etu iskarit RAVistimeen

Kaikki autoihin liittyvä tekniikka ja räpellys.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

TomiViitala
Posts: 72
Joined: Tue May 15, 2007 1:55 pm
Location: Ylöjärvi

etu iskarit RAVistimeen

Post by TomiViitala »

Hei,

Tänään RAVin katsastuksessa tuli reikiä nolla mutta puhdas nolla oli myös oikean etuiskarin vaimennusteho. Tiesin kyllä että vähän huonosti se vaimentaa, mutta yllätys oli silti että se ei vaimenna ollenkaan... Ehkä RAVissa on vaan niin erinomaiset ajo-ominaisuudet, että yhden iskarin rikkoutumista ei juurikaan huomaa :)

Minkäslaisia etuiskareita tuohon RAViin on porukat laittanu? Tolpat taitaa olla ihan vakiot. Nyt rikkoutunut iskari on jokin säädettävä malli mutta ei kuitenkaan Bilstein. Nimeä en muista.

Tomi
anssi
Posts: 124
Joined: Tue Sep 26, 2006 10:23 am
Location: Hausjärvi

Post by anssi »

Vakiotolpassa (ei säätöjä ) BILSTEIN B6 Sport numero 34-030615

Täältä ostettu

Niin ja ne säädettävät iskarit on tod.näk. merkkiä KONI :mrgreen: (esim. 8641-1319Sport)
Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Post by Baas 009 »

Ja halvemmalla saa täältä

http://www.gripendo.de

Tuolta olen 2 sarjaa pilsteinejä tilannu, molemmat on tullu hyvin.
Yks odottaa lähetystä takuuseen kun oli valmiiks sökö, mutta tuskin oli kauppiaasta kiinni...
Asiakaspalvelusähköpostikin puhuu ymmärrettävää englantia.
19e ottavat toimituskuluja

-Ville
eero
Posts: 396
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:18 pm
Location: Vaskio
Contact:

Post by eero »

Mro

Saattavat olla myös spaxit juurikin kyseissä kulkineessa.

Laita vaan ne keltaiset ja tee se vesireikä...

-e-
joteam1
Posts: 89
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:37 am

Post by joteam1 »

Ehkä kannattaisi kysyä varaosaliikkeestä joka toimittaa Kahan maahantuomia osia. Ovat tehdastoimitustuotteita, mutta hinta vaikuttaisi olevan selvästi halvempi kun nuo Anssin linkittämät.
Ja jos esim. Sachs kelpaa, niin tuolta http://www.osamies.fi/tuotteet/Alusta_j ... /2/15/3857 Toimittaa todennäköisesti myös Bilsteiniä Kysymällä selviää
Jussi_K
Posts: 9
Joined: Wed Feb 21, 2007 10:22 pm
Location: Ylistaro

Post by Jussi_K »

Meillä edessä juuri nuo Anssin linkittämät, uusilla Lesjöfors:n vakiojousilla.
Nyt viimeisen syksyn SM:n jälkeen toinen etuiskari alkoi paukkumaan ja sama on vaihdettu jo kerran takuuseen. 3-5 kisaa ajettu näillä särkyneillä. Mikähän ihme sen päälle käy. Mietin, että pitäisikö olla jämäkämpi jousi kaverina, vai mikä? Millaiset pohjaanlyöntikumit muilla on näiden kanssa? Itse lyhensin vakiosta ja laitoin sen osan, missä on valmiiksi isompi reikä. Pääsisikö pohjaamaan turhan rajusti? Niitä pohjaamisia kuitenkin kisan aikana tulee jonkin verran.
Olen ollut siinä uskossa, että näiden "up-side-down" bilsteinien kestävyys pitäisi olla hyvä.
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

Jussi_K wrote:Olen ollut siinä uskossa, että näiden "up-side-down" bilsteinien kestävyys pitäisi olla hyvä.
Bilsteinissä ei ole vakiona nopean liikkeen vaimennusta, vaan se tehdään sinne erikseen shimmaamalla. Ilman tuota iskarit pohjaa herkästi ja lopputuloksen tiedätkin. Kittelä Kellokoskella tekee tuon muutoksen, ja sen jälkeen iskarit on aivan eri maata. Bemarissa mulla oli Kittelän tekemät Bilsteinit eikä ollut kestävyyden kanssa ongelmia. Turhan kovat oli alkuun, mutta sekin hoitui muutamalla uudelleen shimmaamisella.
anssi
Posts: 124
Joined: Tue Sep 26, 2006 10:23 am
Location: Hausjärvi

Post by anssi »

Olettaisin ja edellyttäisinkin että tällaisessa halpis USD patruunassakin se bump stop on männän varressa, eli patruunan sisässä alapäässä (niinkuin "oikeassakin" USD Bilsteinissä). Eihän tuohon näkyvään liukupintaan oikein mitenkään saa sitä pohjaanlyöntikumia toimimaan.

Mutta, mutta... minulla on täsmälleen sama set-up jousia myöten ja alle 1000 km (hyvin nättiä ja varovaista ajelua) alkoi toinen puoli kolista. Uutta tilalle ja rikkinäinen meni tehtaalle takuutarkastukseen ja palautetta odotellaan. Arvelin että olipa harvinainen sattuma, mutta taitaakin olla susia nämä "kuluttajamallin" Bilsteinit. Oikeilla purettavilla Bilsteinin versiolla Tercelissä ei ole yli 10 v. rusikoinnin jälkeenkään mitään ongelmia...

