etu iskarit RAVistimeen

Kaikki autoihin liittyvä tekniikka ja räpellys.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

TomiViitala
Posts: 72
Joined: Tue May 15, 2007 1:55 pm
Location: Ylöjärvi

Post by TomiViitala »

Keskellä kuvaa oleva herrasmies todennäköisesti kertoisi että tähänkin hätään paras varaosa on Audi :)

Nyt on kuitenkin vihdoin mekin saatu Bilstein sport B6 iskarit ja Diesel RAVin jouset eteen ja ainakin ensivaikutelma on ihan hyvä. Auto muuttui mielestäni aivan erilaiseksi ja helpommaksi ajoltaan. Ainakin kun sitä vertaa aikaisempaan tilanteeseen, että toinen iskari oli rikki. Keula nousi kyllä Dieselin jousilla aikalailla, mutta ei kuitenkaan niin paljon, että näyttäs sen hassummalta kuin RAVi nyt muutenkaan.

Eli ihan ok kombinaatio. Kisakokemusta tosin vasta odotellaan.
eero
Posts: 396
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:18 pm
Location: Vaskio
Contact:

Post by eero »

No niin, kisa takana joten mitens toimivat?
TomiViitala
Posts: 72
Joined: Tue May 15, 2007 1:55 pm
Location: Ylöjärvi

Post by TomiViitala »

Ihan hyvin iskarit ja jouset toimivat - ei pahaa sanottavaa.

Vauhtia tosin olis saanut olla Armonlaaksossa enemmän, mutta se vauhti ei kyllä ollut iskareista ja jousista kiinni.
anssi
Posts: 124
Joined: Tue Sep 26, 2006 10:23 am
Location: Hausjärvi

Post by anssi »

Siviili-Bilstein etuiskarikokeilu on tältä erää ohi ja oppirahat (odotetusti?) maksettu. Kaksi patruunaa paukuteltu hengiltä. Toimii hyvin niin kauan kuin hajoaa pohjatessan, eikä siihen kauan mene. Kittelän konsultaatio ja tuomiokin haettu: ei pysty huoltamaan/simmaamaan heillä tätä "ohutta" mallia, pitäis olla se 40mm. Halpa ja hyvä hankitaan eri kerroilla, näinhän se menee.

Lääkkeet vaivaan olisi tiedossa eli samat hilut kuin Terceliin. Mutta hintahan se vähän köyhää haukotuttaa. Resepti "kunnon Bilsteinit Raviin" oli Kittelällä pöydällä ja yksi setti kuulemma valmisteilla, kuka tunnustaa, vahva epäily olisi :)

Seuraavaa steppiä aprikoidessa ajellaan Ravia Konien kanssa.

Joka tapauksessa yksi lähes uusi Bilstein patruuna olisi ylimääräisenä jos joku haluaa lunastaa varalle (väistämätöntä) vauriota varten.
TomiViitala
Posts: 72
Joined: Tue May 15, 2007 1:55 pm
Location: Ylöjärvi

Post by TomiViitala »

Lapualla pamahti talvella pohjaan aika pahasti meillä siinä samassa kohtaa, missä teilläkin videolla. Silloin jo ajattelin että olikohan se oikea etuiskari sitten siinä, mutta taisi vielä sen kestää. Vai aiheuttiko sekin jo jotain havaittavia oireita?
anssi
Posts: 124
Joined: Tue Sep 26, 2006 10:23 am
Location: Hausjärvi

Post by anssi »

TomiViitala wrote:Lapualla pamahti talvella pohjaan aika pahasti meillä siinä samassa kohtaa, missä teilläkin videolla. Silloin jo ajattelin että olikohan se oikea etuiskari sitten siinä, mutta taisi vielä sen kestää. Vai aiheuttiko sekin jo jotain havaittavia oireita?
Juuri Lapuan "iskaritestin" jälkeen huomasin että viimeisin iskari alkoi kolista. Sitä kolinaa ei kisassa välttämättä huomaa mutta siviiliajossa kolahtelu nopeassa joustossa on aika selkeä. Toiminnassa ei suurta eroa ole, mutta jotain irtoaa iskarin sisältä ja Kittelä demosi myös että se hajonnut ei mene enää pohjaan saakka.
TomiViitala
Posts: 72
Joined: Tue May 15, 2007 1:55 pm
Location: Ylöjärvi

Post by TomiViitala »

