tekniikka ja räpellys.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Bilos Team
Posts: 4
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:25 am

Pohjapanssarit

Post by Bilos Team »

Tervehdys ,

mistähän löytyisi pohjapanssareita ? kuka valmistaisi ja taittaisi sopiviin kulmiin ?
Bilos , when fast is not enough....
eero
Posts: 396
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:18 pm
Location: Vaskio
Contact:

Post by eero »

Jos haluat että ne joku sinulle kanttaa niin tarttis olla kuvat eli ei muuta kuin auton alle ja mittailemaan ja piirustelemaan. Ekat menee kuiteskin sudeksi eli kannattaa aloittaa kilpakumppaneilta vakoilemalla. Rohkeesti vaan pälyilemään autojen alle ja ihmettelemään toteutuksia, saatat vielä yllättyä. Jos nyt lähtisin panssaria tekemään, niin kolmen (3) millin teräslevyä neliö ja siitä lähtisin sorvaamaan, tuo kun on jo tarpeeksi tiukkaa tavaraa ja materiaalina helppoa työstää.

Ensin kaava pahvista eli mallaile kuinka suuri suora levy tuonne alle mahtuu ja sen "siirrät" tuohon teräslevyyn. Sitten nuo taivutukset käy kotioloissa näppärästi materiaali puoleen väliin ohentamalla jolloin taivutus menee helposti tuota viivaa pitkin käsvoimin (riippuu habasta :D ). Hitsiä perään ja a'vot eka panssari on valmis. Öljypropun kohdalle kannattaisi tehdä rasiaporalla reikä.

Sitten kun ruokahalu kasvaa syödessä on alumiinisen panssarin vuoro ja se on helppo sitten teettää tuon mallin mukaan, kunhan olet alkuperäisen saanut viriteltyä mieleiseksi, alupanssarin paksuus tulee kuitenkin valita kertaluokkaa paksummaksi.

Tuosta se lähtee ja eka panssari kannattaa tehdä mielummin ohuesta kuin liian paksusta jotta on helpompi sovitella ja parempi ohut peltinen panssari kuin ei mitään.

Ja sitten maalia päälle molempiin versioihin, auttaa talvikelillä.

-e-

Ja sitten viisaammat valaiskoon jotta menikö edes sinnepäin, tietysti auttaa jos on joku kaverin tuttu jossakin "ohut"levyfirmassa töissä.
Heikki
Posts: 55
Joined: Tue Sep 26, 2006 5:07 pm
Location: Pieksämäki

Post by Heikki »

HARDOX 650 laatu on teräksestä aika sopivaa,kestää jo 3 mm aineksena paljonkin.Rasiapora ei vaan taida enää pystyä siihen,polttoleikkaus on helpompaa.Reikien käsiporaus kannattaa aloittaa pienellä terällä ja suurentaa sitten reikiä isommalla/isommilla terillä.

AR 400 laatuna olisikin jo aika jämerää,ei tarvitsisi pahemmin porailla... :lol:
Ei oo heleppoo....
Mikko Heikkilä
Posts: 115
Joined: Tue Sep 26, 2006 12:28 pm
Location: Vaasa/Isokyrö

Post by Mikko Heikkilä »

Meillä on 6mm alumiini levyä joka suojaa konetta ja vaihdelaatikkoa.
Heikki
Posts: 55
Joined: Tue Sep 26, 2006 5:07 pm
Location: Pieksämäki

Post by Heikki »

Alu on hyvää ja kevyttä ainettaTosin 6 mm alu ja 3 mm teräs ovat liki saman painoista ainetta,alun eduksi.Nyrkkisääntönähän on,että jos autoa ei kärsi nostaa tunkilla pohjapanssarista,niin jotain on mennyt pieleen!
Ei oo heleppoo....
Mikko Heikkilä
Posts: 115
Joined: Tue Sep 26, 2006 12:28 pm
Location: Vaasa/Isokyrö

Post by Mikko Heikkilä »

Kyllähän sielä varmaan ohuempikin alumiini levy kestää. Sattui vaan olemaan silloon justiin tuota kokoa tarjolla. Taitokset suunniteltiin aluksi suoran levyn kanssa mittailimme että mistä pitäisi taittaa ja kuinka paljon.
Sitten vain paikalliseen metalli/teräs takomoon kysymään että jos voisivat tehdä homman pientä korvausta vastaan.
Lehtimäki
Posts: 62
Joined: Tue Sep 26, 2006 8:19 am
Location: Eurajoki

Post by Lehtimäki »

Alu levyn tulee olla mangaanilla seostettua niinsanottua merialumiiniä AlMg sitä ei välttämättä joka romuttamosta löydy. Meillä pohjassa 4mm AlMg levy ja hyvin luistaa ilman maaliakin. Moottorin alla on toistaiseksi Al turkkilevyä mutta se on melko pehmeää ja antaa periksi ja ei ole luistava. :roll:
Volvo242
Posts: 168
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:29 pm
Location: Loppi

