Turengin SM

Ennakkotietoa kilpailuista, tuloslinkkejä ja kisojen jälkipuintia.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Tsaari
Posts: 102
Joined: Tue Jan 25, 2011 1:12 pm

Post by Tsaari »

Täältä myös kiitos järjestäjille täysipainoisesta iltapuhteesta viime lauantaina. Meidän autokunta ainakin sai sitä mitä tilasi. Reitillä oli sopivasti vaativuutta ja omilla hölmöilyillä tuli hukattua monta sijaa. Ensimmäisenä autona ajaneina meillä ei juuri pahoja paikkoja ollut, tosin kyllä siellä pehmeässä hiekassa mentiin melko lailla kerrasta ilman "eiku" -komentoja... :P

Ei välttämättä mikään pehmein lasku palata kansallisiin kesäkisoihin tauon jälkeen, mutta parempi ottaa heti luulot pois tuollaisella kuusituntisella
:wink:

Tarkempi kisaraportti omalta osaltani löytyy:

http://www.ysikymppivasen.blogspot.com
eero
Posts: 396
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:18 pm
Location: Vaskio
Contact:

Post by eero »

kerrassaan loistava raportti tsaarilla, kiitos ja anteeksi

-e-
AMa

Post by AMa »

Meidän autokunnassa kartturi jäi kiinni heti ensimmäisellä sorakuopalla, kiitokset vaan Pätkälle vetoavusta. :P

Ison työmäärän oli turenkilaiset kisan eteen tehneet, kiitokset siitä meidänkin puolestamme.

Niin, pehmeitäkin kuoppia oli mukaan kelpuutettu. Vaikka kiinni jäämisen riski oli ilmeinen, järjestäjä halusi varmasti pitkässä kisassaan ajattaa hieman uusiakin ja/tai pitkään aikaan ajamattomia alueita. Näin jokainen itseään kunnioittava ratamestari ajattelee. Ja kuten varmaan kaikki harrastajat ymmärtävät, uudet alueet ovat kaikkialla kiven alla, joten tuo riski oli hyväksyttävä. Antaisin kyllä tästäkin vaivannäöstä järjestäjälle krediittiä.

Tepin kokema vahinko oli todella ikävä ja onni onnettomuudessa, ettei vakavampaa käynyt, mutta en kyllä järjestäjän kontolle tuota laittaisi. Jos hinaus tai hinattavana olo olisi kynnyskysymys tätä lajia harrastamiselle, olisi laji kuopattu jo vuosikymmeniä sitten.

Kovin montaa tyrkkyä emme huomanneet, mikä näkyy kyllä tuloksesta. Osoittautuivat siis tyrkyiksi vasta tuloslaskennassa. Suunnistusperusteet jäivät jälkeenpäinkin ihmetellessä arvoituksiksi, mutta siitäkin syytän itseäni. Ei ole järjestäjän vika, että minä en tajua. Ilmeisesti suunnistusperusteet olivat olemassa, kun kerran aseman oli noihin paikkoihin saanut laittaa.

Kisa oli tosiaan pitkä. Pitkältä se ei kuitenkaan tuntunut, paitsi jokaiselle kartanjakopisteelle useita minuutteja kuumassa autossa istuskellessa ja odotellessa. Miksi nuo kartanjakoasemat eivät olleet ennakkovapaita, sitäkään en oikein ymmärtänyt. Ennakkovapaina ne olisivat hidastaneet loppupään jononmuodostustakin.

Eli pieniä oli risut, ruusuja sitäkin enemmän. Muutaman hiljaisemman vuoden jälkeen TAUK on nyt kolmena vuonna peräkkäin järjestänyt harjoitusajon lisäksi kalenterikisan. Toivottavasti virtaa piisaa ja tämä saa tulevinakin vuosina jatkoa.
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

Pehmeäähän siellä toki hieman oli, ei olisi haitannut vaikka hiukan vähemmän olisi niissä paikoissa tarvinnut ajella ja ymmärrän hyvin Tepin harmistumisen. Ei ollut tosiaan kivaa moninkaan paikoin kun kiinni jäämisen uhka oli kokoajan läsnä, onnistumisen iloa sitäkin enemmän kun hiekkaa tuntui olevan katolle saakka ja silti päästiin läpi. Hauskaa ei ajaminen enää noissa olosuhteissa ole, haastavaa kylläkin.