Kuulostaisi siltä että Ravissa jousi ja iskari saattaa päästä pohjaamaan niin että se (toivottavasti) sisällä oleva pohjaanlyöntikumikin pohjaa läpi. Ja mikäli näissä säästömalleissa lienee (on) tingitty hydraulisesta päätyvaimennuksesta niin totaalinen pohjaaminen saattaa rikkoa jotain. Tämä ei perustu muuta kuin villeihin arvailuihin, kun ei ole kuvia tämän säästömallin sisuksista. Jos trendi jatkuu niin saattaa olla että kohta tehdään ruumiinavaus yhdelle :evil:

EDIT. Åke ehti jo heittää väliin, minä hidas... Lisäyksenä siis että nyt puhutaan RAVin omiin tolppiin tulevista patruuna USD (sealed-sekunda) malleista eikä kunnon purettavista Bilsteineista. Itse vaimennuksesta ei mitään valittamista, kun nyt kestäisivät...
Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Post by Baas 009 »

Häh?

Soittelin aikanaan kittelälle kun se yksi patruuna oli paska, ja meinas että saa senkin avattua ja korjattua. Kyse oli B8 patruunasta, joka oli autossa johon samaan jousijalkaan saa myös B6 patruunaa joka on pidempi ja erilaisilla arvoilla.
Että mimmosia nää ravistimien B6:t on?
Korollan tolpat toimii ku junan vessa vaikka ryskitty on, pohjaankin kun jousi on turhan löysä.

-Ville
jariit
Posts: 17
Joined: Tue Feb 20, 2007 4:11 pm
Location: Hyvinkää

RAV etuiskarit

Post by jariit »

Kuten Tomi olet varmaan jo huomannut, niin ko. Ravissa on Spaxin säädettävät iskarit

Pohjaan lyömistä voi ainakin vähentää vaihtamalla jäykemmät jouset eteen. Olen laittanut omaani 5-ovisen dieselmallin jouset (2000-2005). Langan paksuus on 0,5mm paksumpi ja se on 3 cm pitempi jousi kuin vakio. Lesjöfors nro 4092591.
anssi
Posts: 124
Joined: Tue Sep 26, 2006 10:23 am
Location: Hausjärvi

Re: RAV etuiskarit

Post by anssi »

Baas 009 wrote:Soittelin aikanaan kittelälle kun se yksi patruuna oli paska, ja meinas että saa senkin avattua ja korjattua.
Minä olin Kittelän kanssa puheissa vielä kauemmin sitten ja minulle jäi mielikuva ettei kaikkia näistä patruunoista saa järkevästi purettua tai kannata alkaa availemaan. Voi ihan hyvin olla että muistan väärin ja olen kerrankin ihan mielelläni väärässä :) Sehän olisi hyvä homma jos näitäkin pystyy tuunaamaan, täytyy ottaa yhteyttä Kittelään jos vaivat jatkuu.
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Re: RAV etuiskarit

Post by Åke »

anssi wrote:
Baas 009 wrote:Soittelin aikanaan kittelälle kun se yksi patruuna oli paska, ja meinas että saa senkin avattua ja korjattua.
Minä olin Kittelän kanssa puheissa vielä kauemmin sitten ja minulle jäi mielikuva ettei kaikkia näistä patruunoista saa järkevästi purettua tai kannata alkaa availemaan.
Patruunaa on kahta kokoa/mallia, en muista varmasti mutta olikohan 36 mm:stä ja 40 mm:stä. Pienempiä ei pysty (tai ei ainakaan kannata) avata ja shimmata tai huoltaa, tai ainakaan Kittelä ei noita tehnyt jokunen vuosi sitten. Isompia huolletaan ja shimmataan sitten asiakkaan toiveiden mukaan.
jari willner
Posts: 251
Joined: Mon Sep 25, 2006 10:50 pm
Location: jyväskylä

Post by jari willner »

niitä ohuempia bilsteineja korjailee ja huoltaa jyväskylän lähellä firma voz- racing. firma sijaitsee leppävedellä sepänpolulla. .
TomiViitala
Posts: 72
Joined: Tue May 15, 2007 1:55 pm
Location: Ylöjärvi

Terve

Post by TomiViitala »

Oho.. täällähän olikin vilkasta keskutelua aiheesta. Ehdin tässä jo pistää saksasta tilaukseen sellaiset B6 patruunat, jotka toivon mukaan saa vakiotolppiin asennettua ensiviikolla.

Mielenkiintoista kuulla noista Bilsteinien kestävyysongelmista. Justyssä ainakin Bilsteinit kesti vuosia mutta hajosivat toki siinäkin lopulta. Samallahan se jousikin tietysti vaihtuisti jäykempään kun iskareita vaihtaa. Toivotaan että kestää.. Noh, pitää ajaa rauhallisesti ja voihan noita tilata Saksasta uudet joka kisaan :)
anssi
Posts: 124
Joined: Tue Sep 26, 2006 10:23 am
Location: Hausjärvi

Post by anssi »

jari willner wrote:niitä ohuempia bilsteineja korjailee ja huoltaa jyväskylän lähellä firma voz- racing. firma sijaitsee leppävedellä sepänpolulla. .
Woz Trading Oy
Sepänpolku 2
41310 Leppävesi - Finland
http://www.woz.fi


:wink:
TomiViitala wrote:...... jotka toivon mukaan saa vakiotolppiin asennettua ensiviikolla.
Siinä asennushommassa olis kova sana tällainen työkalu. Minun tilauksessa ei tullut mukana. Seuraavaa paukkua vaihtaessa joutuu joko hommaamaan suosiolla tuollaisen lätkän tai tekemään kolmannen version omavalmisteesta...


Image
Last edited by anssi on Thu Jan 03, 2013 9:21 pm, edited 1 time in total.
Post Reply