Edelliseen lisäystä sen verran että JC-Trippiä en saanut ko. ohjeella toimimaan. Saattaa olla tekemistä sen kanssa että JC-Tripissä askellus on 5V tasoa jota maadoitetaan sitten (X-tripissä korkeampi jännitetaso?)Lehtimäki wrote:Meillä on ollut lähes yhden kauden verran käytössä RAV4:ssä sellainen toteutus.
Jossa on ryöstetty auton VSS signaalista askelsignaali X-tripille.
(VSS = Vehicle speed signal 60km/h=40Hz)
Suuntasignaali on ryöstetty samoin optoerottimen avulla pakkivalon johdosta.
Optoerottimia tässä mallissa käytettiin siis kaksi erillistä CNY17 tyyppiä. mutta tietysti voi valita tyypin missä on sisäänrakennettuna useampi opto.
RAV4 -96:
Nopeussignaali löytyy harmaasta liittimestä keskikonsolin päältä kartturin camel bootsin vasemmalta puolelta ja se on väriltään punainen keltaisella (R-Y) raidalla.
Pakkijohdin on edellisen harmaanliittimen vieressä olevan valkoisen liittimen johdin joka on punainen mustalla (R-B) raidalla
Liittimiin pääsee parhaiten käsiksi irroittamalla suojamuovin kartturin jalkatilasta. Kannattaa mittaamalla todeta että nopeussignaali johdin on oikea esim. Fluke AC puolelle taajuusnäyttö päälle ja ajamaan 60km/h pitäisi antaa n. 40Hz ja 30km/h n. 20Hz jne. Näin voit olla varma oikeasta johtimesta. Pakkisähkön voit tietenkin mitata jännitemittarin avulla pakin ollessa kytketty.
Nopeussignaali:
Lisää etuvastus sarjaan esim 1kohm trimmeri(säädä se n.750 ohm) ennen signaalin kytkemistä CNY17 1pinniin.
2-pin maahan
4-pin xtripin anturimaahan
5-pin 76 ohm sarjavastuksen kautta x-tripin askelsignaaliin
Suunta:
R-B etuvastuksen kautta 560ohm pinniin 1
2-pin maahan
4-pin xtripin anturimaahan
5-pin 76 ohm sarjavastuksen kautta x-tripin suuntasignaaliin
Jos kytkennät on muuten oikein mutta auton nopeusmittari ei ole enään hengissä lisää optoerottimen 1-pinniin kytketyn etuvastuksen arvoa hieman tai jos kompu ei askella voi vastuksen arvoa ruuvata varovasti pienemmälle jotta opton ledi saa riittävästi virtaa "syttyäkseen"
Lisäksi halusin mieluimmin käyttää SPD signaalia, mikä ei pitäisi sotkea oman mittarin toimintaa. Ehkä sekoittaa sitten moottorin ohjauksen jos jotain
Joka tapauksessa totesin helpoimmaksi käyttää juuri SPD signaalia ohjaamaan MOSFET transistoria. Se ei ota virtaa (käytännössä mikroampeeritasoa) vaan aktivoituu jännitteestä. Kun valitsee logic level -tyypin N-kanava kytkinFETin niin toiminta-alue osuu kohdalleen ilman mitään vastuksia tms. Kannattaa valita isolle virralle tarkoitettu fyysisesti kookkampi vaikka tässä pärjäisi pienemmälläkin, mutta ne pienet on sitten TOSI pieniä (eli TOSI kiva kolvata, älkää kysykö...)
JCTrippi askeltaa kivasti ihan pelkällä FETillä, jolloin kytkentä olisi liiankin yksinkertainen. Varmuuden välttämiseksi väsäsin sen kuitenkin ohjaamaan optoa, samaan tyyliin kuin Hannu yllä, pysyy auton ja mittarin piirit vähän enemmän erillään. Pakitus myös samalla tyylillä.
Tässä kuvatus aiheesta kuinka mitä sen tein, kaikkihan kolvailee omalla vastuullaan...
EDIT: optoversiolla havaittu vakavaa kiukuttelua pidemmällä lenkillä, pelkällä FETillä (eli askellus D:hen ja opto veks) toiminut edelleen kyllä 100% pitää tutkia vielä...
EDIT 2: Aika ja into tutkia opton ymppäämistä tähän on tällä haavaa loppu. Riskien pienentämiseksi lisätty diodi askellukselta jotta JC-Tripin suuntaan ei päästä mitään jos tulee oikosulkuja. Niiden mahdollisuus taitaa olla kuitenkin suurempi omissa johtoturauksissa kuin fetin kärähtämisessä näin minimaalisilla virroilla.
Lisäksi hommattu isompikokoista fettiä jotta voi ikänäöllä varustettukin luotettavammin juottaa. Myös fetin sisäisen oikosulun riski pitäisi olla kai pienempi, virran kestossa on ainakin riittävästi reserviä. Mutta toistaiseksi toimii kuin junan vessa (kop, kop).
Laitanpa vielä muistiin mistä tarkalleen ottaen tuo SPD löytyy ECUlla:
EDIT N+1:
Lisätään muistiin vielä linkit pakkivalon sähköistyksen kuviin.
Liitin IH1 keskikonsolin etupuolella alhaalla, puna-musta johto
https://lh6.googleusercontent.com/-PCff ... 1%2529.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-PKl6 ... 9%2529.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-3dlh ... 0%2529.jpg