Page 1 of 2

Justy sammuilee. Apua!

Posted: Mon Feb 02, 2009 5:15 pm
by kossu
Joo eli nyt sitte alko yhtäkkiseltää justy sammuilemaan ajaessa. Sis moottori käy tyhjäkäyntiä iha normaalisti niinkuin ennenkin ja kaasuun vastaa myös niinkuin ennen, sekä kiihdyttäessä ei hytkyä eikä pätki yhtään mutta kun laskee kaasun pois ja antaa valua konejarrulla niin alkaa kierrosmittari oudosti suoraansanottuna pompahtelemaan 0-1500-2500 kierroksen välillä. ja pomphatelee hetken kunnes sammuu. siinä välissä kun konejarrulla alkaa pomppimaan mittari,niin jos painan kytkintä niin alkaa hyrräämään tyhjäkäyntiä tai sitten sammuu ja poksauttaa välillä putkessa. sama ilmenee välillä kun kiihdytän hitusen ja sitten painaa kytkimen pohjaan ja sit kierrosmittari laskee nollille ja saattaa taas sammua... :( :( :( :(

Apua kaivataan! ja anteeksi ehkä hieman epäselvä ilmaisu, mutta toivotaan että tekstistä saa edes jotenkin selkoa

Posted: Tue Feb 03, 2009 8:26 am
by KariM
Sähkövialta kuulostaa, olethan tarkistanut puolan ja virranjakajan johdot. Jos ei vika ole niissä niin sitten tulee vaikeampaa. Virtalukon pohja, sytytyksen ohjaus, anturivika, johtoliitos jossain...

Allekirjoittaneella siirtyi joskus Tanskan reissu päivällä kun kuvailemasi tapainen vika Justyyn tupsahti kesken Turun-reissun ja stoppasipa auto sitten lopulta kokonaan, onneksi vain pari kilsaa kotoa... Virranjakajan päässä oli maajohto hapertunut lähes irtipoikki vaikka ei katkenneelta näyttänytkään. Vaihdoin silloin virranjakajan ja vot on toiminut siitä lähtien (juu, muita omituisia pikkuvikoja on kyllä ollut).

Posted: Thu Feb 05, 2009 9:57 pm
by kossu
Oorrait, joo mun pitää noi tulpan johot ja toi virranjakajan ympäristö nyt nuuskia viikonloppuna.. Mulla on yhdet ylimääräset uudet tulpan johdot onneks varastoituna jos niiissä vika. Ja pitää nuo virranjakajalle tulevat piuhat/ se maadotus tarkastaa että on kunnossa. Tämä on ensimmäinen ns. isompi vika justyssäni on nimittäin muuten pelannut kuin unelma. Tietysti noita pikkuvikoja on mullakin ollut mutta ei menoa ole hidastaneet.

Raportoin taas lisäää aiheeseen liittyen kun jotain selviää.

mahdollisia syitä

Posted: Fri Feb 06, 2009 5:56 pm
by TomiViitala
Virranjakan kansi ja pyörijä on kans sellaisia perusjuttuja justyssa, jotka saattavat silmämääräisesti näyttää ihan ok:lta, mutta ne vaihtamalla auto vain alkaa käydä paremmin. Maksavat motonetissa vähän yli 10 euroa.

Sitten yksi mielenkiintoinen Justyn "spesiaali" on pyörijää kiinnipitävä pieni ruuvi. Se nimittäin on monella irronnut ja huonolla tuurilla se onnistuu vääntämään virranjakajan sisällä sellaisia pieniä kielekkeitä. Jos ne kielekkeet on yhtään vinossa, niin sytytys sekoaa. Jos ruuvi on edelleen paikallaan, niin ei välttämättä ole huono idea laittaa pisara kierrelukitetta siihen ruuviin. Sellaista mallia joka ei sitä lopullisesti liimaa kiinni.

Posted: Sat Feb 07, 2009 3:13 pm
by kossu
Joo tuota mulla oli joskus se pikkuruuvi varmaan irronnut kun sen virranjakajan purin. Niin ihmettelin että missäs se ruuvi siitä on ja sitte se tipahti sieltä jostain. Täytynee tarkastaa et jos se on taas irronnut ja päässyt tälläkertaa tekemää tuhoja.

Posted: Wed Feb 11, 2009 4:47 pm
by kossu
Nonii eli vika alkaa todennäkösee olee selvillä. Viittaisi siis tuohon puolaan kun mittailin että puolalle tulee jännite kun starttia pyörittää mutta ei kuteskaa sytyttele ollenkaan... elikkäs puolan vaihto, sekä akun lataus voisi olla kohdillaan kun tuokin alkoi vähän hyytymään noista startti yrityksistä :o

Posted: Sat Feb 28, 2009 11:35 am
by kossu
Juu, eipäs ookkaa vielä selvillä... eli nyt oon tulpat, puolan ja sytkä johot uusinu sekä ladannu akun. Mutta ei edes lupaa kun yrittää startata? mikähän sielä vois olla hajonnu? ehdotuksia otetaan vastaan. :shock: :?:

Posted: Sat Feb 28, 2009 11:37 am
by kossu
Tosin noi sytkäjohot menee mitensattuu siitä jakajalta tulpille... Kokeilin kyllä eri järkissä niitä laittaa sinne mutta eipä se paljon muuttunut millään käynnistys yrityksellä.

Posted: Sun Mar 01, 2009 10:20 am
by micco
Tuleeko kipinää vai ei? Miltä kipinä näyttää kun otat puolalta jakajalle menevän johdon irti jakajan päästä ja pidät sen vaikka sentin tai kahden etäisyydellä moottorista samalla startaten?

Posted: Sun Mar 01, 2009 3:44 pm
by kossu
Ei anna puolalta jakajalle tulevalle piuhalle ollenkaan kipinää kun koklattiin.

Posted: Fri Mar 06, 2009 10:50 pm
by kossu
Voiskohan alla olevassa kuvassa olevalla osalla olla osaa tai arpaa kipinän hukkumiseen? Tuon kaivoin sieltä ratin alta esille kun kuulin vähän juttua jostain ns. sytkäboxista johon vois vilkasta? Ei tuossa kyllä silmämääräisesti mitään vikaa näyttäisi kyllä olevan, kolvauksetkin näyttivät olevan ihan OK.
Image

Posted: Fri Mar 06, 2009 11:02 pm
by joteam1
No joko olet tarkistanut ne jakajan johdot? Ne ohuet johdot.
Entä hall-anturin?
Entä moottorin maadoituksen?
Taitaa olla hirmuharvinaista että noissa bokseissa vikaa olisi?

Posted: Sat Mar 07, 2009 11:10 am
by kossu
Moottorin maadoitus on kunnossa.
Jakajan ohuita johtoja en ole vielä tarkkaan kattonu. Ja tuota mistäs päin konehuonetta tuon hall-anturin löydän?

Posted: Sat Mar 07, 2009 12:13 pm
by joteam1
Virranjakajasta, se on se pieni laite joka tekee sen kipinän herätteen. Jotkut jaappanin merkkien varaosa / korjaamokirjat tuntevat sen myös jakajan pick uppina.

Posted: Tue Mar 10, 2009 5:45 pm
by kossu
juu, kattelin äskö noita kolmea ohuempaa johtoa jotka menevät virranjakajalle. Ja huomasin että runkoon menevä oli poikki. ja ne jakajan sisään menevien piuhojen säikeet näkyi, eli siis se eriste oli molemmista kovettunut korpuksi ja haljennut. Katsotaan mitä tapahtuu kun uusin jokusen matkaa niistä jokaisesta piuhasta... :o