etu iskarit RAVistimeen

Kaikki autoihin liittyvä tekniikka ja räpellys.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Jussi_K
Posts: 9
Joined: Wed Feb 21, 2007 10:22 pm
Location: Ylistaro

Post by Jussi_K »

Ensimmäinen ainakin meni takuuseen, tiedä sitten onko kukaan tarkemmin edes tutkinut, maahantuojalle se varaosaliikkeestä lähetettiin.
EI ollut ainakaan ensimmäinen vuotanut mistään ja käsin painellen tuntui terveeltä, mutta se tosi inhottava kolahdus! Alla olevassa kolahtelevassa, tuntuu vaimennusteho olevan toistaiseksi hyvä.

Saattaa herättää maahantuojassa ihmetystä, kun just tietyn mallin RAVeissa ei tahdo Bilsteinit kestää.
joteam1
Posts: 89
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:37 am

Post by joteam1 »

Åke wrote:
Jussi_K wrote:Olen ollut siinä uskossa, että näiden "up-side-down" bilsteinien kestävyys pitäisi olla hyvä.
Bilsteinissä ei ole vakiona nopean liikkeen vaimennusta, vaan se tehdään sinne erikseen shimmaamalla. Ilman tuota iskarit pohjaa herkästi ja lopputuloksen tiedätkin. Kittelä Kellokoskella tekee tuon muutoksen, ja sen jälkeen iskarit on aivan eri maata. Bemarissa mulla oli Kittelän tekemät Bilsteinit eikä ollut kestävyyden kanssa ongelmia. Turhan kovat oli alkuun, mutta sekin hoitui muutamalla uudelleen shimmaamisella.
Tuohon kyllä sanoisin että on vakiona nopean liikkeen vaimennus. En oikeastaan ymmärrä miten iskari voisi toimia ilman nopean liikkeen vaimennusta? Tosin ei ole kokemusta RAVin iskareista, mutta muuten Bilsteinin sporteista.

Auton alustan säätö on tietenkin aika pitkälle "makuasia", mutta omassa oli Bilsteinit jotka oli shimmattu hitaan vaimennuksen kiristämisellä ja nopean vaimennuksen löysentämisellä, Kittelän suosituksesta, ja mielestäni oli onnistunut ratkaisu. Pyörä pysyy tiessä pahoissakin rytkyissä, eikä kori heijaa loivissa heitoissa / hyppyjen alastuloissa.

Kittelän mukaan iskarin sisäiset liikkeenrajoittimet ei ole tarkoitettu jatkuvaan rasitukseen, vaan ulos ja sisäänjouston rajoitus on tehtävä muulla tavoin. Ts. iskarin sisäiset rajoittimet on "nylonrinkuloita" jotka ei kestä jatkuvaa kovaa "päähänlyöntiä". Omissa oli aluksi ongelmia ulosjouston rajoittimien kanssa.
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

joteam1 wrote:
Åke wrote:Bilsteinissä ei ole vakiona nopean liikkeen vaimennusta, vaan se tehdään sinne erikseen shimmaamalla.
Tuohon kyllä sanoisin että on vakiona nopean liikkeen vaimennus. En oikeastaan ymmärrä miten iskari voisi toimia ilman nopean liikkeen vaimennusta? Tosin ei ole kokemusta RAVin iskareista, mutta muuten Bilsteinin sporteista.
Näin mulle Kittelä sanoi kun teki bemain iskarit. Kertoi että vakio-bilsteinissä ei nopean liikkeen vaimennusta ole, koska sitä ei katu ajossa tarvita. Siviilikäytössä pohjaamisia sattuu harvoin, mutta kisakäytössä iskari ei kestä jos pohjaamisia sattuu usein, jonka vuoksi sinne rakennetaan nopean liikkeen vaimennus.

Siviili bilstein on vain aihio, josta saa rakennettua hyvän kisaiskarin. Mielestäni Koni/Spax on parempi vaihtoehto jos meinataan vakioiskarilla ajaa.
joteam1
Posts: 89
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:37 am

Post by joteam1 »

No joo, en käy kinaamaan. Useasti olen Kittelän kanssa noista shimmaamisista puhellut / suunnitellut, ei vaan ole koskaan tullut esiin, etteikö noissa olisi vakiona nopeata vaimennusta. Siksi tuntui oudolta tuo kommentti.
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

Joo, toki tästä on mullakin jo muutama vuosi aikaa, mutta muistan hyvin kun ihmettelin syytä vakioiskarin pohjaamiseen, niin vastaus oli että niissä se hoidetaan pohjaanlyöntikumeilla.

Mutta yhtäkaikki, tarkoitin sanoa sitä, että kaupan hyllyltä bilstein ei ole valmis kisakäyttöön, vaikka olis kuinna USD-iskari, se on vastaava kuin muutkin hyvälaatuiset vakioiskarit. Etenkin painavalla ja isolla autolla tuntuu kaiken sellaisenkin saavan rikki, mikä ei kevyessä ja pienessä autossa aiheuta edes päänvaivaa.
Jussi_K
Posts: 9
Joined: Wed Feb 21, 2007 10:22 pm
Location: Ylistaro

Re: RAV etuiskarit

Post by Jussi_K »

jariit wrote:
Pohjaan lyömistä voi ainakin vähentää vaihtamalla jäykemmät jouset eteen. Olen laittanut omaani 5-ovisen dieselmallin jouset (2000-2005). Langan paksuus on 0,5mm paksumpi ja se on 3 cm pitempi jousi kuin vakio. Lesjöfors nro 4092591.
Eli tämä sopii nimenomaan tuohon vanhempaankin korimalliin? Jos koittas laittaa tuollaiset tilaukseen ja vaihtas samalla kun uusii patruunan.
jariit
Posts: 17
Joined: Tue Feb 20, 2007 4:11 pm
Location: Hyvinkää

RAV etuiskarit

Post by jariit »

Joo, kyllä nuo jouset sopii sekä vanhemmanmalliseen ja myöskin uudemman malliseen.

