Mistä kompuun anturi?

Kaikki autoihin liittyvä tekniikka ja räpellys.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

anssi
Posts: 124
Joined: Tue Sep 26, 2006 10:23 am
Location: Hausjärvi

Re: Sähköisestä nopeus/matkamittarin signaalista

Post by anssi »

Lehtimäki wrote:Meillä on ollut lähes yhden kauden verran käytössä RAV4:ssä sellainen toteutus.
Jossa on ryöstetty auton VSS signaalista askelsignaali X-tripille.
(VSS = Vehicle speed signal 60km/h=40Hz)

Suuntasignaali on ryöstetty samoin optoerottimen avulla pakkivalon johdosta.

Optoerottimia tässä mallissa käytettiin siis kaksi erillistä CNY17 tyyppiä. mutta tietysti voi valita tyypin missä on sisäänrakennettuna useampi opto.

RAV4 -96:
Nopeussignaali löytyy harmaasta liittimestä keskikonsolin päältä kartturin camel bootsin vasemmalta puolelta ja se on väriltään punainen keltaisella (R-Y) raidalla.
Pakkijohdin on edellisen harmaanliittimen vieressä olevan valkoisen liittimen johdin joka on punainen mustalla (R-B) raidalla
Liittimiin pääsee parhaiten käsiksi irroittamalla suojamuovin kartturin jalkatilasta. Kannattaa mittaamalla todeta että nopeussignaali johdin on oikea esim. Fluke AC puolelle taajuusnäyttö päälle ja ajamaan 60km/h pitäisi antaa n. 40Hz ja 30km/h n. 20Hz jne. Näin voit olla varma oikeasta johtimesta. Pakkisähkön voit tietenkin mitata jännitemittarin avulla pakin ollessa kytketty.

Nopeussignaali:
Lisää etuvastus sarjaan esim 1kohm trimmeri(säädä se n.750 ohm) ennen signaalin kytkemistä CNY17 1pinniin.
2-pin maahan
4-pin xtripin anturimaahan
5-pin 76 ohm sarjavastuksen kautta x-tripin askelsignaaliin

Suunta:
R-B etuvastuksen kautta 560ohm pinniin 1
2-pin maahan
4-pin xtripin anturimaahan
5-pin 76 ohm sarjavastuksen kautta x-tripin suuntasignaaliin

Jos kytkennät on muuten oikein mutta auton nopeusmittari ei ole enään hengissä lisää optoerottimen 1-pinniin kytketyn etuvastuksen arvoa hieman tai jos kompu ei askella voi vastuksen arvoa ruuvata varovasti pienemmälle jotta opton ledi saa riittävästi virtaa "syttyäkseen"
Edelliseen lisäystä sen verran että JC-Trippiä en saanut ko. ohjeella toimimaan. Saattaa olla tekemistä sen kanssa että JC-Tripissä askellus on 5V tasoa jota maadoitetaan sitten (X-tripissä korkeampi jännitetaso?)

Lisäksi halusin mieluimmin käyttää SPD signaalia, mikä ei pitäisi sotkea oman mittarin toimintaa. Ehkä sekoittaa sitten moottorin ohjauksen jos jotain :?

Joka tapauksessa totesin helpoimmaksi käyttää juuri SPD signaalia ohjaamaan MOSFET transistoria. Se ei ota virtaa (käytännössä mikroampeeritasoa) vaan aktivoituu jännitteestä. Kun valitsee logic level -tyypin N-kanava kytkinFETin niin toiminta-alue osuu kohdalleen ilman mitään vastuksia tms. Kannattaa valita isolle virralle tarkoitettu fyysisesti kookkampi vaikka tässä pärjäisi pienemmälläkin, mutta ne pienet on sitten TOSI pieniä (eli TOSI kiva kolvata, älkää kysykö...)

JCTrippi askeltaa kivasti ihan pelkällä FETillä, jolloin kytkentä olisi liiankin yksinkertainen. Varmuuden välttämiseksi väsäsin sen kuitenkin ohjaamaan optoa, samaan tyyliin kuin Hannu yllä, pysyy auton ja mittarin piirit vähän enemmän erillään. Pakitus myös samalla tyylillä.

Tässä kuvatus aiheesta kuinka mitä sen tein, kaikkihan kolvailee omalla vastuullaan... :wink:

EDIT: optoversiolla havaittu vakavaa kiukuttelua pidemmällä lenkillä, pelkällä FETillä (eli askellus D:hen ja opto veks) toiminut edelleen kyllä 100% pitää tutkia vielä...

EDIT 2: Aika ja into tutkia opton ymppäämistä tähän on tällä haavaa loppu. Riskien pienentämiseksi lisätty diodi askellukselta jotta JC-Tripin suuntaan ei päästä mitään jos tulee oikosulkuja. Niiden mahdollisuus taitaa olla kuitenkin suurempi omissa johtoturauksissa kuin fetin kärähtämisessä näin minimaalisilla virroilla.