Post by Volvo242 »

Heikki wrote:Nyrkkisääntönähän on,että jos autoa ei kärsi nostaa tunkilla pohjapanssarista,niin jotain on mennyt pieleen!
Valistakaa tyhmää, mikä taika siinä on että auto tarvii saada nostettua panssarista? Ite ajattelin Leoneen näprätä alumiinista ainakin moottorille ja laatikolle, ehkä sit myös perämurikan ympärille vähä suojaa
Subaru Leone RX 4WD -85
joteam1
Posts: 89
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:37 am

Post by joteam1 »

Jos se ei kestä tunkilla nostaa, niin ei se kestä iskujakaan???
Ari
Posts: 185
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:10 pm
Location: Kokemäki

Post by Ari »

Volvo242 wrote:... mikä taika siinä on että auto tarvii saada nostettua panssarista?
Ei se panssarista auton nostaminen kai se oleellisin juttu ole . Voisi olettaa, että jos panssari ei kestä auton painoa autotallissa varovasti tunkilla nostettaessa, niin mahtaisiko sama panssari kestää auton painon vauhdikkaasti (väärällä) uralla kiveen ajettaessa? En ainakaan itse uskaltaisi koettaa... :wink:
Volvo242
Posts: 168
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:29 pm
Location: Loppi

Post by Volvo242 »

Ari wrote:
Volvo242 wrote:... mikä taika siinä on että auto tarvii saada nostettua panssarista?
Ei se panssarista auton nostaminen kai se oleellisin juttu ole . Voisi olettaa, että jos panssari ei kestä auton painoa autotallissa varovasti tunkilla nostettaessa, niin mahtaisiko sama panssari kestää auton painon vauhdikkaasti (väärällä) uralla kiveen ajettaessa? En ainakaan itse uskaltaisi koettaa... :wink:
Niinno niinhän se tietenkin menee, kun sitä alkaa oikeen aatteleen, mutta kun on lusikalla annettu nii ei voi kauhalla vaatia... :shock:
Subaru Leone RX 4WD -85
tikkku
Posts: 11
Joined: Thu Sep 28, 2006 2:43 pm
Location: pieksämäki

Post by tikkku »

eikös kaikkien tuntema "turkkipelti" ole suht käypästä ainetta? kevyttä ja suht järeetä.
eero
Posts: 396
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:18 pm
Location: Vaskio
Contact:

Post by eero »

Kaikenhan saapi rikki jos niinkseen haluaa. Jos tuosta panssarista haluaa kestävän niin aina siellä on jokin muu paikka kun antaapi periksi. Ns. turkkilevy nyt ei ole paras aihio panssarille, mutta parempi kuin ei mitään, suosittelisin sileätä ja kuten aikaisemmin on mainittu niin mitä enemmän seosainetta sitä parempi jos alumiinista haluaapi tehdä. Ehkä suurin ropleema kisaurilla ei ole "maakivet" ja kannot vaan uralle pyörähtäneet murkulat ja varsinkin kaikenlaiset oksat ja risut jotka voivat tehdä jo nekin pahaa jälkeä sopivastii moottoritilaan noustessaan (syylari, öljynsuodatin tai jotakain muuta pienempiarvoista). Mielestäni parempi ohut kuin ei mitään ja jos on kisan jälkeen kovin lommoilla niin sitten paksuntamaan.

Yksi mikä kannattaa ottaa huomioon on tuon panssarin helppo poisotto jotta se remontti tulisi tehtyä ja taasen takas laitettua, sekä niiden kiinnityspulttien kantojen suojaus tai laitto sellaiseen paikkaan että saa oteta muutaman kivenajon tai hiekassalaahauksen jälkeen muutakin kuin putkitongeilla. :oops:
Heikki
Posts: 55
Joined: Tue Sep 26, 2006 5:07 pm
Location: Pieksämäki

Post by Heikki »

Onhan turkkikin sileää,jos tekee sen epätuningmaisesti kuviot piiloon,eli konehuoneeseen päin. :wink:
Ei oo heleppoo....
Bilos Team
Posts: 4
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:25 am

Post by Bilos Team »

Kiitos kaikille osaa ottaneille , nythän olenkin jo asiantuntia ja panssarit alla . 6mm säiliö alumiini suojaamaan etupanssaria , 4mm säilöö alumiini helmoissa ja perässä suojaamassa perää ja tankkia.

Auton pitäisi olla valmis viimeistään kinkku lenkkiin !

siellä nähdäänn

BILOS as team
Bilos , when fast is not enough....
Post Reply