Mistä kompuun anturi?

Kaikki autoihin liittyvä tekniikka ja räpellys.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

mikky
Posts: 305
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:14 am
Location: Riihimäki

Mistä kompuun anturi?

Post by mikky »

Minulle on kerrottu jo kaksikin ihmistä, joilta kannattaisi kysyä kaksisuuntaista anturia ST Pilot 2:een, mutta olen jo onnistunut unohtamaan ne. Tästä tiedosta voisi olla hyötyä muillekin, joten vastauksia mielummin tänne kuin yv:nä.

Mika Salo
eero
Posts: 396
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:18 pm
Location: Vaskio
Contact:

Post by eero »

Ja ST-II ei tarvitse välttäämättä kuin yhden anturin ja sen peruutuksen tiedustelun voi toteuttaa seuraavasti:

Peruutusvalolta ottaa tiedon releelle jonka kytkee maadoittavaksi ja sen toisen anturinjohdon laittaa kulkemaan sen kautta.

-e-
mikky
Posts: 305
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:14 am
Location: Riihimäki

Post by mikky »

eero wrote:Peruutusvalolta ottaa tiedon releelle jonka kytkee maadoittavaksi ja sen toisen anturinjohdon laittaa kulkemaan sen kautta.
Silloinhan Trippi Ky:n abs-adapterilla voi hoitaa tuon ja laittaa sitten tuon releen?
Ari
Posts: 185
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:10 pm
Location: Kokemäki

Post by Ari »

AS-vinkit sivulla (http://www.autosuunnistus.net/vinkit.html) on tällainen vinkki:

"ST Pilottien korjausta kannattaa kysellä Veli-Matti Hovattalalta p. 0400-495 143. Häneltä voi tiedustella myös mittarien antureita."

Toisaalta tee-se-itse anturin värkkäminenkään ei liene ylitsepääsemätön juttu. Rakenne on kuulemma seuraava: kaksi putkimallista reed-relettä (http://www.yeoy.fi/productPics/extraThumbs/IA33.jpg) kytketään siten, että toisesta saadaan matkapulssi ja toisesta suunta. Releet pieneen suojaputkeen ja putki täyteen epoksia.

Tällaisen ohjeen perusteella meillä kuljettaja ehti värkätä yhä luotettavasti toimivan anturin ennen kuin itse edes ennätin tallille asti...
mikky
Posts: 305
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:14 am
Location: Riihimäki

Post by mikky »

Ari wrote:AS-vinkit sivulla (http://www.autosuunnistus.net/vinkit.html) on tällainen vinkki:

"ST Pilottien korjausta kannattaa kysellä Veli-Matti Hovattalalta p. 0400-495 143. Häneltä voi tiedustella myös mittarien antureita."
Montakohan kertaa olen tuolla sivulla käynyt, mutta puusilmä kun olen niin en tuota huomannut ;)
Ari wrote: Toisaalta tee-se-itse anturin värkkäminenkään ei liene ylitsepääsemätön juttu. Rakenne on kuulemma seuraava: kaksi putkimallista reed-relettä (http://www.yeoy.fi/productPics/extraThumbs/IA33.jpg) kytketään siten, että toisesta saadaan matkapulssi ja toisesta suunta. Releet pieneen suojaputkeen ja putki täyteen epoksia.
Pitää tutkia...

Kiitos
EsaT
Posts: 71
Joined: Tue Sep 26, 2006 8:15 am
Location: Lemu

Post by EsaT »

Tietääkseni kaikki komput toimii yhdelläkin anturilla. Tosin silloin ei luonnollisestikaan pakituksia vähennetä.

Tee-se-itse version tekisin hall antureilla reedien sijasta.

Reedin puutteena on se että se sisältää liikkuvia osia ja siten pitkässä juoksussa huomattavasti haavoittuvaisempi. Omista kilpureista reed anturi on pitänyt uusia vuoden tai parin välein. Vanhenmiten antureista on tullut lämpötilariippuvaisia. Yhdessä lämpötilassa toimii ok, mutta jossain toisessa lämpötilassa laskee takaperin ja siinä välissä vuorotellen kumpaankin suuntaan.