Mielestäni tärkeimpänä pitää kuitenkin muistaa keliolosuhteet, eli mieletön kuivuus. Jos hiekka olis ollut edes jonkin verran kosteampaa niin väitän että huomattavasti helpommalla olisi reitin läpi ajanut. Itsekin olen noilla alueilla ennenkin ajanut ja ikinä en ole moista pehmeyttä maastoissa huomannut. Ja keliolosuhteita on paha laittaa järjestäjän piikkiin, ainakaan kokonaan :)
Last edited by Åke on Wed Jun 15, 2011 9:34 pm, edited 1 time in total.
maky
Posts: 7
Joined: Mon Dec 14, 2009 2:14 pm
Location: Tammela

Post by maky »

Kiitos järjestäjille myös täältä suunnasta!

Kuumuuskaan ei tuntunut kohtuuttomalta kun välillä oli viilentäviä siirtymiä, joissa pystyi ajamaan ikkunat auki auton täyttymättä pölyllä.

Noin yleisemmällä tasolla en voi olla ottamatta osaa keskusteluun reittikilpien sijoittelusta. Itse kuulun siihen koulukuntaan jolle reittikilven suunnistusperuste on ratkaiseva. Mittaan en tartu kuin äärimmäisessä hätätilanteessa. Kaikki informaatio reitin löytymiseksi pitää mielestäni siis ehdottomasti löytyä nykytekniikalla tehtävistä kartoista. Perusteena ei saisi olla mitta epämääräisestä maastonkohdasta vai auton leveyden verran sivuun näkyvistä kylteistä. Tällä kertaa puuttuvien reittien kohdalta löytyi itseltä siis melkein aina ylimääräinen reitti viereiselle "uralle" asetettuna. Tämä suuntaus on huono. Lajin tarkoitushan on edetä oikealla uralla eikä poimia risteyksistä tai kulmista kaikkia alueella olevia kilpiä korttiin. Yksi kilpi/per risteys tai kulma erottaa kyllä jyvät akanoista ja turha arpominen "löytyiskö täältä vielä jotain" jäisi pois.
rousri
Posts: 21
Joined: Mon Sep 25, 2006 7:22 am

Hyvä reitti

Post by rousri »

Kilpailun reitti oli oikein hyvä SM-kilpailun reitiksi. Siitä suuri kiitos tekijöille. Pari kertaa oli auto kaatua, kun vauhtia oli paikoin reippaanlaiseti, kun kahdella pyörällä ajeltiin ;-)

Päätin kirjoittaa tähän palstaan kun uskon, että seuraavienkien kilpailuiden ratamestarit lukevat tämän.

Mielestäni maastossa olleet, joidenkin mielestä "tyrkkyasemat", eivät häiritse. Kilpailijaparin tarkoitushan on ajaa karttaan piirrettyä viivaa pitkin oikeaa reittiä, eikä välittää muista häiriötekijöistä. On ne sitten muita kilpiä, katsojia (no ei tässä lajissa) tai kanssakilpailijoita. Kilpailujaparin tarkoituksena ei ole hakea numerotauluja, vaan oikea reitti. Oikeaa reittiä ajaessa, nopeudesta riippumatta, korttiin muodostuu oikea numerorivi. Yksinkertaista!

Lajin kannalta eniten harmia je eteenkin turhautumista tätä hienoa lajia kohtaan aiheuttaa RT-asemat, jotka jäävät näkemättä vaikka ajaakin oikeaa reittiä pitkin. Järjestäjä pilaa hyvän kilpailun huonolla (jopa sääntöjenvastaisella) kylttien sijoittelulla. Tämä ei ole uusi asia, vaan on ollut häiritsevänä tekijänä aina. Tässäkin kilpailussa jäi näkemättä useampi RT-asema vaikka oli ajanut oikeaa reittiä pitkin (-> paljon hukattuja SM-pisteitä). Taulujen sijoittajat eivät tunnu ymmärtävän kuinka lujaa siitä taulun välistä voi ajaa varsinkin kun ei ole tietoinen, että juuri tässä kohtaa pitää pysähtyä ja katsoa oikealle puskan sisään tai maassa painanteessa olevaan kohtaa havaitakseen taulun. Nopeuden ollessa, esim. pyydetty 35km/h tai jopa yli, pitää taulun olla havainnoitavissa. Kilpailijoiden välillä on suuri ero etenemisvauhdissa. Sen kertoo varsin selvästi AT-virhepisteetkin. Nopeinkaan pari ei pystynyt ajamaan pyydettyä keskinopeutta kilpailua läpi. Ja tiedän, että perutteluihin tai hukkalenkkeihin niistä virhepisteistä kului vain pieni osa. Eli jos olisi vielä kovempaa "laskenut menemään" olisi puuttuvia ollut vielä enemmän. Mielestäni tämä on väärin!!!