Ahaa.. no kylläpä kolahtelee jo meidänkin RAVi. Ajattelin, että KYB:in tarvikeyläpäät on vaan jotenkin antanu heti periksi, mutta ehkä ne iskarit sitten kolisee. Iskarien toiminta vaikuttaa kuitenkin ok:lta. Joten kai sitä kolinaa vaan pitää kuunnella siihen saakka että jotain radikaalimpaa ongelmaa ilmenee.
Jussi_K
Posts: 9
Joined: Wed Feb 21, 2007 10:22 pm
Location: Ylistaro

Post by Jussi_K »

Joo aika hyvällä prosentilla tuota mallia hajotettu AS-käytössä. Meillä meni 3 iskaria muistaakseni 5 kisassa. Juuri tuolla Anssin kuvailemalla tavalla, eli kisan röykytyksessä ei edes huomaa, mutta siirtymillä ja ajelussa häirittee kolahdus. Kovin kauaa ei ole ajeltu hajonneella, eli ei tietoa koska alkaa vaikuttaa ajettavuuteen.

Kangasalla oli nyt ensimmäistä kisaa Kittelältä tilatut 40 mm iskarit vakioputkessa ja noilla aikaisemmin mainituilla Dieselin jousilla. Kisan perusteella vaikuttaa hyvältä. Tuntumassa en eroa juuri kaupan bilsteineihin huomannut, joissa ajettavuus olikin hyvä, mutta toivottavasti kestävyys olisi vähän eri luokkaa.
anssi
Posts: 124
Joined: Tue Sep 26, 2006 10:23 am
Location: Hausjärvi

Re: etu iskarit RAVistimeen

Post by anssi »

Kittelällä tuli taas poikettua. Yllättäen heti tiskillä pisti silmiini valmiina RAVin tolpat joihin sovitettu 40mm Bilsteinit... eikä tietenkään minulle. Kieltämättä kävi mielessä että olisko pitänyt kokeilla jotain toista murretta ja lunastaa tolpat pois :wink:
Saapas nähdä vieläkö jostain osat löytyisi yhteen settiin ennen kesälomia. Varasuunnitelma on kyllä jo valmiina.
anssi
Posts: 124
Joined: Tue Sep 26, 2006 10:23 am
Location: Hausjärvi

Re: etu iskarit RAVistimeen

Post by anssi »

Päivitystä tilanteeseen... 40mm Bilstein (patruunasovitteella omaan tolppaan + dsl RAV4 II jousi) ajettu nyt Kemi/Oulu keikka ja muutama paikallinen kisa. Molemmat patruunaa tolppaa vasten kiristävät isot "mutterit" löysällä, ilmankos piti Valkeakoskella jo kohtuullisen kovaa kolinaa. Samalla selvisi että pohjaamista on tapahtunut koko lailla paljon ja pientä vahinkoakin syntynyt pohjaanlyöntikumin vastakappaleen suunnalla. Onneksi on Kittelä, joka katsoo seuraavaksi nopean sisäänjouston shimmausta jämäkämmäksi. Miten ihmeessä se jousi nyt pohjaa kun olen koettanut aina ajella ihan varovasti pintakaasulla ja kiertää pahimmat roopit :shock:

No. jos saman setin hankkineilla on toivomuksia / palautetta tuotekehitykseen, niin huomenna menisi perille terveiset Kellokoskelle.
Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Re: etu iskarit RAVistimeen

Post by Baas 009 »

Ilmeisesti Paras A-luokka ajaa niin julmetun kovaa ettei iskaritkaan kestä :shock:

Korollassa on kans Bilsteinin B6:t vakioasetuksin eikä ainakaan vielä kolise. Etupäässä on niin löysät jousetkin että takuulla on joskus pohjannut.
Vähän kireemmät tarttis saada.

Mutta sain minäkin yhden Bilsteinin sököksi, siviiliautolla.
Saabin B8 kajahti kertalaakista tohjoksi kun ajoin Alastarolla varmaan 20cm syvään reikään ~120km/h
Oli tolppa täynnä smetanaa kun avasin sen...
Kävi myös samoin kuin Anssilla eli korkki oli löystynyt. Tämä tosin johtui todennäköisesti ko. autolle tyypillisestä etutolpan kierreosan ongelmasta.
Samassa autossa oli myös ongelma suoraan pakasta vedetyn iskarin B8-iskarin kanssa, joka ei toiminut niin kuin pitäisi.

Bilsteineistä vakioasetuksilla on tullut siinä määrin ei-niin-hyviä kommentteja useammastakin suunnasta että alkaa putkan maine kärsimään ainakin mun osalta.
Kittelän tunaamat varmasti on asia ihan erikseen mutta niin on eri hintakin.
Saappiin kokeilen seuraavaksi jotain muuta, saas nähdä mitä..

-Ville
Post Reply