Lisäksi hommattu isompikokoista fettiä jotta voi ikänäöllä varustettukin luotettavammin juottaa. Myös fetin sisäisen oikosulun riski pitäisi olla kai pienempi, virran kestossa on ainakin riittävästi reserviä. Mutta toistaiseksi toimii kuin junan vessa (kop, kop).

Image

Laitanpa vielä muistiin mistä tarkalleen ottaen tuo SPD löytyy ECUlla:

Image


EDIT N+1:
Lisätään muistiin vielä linkit pakkivalon sähköistyksen kuviin.

Liitin IH1 keskikonsolin etupuolella alhaalla, puna-musta johto
https://lh6.googleusercontent.com/-PCff ... 1%2529.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-PKl6 ... 9%2529.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-3dlh ... 0%2529.jpg
Last edited by anssi on Wed Apr 30, 2014 7:54 pm, edited 4 times in total.
mikky
Posts: 305
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:14 am
Location: Riihimäki

Re: Mistä kompuun anturi?

Post by mikky »

Tuli sitten vaihdettua autoa ja taas piti miettiä, että mistä signaali kompulle. Parin päivän googlauksella ja mittauksilla löysin Imprezan nopeusmittarin takaa 5V nopeuspulssin, jonka muunsin oheisella transistorikytkennällä sopivaksi maadoituspulssiksi.
Image
Peruutuksen miinustusta en vielä tehnyt, mutta sille on jo rele valmiiksi kytkettynä, joten pelkästään johto peruutusvalokytkimeltä puuttuu.

Mika
okulaari
Posts: 129
Joined: Sun Oct 16, 2011 9:28 pm

Re: Mistä kompuun anturi?

Post by okulaari »

Pitihän tuota Anssin FET transistoria SPD signaaliin kokeilla ja täytyy sanoa että alle euron osalla homma toimii loistavasti.
Pulssia tulee sopivasti eikä JC-Trippi sekoa 0-120 Km/h nopeuksissa. Tuskin muissakaan mutta kisassa tuo nopeus pitäisi riittää. Pakkitiedon otan releellä ja piuhat vedän varuiksi HALL anturille jos vaikka ongelmia sattuisi ilmaantumaan
mutta epäilen..
jkotajar
Posts: 64
Joined: Tue Oct 05, 2010 10:18 pm

Re: Mistä kompuun anturi?

Post by jkotajar »

Taas tarvittaisiin tietoutta.

Saimme tiistaina käsiimme X-tripin. Suuri kiitos tästä Salon suuntaan.
Viikonloppuna olisikin tarkoitus sovittaa mittaria paikalleen.

Tiedättekö voiko matkapulssin ottaa suoraan Eltripin anturista (mittari mallia R6, anturi ET-RD joka lukee magneetteja)? Täällähän on varoiteltu että pitää pulssit olla aina maadoittavia. Enkä ole koskaan tarkemmin tutkinut millaisia pulsseja Eltrip ottaa vastaan. Joten jos tiedätte, kertokaa ihmeessä.

Miinustukseen suunnittelin sitten pakkivalolta relettä. Tässä ei siis ilmeisesti haittaa että maadoittaa kokoajan kun peruutellaan? Tietysti jos tiedätte vielä kummin päin pulssijohdot pitää asentaa, niin ei siitäkään haittaa olisi. Onneksi vanhan mallin kytkentäkaaviot muutoin löytyikin vinkeistä.
Katsotaan jos saisi sitten samalla rakennettua releen myös Eltripille. Tosin sen kait pitää toimia päinvastoin, eli avata maadoitus peruuttaessa.

Vaarana on ettei aika riitä kaikkeen, mutta jos edes X-tripin kunnon pystyisi tarkastamaan.


Kiitos jo etukäteen!

--
Jarno
jkotajar
Posts: 64
Joined: Tue Oct 05, 2010 10:18 pm

Re: Mistä kompuun anturi?

Post by jkotajar »

Vastataanpa itselleni, ja muillekkin laiteita ensimmäisiä kertoja asentaville.
jkotajar wrote:voiko matkapulssin ottaa suoraan Eltripin anturista
Kyllä voi!
Eltripin anturi toimii mainiosti X-tripin kanssa yhteen.

(Tosin kohdallamme kyseinen anturi päätti lopettaa toimintansa hetken päästä onnistuneesta asennuksesta. Minkäs sille mahtaa, että vuosikymmenten palvelus, josta aivan liian kauan varastoituna, ja viimeisten vuosien tiuhat auton vaihdot, tekivät näemmä tehtävänsä.)
Post Reply