Laitettu molempiin, sekä nykyiseen kiisa-autoon, että minulla olevaan vanhemmanmalliseen RAViin.

Iskaria pitää myös muistaa jälkikiristää, muuten alkaa kolinaa kuulumaan. Kierre on niin tiuha, että kun iskari asettuu kunnolla paikoilleen, se voi alkaa kolisemaan kun se löystyy. Näin ainakin meillä edellisessä kisa-autossa tapahtui. Kiristimme ainakin kahteen otteeseen yläpään mutteria. Siis sitä isoa jousijalassa olevaa.
anssi
Posts: 124
Joined: Tue Sep 26, 2006 10:23 am
Location: Hausjärvi

Post by anssi »

Tässä näkyy ero RAV4 mk2 (diesel) ja mk1 (bensa) jousien välillä.

Ensin mainittu näyttääkin enemmän auton kierrejouselta kuin ykköskorisen "vääntösauva". Ja tosiaan , lanka on uudesta Lesjöforsin tarvikejousesta mitattuna jopa millin paksumpi kuin kuvan alkuperäisessä vanhan mallin jousessa.

Image
Jussi_K
Posts: 9
Joined: Wed Feb 21, 2007 10:22 pm
Location: Ylistaro

Post by Jussi_K »

anssi wrote:Tässä näkyy ero RAV4 mk2 (diesel) ja mk1 (bensa) jousien välillä.

Ensin mainittu näyttääkin enemmän auton kierrejouselta kuin ykköskorisen "vääntösauva". Ja tosiaan , lanka on uudesta Lesjöforsin tarvikejousesta mitattuna jopa millin paksumpi kuin kuvan alkuperäisessä vanhan mallin jousessa.
Ilmeisesti hankit tuollaiset? Jos, niin kerroppas muutoksesta, kun saat asennettua. Nouseeko keula miten ja onko ajotuntumassa eroa.
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

Laitetaas malliksi kuva, millainen mun vanhasta siviilautosta tuli kun uusi omistaja asensi korottavan alustasarjan:

Image
TomiViitala
Posts: 72
Joined: Tue May 15, 2007 1:55 pm
Location: Ylöjärvi

Post by TomiViitala »

Olishan tuossa vielä tilaa ylöspäin vaikka kuinka :) Mä oon jostain kehittänyt sellaisen luulon, että kilpa-auto ei sais olla kauhean korkea, niin en olis kovin innokas aikanakaan as-ravia lisää korottamaan. RAV on jo muutenkin aika korkea. Tosin, yllättävän matalalla se öljypohja kuitenkin kulkee. Välillä tuntuu että ihan yhtälailla pohjapanssari kolisee kuin justyssa.
anssi
Posts: 124
Joined: Tue Sep 26, 2006 10:23 am
Location: Hausjärvi

Post by anssi »

Jussi_K wrote:Ilmeisesti hankit tuollaiset? Jos, niin kerroppas muutoksesta, kun saat asennettua. Nouseeko keula miten ja onko ajotuntumassa eroa.
Keula nousi minun tapauksessa noin 25 mm. Tuntuu jonkin verran jämäkämmältä mutta ei missään tapauksessa liian kovalta. Tosin jäätikkönimismiehenkiharaa pahemmassa paikassa ei ole päässyt testaamaan.

Jääkööt nyt paikalleen, kunhan muutama kisa on ajettu niin sitten tietää paremmin.
TomiViitala
Posts: 72
Joined: Tue May 15, 2007 1:55 pm
Location: Ylöjärvi

Post by TomiViitala »

Mistä muuten ostit nuo jouset ja paljonko maksoi? Taidan laittaa kans tilaukseen. Oletko vaihtanu iskareiden suojakumit? Jos olet niin mistä sellaiset hankit?
anssi
Posts: 124
Joined: Tue Sep 26, 2006 10:23 am
Location: Hausjärvi

Post by anssi »

Tässä tapauksessa nettikauppa oli nopein ja halvin. Salosta otin jouset ja suojakumit. Tarvikemallin suoja"kumin" materiaali on hiukan muovisen oloista, saas nähdä kestääkö ja kuinka kauan. Suojakumisarjoista käy joko mk1 tai mk2 koska pohjaanlyöntikumia ei voi ainakaan Bilsteinin kanssa voi käyttää sellaisenaan.

Kierrejousi LESJÖFORS Osamies koodi: 91581-06 56,01 €
EDIT: Varastosaldo näköjään meni nollaan sen jälkeen kun minun jouset tuli, joten toimitusaika lienee nyt jotain muuta. Minulle tavarat tuli todella joutuisasti...

Suojakumisarja Sachs Osamies koodi: 749001NF 44,30 €
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

anssi wrote:EDIT: Varastosaldo näköjään meni nollaan sen jälkeen kun minun jouset tuli, joten toimitusaika lienee nyt jotain muuta. Minulle tavarat tuli todella joutuisasti...
http://www.osamies.fi/yhteystiedot
Keskellä kuvaa palkintolautasta esillä pitelevä herrasmies mahdollisesti osaa auttaa toimitusajan selvittämisessä :D

Image
Post Reply