Eli toivon, että taulujen sijoitteluun kiinnitettäisiin entistä suurempaa huomiota, jotta kilpailuja ei pilattaisi taulujen sijoittelulla.
Tsaari
Posts: 102
Joined: Tue Jan 25, 2011 1:12 pm

Post by Tsaari »

Yksinkertaistahan se on silloin kun sen osaa. Itselläni on vielä opittavaa ja runsaasti, jotta lajin kikat ja hienoudet alkavat taas tauon jälkeen avautumaan. Enkä siis pidä näitä mainitsemiani "tyrkkyjä" sinänsä pahana, varsinkin kun yleensä me osasimme sinne oikealle asemalle. Vähän siinä vain tulee sellainen turha olo, kun kartalla ei ole juuri kohteita ja peräkkäisillä urilla kilvet muutaman metrin päässä toisistaan pistävät pohtimaan oikeaa valintaa. Ja tämä kartalla, jossa milli vastaa 10m maastossa. Uskon vielä oppivani haistamaan tuotakin paremmin, mutta vielä on liian syvällä suunnistuskarttamainen sokea luotto annetun informaation vilpittömyyteen 8)

Itse asiassa nuo mainitut matalat kilvet tms. jemmailut taulujen asettelussa ovat aito ongelma. Toki se korostuu silloin, kun ajetaan avoimilla alueilla ja vaikeatkin reitit tuppaavat jäämään näkyville paljastaen itsensä. Monesti tulee kiusaus kaivaa taulut mieluummin hiekkaan tai lupiinien sekaan, kuin törkätä kepin päähän näkyviin. Ja silloin pääsee kyllä helposti läpi, ainakin Audeilla :wink:

Ja jotta kommenttejani ei ymmärrettäisi väärin, niin siitä olen ehdottoman samaa mieltä, että kisa oli oikein hyvä SM-kilpailuksi. Parhaat menestyivät jälleen kerran, ja sekä ajo- että suunnistustaitoa mitattiin erinomaisesti.
rousri
Posts: 21
Joined: Mon Sep 25, 2006 7:22 am

Post by rousri »

Saishan tuohon "tossusuunnistukseenkin" tulla jotain vaikeuttavia tekijöitä ettei menisi maastojuoksukisoiksi ;-) Siksi en pärjää kun ei oo tuota juoksukuntoa.

Tuosta suunnistuksesta on vaikea löytää paljoakaan oikeita yhtäläisyyksiä AS:n. Suunnistus on AS-henkisen (ainkin minun) silmillä hyvin epätarkkaa touhua. Ei ole edes sprintissä väliä kummalta puolelta puuta juoksee (jos ei kielletty kartassa). Suunnistuksessa kerrotaan sentään, hyvinkin tarkasti rastimääritteellä autettuna, mikä paikka pitäisi löytää. Rastilippua ei etsitä vaan tarkasti ilmoitettu maastokohta. Tässä lajissa pitäisi pystyä etenemään tarkasti metri metriltä oikeaa reittiä ja vielä kovaa tietämättä minne "rasti" on kätketty.

Tuosta kätkemisestä kun päästäisiin...
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

Matias wrote:Kattorakenteista ja tuulilasista olis toki päässyt eroonkin jos olis vaan ajanut sen yhden navetan ylisille menevän rampin alta.
Tässähän oikeaoppisesti pitäisi ottaa tiekatko. Sääntökirja sanoo tiekatkosta seuraavaa:

10.18. Tiekatko
Mikäli ajomääritteissä määriteltyä reittiä ei voida nou-
dattaa tietyllä reitin osalla, voi kilpailija ottaa tiekatkon
jäljempänä mainituin ehdoin.