Hallin puutteena on hiukan suurempi koko ja se tarvitsee käyttösähkön toimiakseen. --> Anturille pitää vetää neljäskin johto.
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

EsaT wrote:Hallin puutteena on hiukan suurempi koko ja se tarvitsee käyttösähkön toimiakseen. --> Anturille pitää vetää neljäskin johto.
Mitenkäs hall-anturi (tai induktiivianturi) toimii X-trip 1:n kanssa? Siinähän signaali on sellainen, että reedien kautta tulee maa-pulssit tripille. Jos sinne tunkee sähköä maan sijasta niin kärvähtääkö (taas) jotain?
EsaT
Posts: 71
Joined: Tue Sep 26, 2006 8:15 am
Location: Lemu

Post by EsaT »

Ihan samalla tavoin se hallikin toimii. Kun magneetti on lähellä anturia, "kuuma" karva maadoitetaan. Muuten se on ylösvedetty vastuksella tripin käyttösähköön (ei auton akkuun!).
eero
Posts: 396
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:18 pm
Location: Vaskio
Contact:

Post by eero »

EsaT wrote:Ihan samalla tavoin se hallikin toimii. Kun magneetti on lähellä anturia, "kuuma" karva maadoitetaan. Muuten se on ylösvedetty vastuksella tripin käyttösähköön (ei auton akkuun!).
mää olen ihan kysymysmerkkinä, pystyiskö joku vääntään rautalangasta mullekin eli kuva olis kiva.

-e-
EsaT
Posts: 71
Joined: Tue Sep 26, 2006 8:15 am
Location: Lemu

Post by EsaT »

Kuva ois kiva, mutta yritetään vielä verbaalisesti.

Kahteensuuntaan laskevaan anturiin tarvitaan seuraavat osat
2kpl hall anturia
2kpl vastus noin 10k (Koko tarkistettava hall anturin datalehdiltä)

Yhdessä hall anturissa on kolme jalkaa. Plussa, maa ja signaali. Eteen/taakse laskevalle anturille tarvitaan kompulta neljä johtoa:
1. maa, kytketään molempien antureiden maahan
2. plussa, kytketään molmepien antereiden plussaan, ja kompun sähköihin (5V)
3. anturin 1 signaali, tämän ja plussan väliin "ylösveto" vastus
4. anturin 2 signaali, tämän ja plussan väliin "ylösveto" vastus

Normaalitilassa kun magneetti ei ole antureiden lähellä, johdoissa 3 ja 4 on kutakuinkin sama jännite kuin johdossa 2, eli 5V.
Kun mageetti on antureiden lähellä, johdoissa 3 ja 4 on kutakuinkin sama jännite kuin johdossa 1, eli 0V.

Hall-antureita on "miljoona" erilaista, joten datalehdiltä täytyy tarkistaa oikea jalkajärjestys.
eero
Posts: 396
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:18 pm
Location: Vaskio
Contact:

Post by eero »

Kiitokset Esalle, kuinkas tuo homma toimii ST-pilootin kans, siinähän pätkitään maata? Taidankin googletella ja etsiä tuollaisia halleja ihan varmuuden vuoksi, vaikka eihän me peruutella... ;)

-e-
poutsi
Posts: 70
Joined: Mon Sep 25, 2006 11:04 pm
Location: Kurikka
Contact:

Post by poutsi »

Minä olen tehnyt itse reed kytkimillä anturit (siis kaksi, varmuuden vuoksi). Ne on nyt olleet 'justiinan' takavetareissa yli kaksi ja puoli vuotta ilman mitään ongelmia. Edes magneettia ei ole tarvinnut vielä vaihtaa. Luotan siis edelleenkin noihin reed kytkimiin ja niistä kun vielä niin helppo anturit tehdäkkin. Sikamassan sisään kun ne laittaa niin näköjään toimii hyvin.
mikky
Posts: 305
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:14 am
Location: Riihimäki

Post by mikky »

Itse itselleni vastaten Trippi Oy:n Seppo Räsäsen sähköpostista kun kysyin signaalin ottamista ABS:ltä:
Seppo Räsänen wrote:joka tapauksessa väliin tulee jakaja joten jos pilotille kelpaa mmadoittava pulssi niin max on noin 100 ma joka jakajalta lähtee.
jakaja kuormittaa abs-anturia n 0.1 mA mutta on joka tapauksessa huolellisesti varmistuttava että siitä ei kytkennän jälkee aiheudu minkäänaista häiriötä abs:n toiminnalle
samoin kytkennät jakajalle on pidettävä mahd. lyhyinä.
hintaa jakajalle tulee n 30€
jako 8:lla voisi olla sopiva
anturilta tulee n 50 p / kierros eli 25 pulssi / m
jolloin pilotille menee n 4 pulssi / m
mahdollisesti 16 jako ?
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

Pilot 2:sta en tiedä, mutta Pilot 1:stä ei pysty kalibroimaan 4:llä pulsilla / metri, tulee liikaa pulsseja että mittarin sais kalibrointialueelle.
JylhaMika
Posts: 39
Joined: Fri Oct 13, 2006 6:42 am
Location: Hyvinkää

Post by JylhaMika »

Reed rele on halpa ja varmatoiminen.
Käy ST-pilotteihin, X-trippiin ja JC-trippiin.

Tarvii silloin 3 johtoa anturille: yhteinen maa ja 2 kpl anturipulsseja.

Laineen Jarnohan noita on tehnyt: 0400-979526

(viimeksi pyynti valmiille anturille jossa 5m johto kiinni oli asiallinen 20€)
Post Reply