Terve vaan kaikille
Kyrön ajossa tarttui sitten etukallistuksenvakaaja jonnekin ja prätkähti irti molemmista keskikiinnityspisteistään. Kumit lähtivät jonnekin kaakkoon metalliosien jäädessä killumaan auton pohjaan...
Koska ajoon tuo ei nähtävästi juurikaan vaikuta, ja alustaa on muutenkin tarkoitus jäykistää, niin ajattelin kiskaista koko tangon pois auton alta häiritsemästä ja tarttumasta joka paikkaan. Pohjapanssarin tekoakin tangon poisto helpottaa. Kyrön ajon tyylisessä möyrinnässä vain haittaa koska tekee eri puolien joustot riippuvaiseksi toisistaan.
Onkos täällä kukaan moista operaatiota tehnyt, ja ennenkaikkea testannut katsastusmiehen mielipidettä asiaan? Mikään välttämätön osa tuo ei ole, koska ei toimi pyöräntuennan osana, kuten esimerkiksi tersselissä. Tuskin katsari moista huomaisikaan jos eivät pitkittäistuet kiinnittyisi samaan kumitötsään johon jää ammottava reikä jos tangon poistaa.
Joissain autoissa malleja on ollut vakaajilla ja ilman, esmes mulla ajoautona olevassa saabissa, johon itsekin vakaajat aikanaan lisäsin. Mutta mikähän mahtaa olla tulkinta tehdasasenteisen vakaajan poistamisen suhteen??
-Ville
Justyn kallistuksenvakaaja(t)
Moderators: Moderaattori, Moderaattorit
kallistuksia vakailemassa
Tehdasasennettu kallistuksenvakain on toki katsastusvaruste ja siten pakollinen, mutta...
Alustaltaan kisavarustetuista Justyistä on tiettävästi äärimmäinen harvinaisuus, että tuo tanko on paikallaan. Tämä siksi, että joustomitaltaan pidemmät etutolpat on vaikea (lue: lähes mahdoton) saada paikalleen vakaimen ollessa paikallaan ja lisäksi tangosta on kisaolosuhteissa lähinnä haittaa. Nuo kilpurit katsastetaan käsittääkseni useimmiten kisa-alustalla ts. ilman etuvakaajaa.
No miksiköhän katsastajat eivät sitten ota näitä Justyjä "kiinni" puuttuvasta etuvakaajasta?
- Kun kaikista Suomen katsastuksissa vierailevista Justyistä huomattava osuus on AS-kilpureita ilman etuvakaajaa, melko suurella todennäköisyydellä kohdalle osuva katsastusmies ei joko ole ennen "työstänyt" Justyä tai kaikki kohdalle osuneet autot ovat olleet ilman vakaajaa. Niinpä on mahdollista, että joko
a) katsastaja ei tiedä/huomaa, että autossa on ollut joskus vakaaja tai
b) jos tietääkin/huomaakin (etukiinnittimistä tai pultinrei'istä poikittaisissa alatukivarsissa, joihin vakaimen päät kiinnitetään), häntä ei välttämättä kovin paljon kiinnosta. Nykypäivänä maalaisjärki on onneksi levinnyt kiitettävästi myös katsastajien ammattikuntaan ja suurin osa heistä ymmärtää, että tuolla tangolla ei liikenneturvallisuuden kannalta ole mitään käytännön merkitystä.
Yhteenvetona arvioisin, että puuttuvasta vakaajatangosta en kantaisi katsastuksessa huolta. Pois vaan!
// arto
Alustaltaan kisavarustetuista Justyistä on tiettävästi äärimmäinen harvinaisuus, että tuo tanko on paikallaan. Tämä siksi, että joustomitaltaan pidemmät etutolpat on vaikea (lue: lähes mahdoton) saada paikalleen vakaimen ollessa paikallaan ja lisäksi tangosta on kisaolosuhteissa lähinnä haittaa. Nuo kilpurit katsastetaan käsittääkseni useimmiten kisa-alustalla ts. ilman etuvakaajaa.
No miksiköhän katsastajat eivät sitten ota näitä Justyjä "kiinni" puuttuvasta etuvakaajasta?
- Kun kaikista Suomen katsastuksissa vierailevista Justyistä huomattava osuus on AS-kilpureita ilman etuvakaajaa, melko suurella todennäköisyydellä kohdalle osuva katsastusmies ei joko ole ennen "työstänyt" Justyä tai kaikki kohdalle osuneet autot ovat olleet ilman vakaajaa. Niinpä on mahdollista, että joko
a) katsastaja ei tiedä/huomaa, että autossa on ollut joskus vakaaja tai
b) jos tietääkin/huomaakin (etukiinnittimistä tai pultinrei'istä poikittaisissa alatukivarsissa, joihin vakaimen päät kiinnitetään), häntä ei välttämättä kovin paljon kiinnosta. Nykypäivänä maalaisjärki on onneksi levinnyt kiitettävästi myös katsastajien ammattikuntaan ja suurin osa heistä ymmärtää, että tuolla tangolla ei liikenneturvallisuuden kannalta ole mitään käytännön merkitystä.
Yhteenvetona arvioisin, että puuttuvasta vakaajatangosta en kantaisi katsastuksessa huolta. Pois vaan!
// arto
-
- Posts: 115
- Joined: Tue Sep 26, 2006 12:28 pm
- Location: Vaasa/Isokyrö
Noniin, poistin tangon, kiinnitys olikin hieman erilainen kuin luulin eikä sinne mitään jäänytkään. (jahka poistan keskikiinnityksetkin.)
Tuli sitten todettua että kuskinpuolen vetonivel on myös ns. entinen, suojakumi oli totaalisen räjähtänyt ja nivel täynnä moskaa... Pitää jo sellaista rutinaa ettei kannata vaihtaa pelkkää kumia.
Kiitokset kaikille neuvoista.
-Ville
Tuli sitten todettua että kuskinpuolen vetonivel on myös ns. entinen, suojakumi oli totaalisen räjähtänyt ja nivel täynnä moskaa... Pitää jo sellaista rutinaa ettei kannata vaihtaa pelkkää kumia.
Kiitokset kaikille neuvoista.
-Ville
Re: kallistuksia vakailemassa
Voi olla, että tänä päivänä ollaan ko. asiasta hieman erimieltä jo ihan oman työpaikan säilyttämisen takia.AMa wrote:Tehdasasennettu kallistuksenvakain on toki katsastusvaruste ja siten pakollinen, mutta...
... Nykypäivänä maalaisjärki on onneksi levinnyt kiitettävästi myös katsastajien ammattikuntaan ja suurin osa heistä ymmärtää, että tuolla tangolla ei liikenneturvallisuuden kannalta ole mitään käytännön merkitystä...
// arto
...ja sen kallistuksenvakain ei ollut toiminnassa, koska sen molemmat yhdystangot olivat poissa paikoiltaan....
(klikkaa kursivoitua tekstiä niin tiedät syyn)