Tiekatkon perusteeksi hyväksytään:
1. Poikki mennyt tai tukkeutunut tie, jota ei § 10.1.: n
tarkoittamassa mielessä saada avatuksi tai kierretyk-
si lähietäisyydeltä (n. 25 m).


Jos tietä ei mahdu ajamaan niin silloinhan se on tukkeutunut.

Sääntökirjan kohdassa 80.1 määritellään millaisilla ajoneuvoilla kilpailuun saa osallistua, ja järjestäjän kyllä mielestäni tulee huolehtia että sääntöjen mukaisella ajoneuvolla on reitti ajettavissa läpi.
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

maky wrote:Noin yleisemmällä tasolla en voi olla ottamatta osaa keskusteluun reittikilpien sijoittelusta. Itse kuulun siihen koulukuntaan jolle reittikilven suunnistusperuste on ratkaiseva. Mittaan en tartu kuin äärimmäisessä hätätilanteessa. Kaikki informaatio reitin löytymiseksi pitää mielestäni siis ehdottomasti löytyä nykytekniikalla tehtävistä kartoista. Perusteena ei saisi olla mitta epämääräisestä maastonkohdasta vai auton leveyden verran sivuun näkyvistä kylteistä. Tällä kertaa puuttuvien reittien kohdalta löytyi itseltä siis melkein aina ylimääräinen reitti viereiselle "uralle" asetettuna.
Tässäkään useimmiten ei olisi suurempia ongelmia, jos noudatettaisiin sääntökirjan kohtaa 40.3, jossaa sanotaan seuraavaa: Vierekkäisistä vaihtoehtoisista urista molemmille aseman saa sijoittaa vain silloin, kun suunnistus niille perustuu karttamerkkeihin ja vastaaviin autosta näkyviin maastokohteisiin.
Siis silloin kun on "tyrkky" ja takaa löytyy se oikea, niin mitta tai muoto ei ole sääntökirjan mukaan riittävä peruste, mutta harvinaisen usein tätä sääntökohtaa rikotaan.
maky
Posts: 7
Joined: Mon Dec 14, 2009 2:14 pm
Location: Tammela

Post by maky »

Mielestäni maastossa olleet, joidenkin mielestä "tyrkkyasemat", eivät häiritse. Kilpailijaparin tarkoitushan on ajaa karttaan piirrettyä viivaa pitkin oikeaa reittiä, eikä välittää muista häiriötekijöistä. On ne sitten muita kilpiä, katsojia (no ei tässä lajissa) tai kanssakilpailijoita. Kilpailujaparin tarkoituksena ei ole hakea numerotauluja, vaan oikea reitti. Oikeaa reittiä ajaessa, nopeudesta riippumatta, korttiin muodostuu oikea numerorivi. Yksinkertaista!
Näinhän se menee ja näin sen pitäisi mennäkin........

Tämän kuvauksen mukaisia rivejä ei vaan kovin paljoa nää kun tuloslaskennassa kortteja tarkistelee. Useinmiten ylimääräisiä numerotauluja on haettu maastosta oman reitin ulkopuolelta varsin runsaasti. Ja tämä koskee myös lajin todellisia taitajia, eikä pelkästään itseni tasoisia tossusuunnistajia :)

Loistava keinokin olisi käytössä, nimittäin jaksokohtaiset kortit. Tosin niiden kanssa ei todellakaan istu sitten tuo perusteettomien viereisten urien välillä arpominen.
KaleHJJ
Posts: 91
Joined: Tue Sep 26, 2006 9:28 am
Location: Forssa

Post by KaleHJJ »

Ei ole noihin kommentteihin juuri mitään lisättävää. Ainoastaan kiitokset Åkelle ja Jounille nostoavusta. Nostokahvit ja -makkarat saatte seuraavassa yhteisessä kisassa. :D :D :D Hauskaa oli jälleen kerran Turengin kisassa! Moneskohan kerta oli? Vanhus ei muista, mutta melko useasti sielläkin on vierailtu ja nautittu joka kerta.

Kale
Post Reply